حالت تاریک
رئیس بسیج جامعه پزشکی کرمانشاه مطرح کرد:

فزونی سقط جنین سالانه بر شهدای جنگ تحمیلی

فزونی سقط جنین سالانه بر شهدای جنگ تحمیلی

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه با تأکید بر اینکه مسئولان بی‌توجه ایران باید صدای آژیر خطر رشد منفی جمعیت را با تمام وجود بشنوند و احساس کنند، گفت: سقط جنین سالانه در ایران بر شهدای جنگ تحمیلی فزونی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ رضا منصوری عصر امروز دوشنبه در نشست خبری که در جمع خبرنگاران در دفتر بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: ۳۱ کانون بسیج جامعه پزشکی در سطح استان فعال هستند که فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و درمانی را انجام می‌دهند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه افزود: یکی از فعالیت‌های این قشر اجرای طرح شهید رهنمون است که چهارشنبه‌های اول هر ماه بین ۲۰ تا ۲۴ تیم شامل پزشک، پرستار، کارشناس بهداشت به مناطق محروم استان اعزام می‌شوند و علاوه بر بیماریابی، خدمات درمانی و دارویی رایگان به مردم ارائه می‌دهند.

وی گفت: در سال یک‌هزار و ۴۰۲ تعداد ۲۱۶ تیم به تعداد ۱۷ هزار و ۲۸۳ نفر روز خدمات درمانی آموزشی ارائه داده‌اند که حدود ۱۳ میلیارد تومان ارزش ریالی این خدمات بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه یکی از مشکلات پیش روی کشور ما روند کاهشی‌شدن جمعیت است، اظهار داشت: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت ایران به طور کلی ۷. درصد است به این معنا که جمعیت ایران شیبی نزولی را در پیش گرفته است.

منصوری خاطرنشان کرد: عدد نرخ جمعیت در استان کرمانشاه ۶. درصد و در شهر کرمانشاه ۴. درصد است و پس از شیب این رقم در استان کرمانشاه ۶. درصد و در شهر کرمانشاه ۴. درصد است که شیب سقوط جمعیتی در شهر کرمانشاه حتی نسبت به استان هم وخیم‌تر است.

 وی با بیان اینکه در سال ۶۵ نرخ رشد جمعیت در استان ۳.۹۱ بوده است، گفت: اما اکنون به کمتر از یک رسیده است و در دیگر شهرستان‌های استان کمترین نرخ رشد جمعیتی با ۵. درصد مربوط به دالاهو است که این خود یک فاجعه به شمار می‌آید. 

منصوری افزود: شهرستان جوانرود با عددی نزدیک به ۱.۵ درصد بهترین نرخ رشد جمعیت را در میان شهرستان‌های استان به خود اختصاص داده است که این نیز به هیچ عنوان عددی مطلوبی نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه آمارها حاکی از عمق فاجعه در زمینه رشد جمعیت در ایران است، خاطرنشان کرد: در سال یک‌هزار و ۴۰۲ تعداد موالید در سراسر کشور ۹۷۵ هزار و ۴۰۶ نفر بوده که از این تعداد، ۴۰۰ هزار و ۵۸ مورد فوتی بوده‌اند یعنی تعداد کودکانی که زنده به دنیا آمده‌اند عددی معادل ۵۷۵ هزار و ۳۴۸ نفر بوده است.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه افزود: آمار سقط در کشور سالیانه عددی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر است که در برخی آمارها تا ۷۰۰ هزار مورد سقط هم ذکر شده است لذا وضعیت آن‌قدر نگران‌کننده است که تمام رسانه‌های جمعی و خبرگزاری‌ها هر روز باید یکی از اخبار خود را به مسئله جمعیت اختصاص دهند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان بی‌توجه ایران باید صدای آژیر خطر رشد منفی جمعیت را با تمام وجود بشنوند و احساس کنند، گفت: قریب به هفت‌ماه است که سرزمین غزه آماج حملات و بمباران‌های شدید رژیم صهیونیستی قرار گرفته و در این مدت بیش از ۳۶ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و این در حالی‌ است که در ایران سالیانه ۵۰۰ هزار سقط می‌دهد.

منصوری افزود: آمار سقط جنین در یک سال حتی از آمار جنگ تحمیلی هشت ساله که حدود ۳۰۰ هزار نفر شهید تخمین زده شده، بیشتر است. 

وی با بیان اینکه هرچند ممکن است تعدادی سقط قانونی نیز در این میان باشد اما عمده سقط جنین‌ها قطعاً غیرقانونی است، گفت: در سال گذشته تعداد موالید در استان ۲۳ هزار و ۱۹۶ نفر و تعداد فوتی‌ها ۲ هزار و ۳۴۰ نفر بوده است.

منصوری تصریح کرد: اگر بخواهیم تعداد سقط در استان را در این آمار بگنجانیم به رقمی تکان‌دهنده خواهیم رسید، در واقع زنگ خطر در زمینه جمعیت مدت‌ها است که در استان به صدا درآمده است.

منصوری با تأکید بر اینکه رسانه‌ها در این زمینه نقش مهم و تأثیرگذاری دارند، گفت: مسئولان استان باید از خواب غفلت بیدار شوند و عملکرد آن‌ها در حوزه جوانی جمعیت باید خروجی داشته باشد نه اینکه فقط به برگزاری تعدادی جلسه اکتفا کنند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از