حالت تاریک
یادداشت؛

قیام خونین ۱۵ خرداد طلایه‌دار انقلاب اسلامی

قیام خونین ۱۵ خرداد طلایه‌دار انقلاب اسلامی

قیام ۱۵ خرداد نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه رژیم ستم‌شاهی بود؛ در این روز، مردم ایران خشم خود را از دستگیری امام خمینی(ره) و اقدامات ضد اسلامی رژیم پهلوی نشان دادند.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ قیام سال ۵۷ مردم ایران در اوج نارضایتی های مردمی دهه ۴۰ با حمایت علما و روحانیون، منشأ قیام‌های بزرگی همچون ۱۵ خرداد بود، آن روزها هرکدام به نوبه خود انقلابی بود.

 

۱۳ خرداد ۴۲ حضرت امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه قم انقلابی به راه انداخت که موجب واکنش شاه و مسئولین آن زمان و نهایتا ۱۵ خرداد منجربه دستگیری و بازداشت امام گردید، ساواک ایشان را به تهران منتقل و حبس نمود، این خبر با سرعت تمام بین مردم پخش شد و دسته دسته در شهرهای ورامین ، قم و تهران با شعار دادن و محکوم کردن شاه و اسرائیل به خیابان‌ها ریختند.

 

در این قیام خونین صدها نفر به شهادت رسیدند، اسدالله علم نخست وزیر وقت در ۱۷ خرداد ۵۷ مردم را تهدید کرد و گفت امام ممکن است اعدام شود اما از قیام گران حمایت کرد و دستور داد به خانواده‌های آنان ماهانه مقرری داده شود.

 

با پیوستن علما به جمع قیام کنندگان، همگی به شاه نامه نوشته و خواستار آزادی امام شدند، درنهایت شاه مجبور به این امر شد و در فروردین یک هزار و ۳۴۳ امام به قم بازگشت.

 

امام خمینی(ره) در مورد قیام ۱۵ خرداد فرمودند: «خرداد را به تبع اسلام اين‌ها(قشرهای اسلامی) به وجود آوردند و به تبع اسلام اين‌ها حفظ کردند؛ و به تبع اسلام اين‌ها نگهداری می کنند، کسانی كه گمان می كنند غير قدرت اسلام می توانست یک همچو سدی را بشکند در خطا هستند».

 

رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای نیز دراین رابطه می‌فرمایند: «در ۱۵ خرداد سه عنصر وجود داشت مردم، رهبر و انگیزه‌ی مذهبی، روح شهادت‌طلبی و فداکاری برای خدا؛ نطفه‌ی انقلاب ما با این سه عنصر بسته شد.

 

واقعه ۱۵ خرداد از سال ۵۷ که امام راحل آن را عاشورای ملت مظلوم و روز حماسه و تولد جدید اسلام و مسلمانان نامید، گرامی داشته شد و در تقویم رسمی کشور تعطیل اعلام گردید.

 

حسین لاهوتی متخلص به «صفا» سروده است: 

«ز برق خون شهیدان نیمه خرداد/ فتاد آتش حرمان به خرمن بیداد»

روح متعال امام خمینی(ره)، شهدای اسلام و شهدای ایران عزیز شاد.

 

 

 نادر اصحابی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس (شهرستان دالاهو)

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از