حالت تاریک
استاندار کرمانشاه:

منطقه آزاد مشترک کرمانشاه-عراق راه‌اندازی می‌شود

منطقه آزاد مشترک کرمانشاه-عراق راه‌اندازی می‌شود

استاندار کرمانشاه با اشاره به دستاوردهای سفر به کشور عراق گفت: منطقه مشترک کرمانشاه-عراق راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی«مرصاد»؛ محمدطیب صحرایی در نشست خبری عصر امروز سه‌شنبه که در سالن شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اشتراکات مذهبی، قومی، زبانی، سیاسی و اجتماعی کرمانشاه با مردمان اقلیم عراق اظهار داشت: یکی از پر رنگ‌ترین ظرفیت‌های موجود برای استان کرمانشاه همین قرابت و همسایگی با کشور عراق است.

وی با بیان اینکه در این سفر استانداران آذربایجان غربی و کردستان عراق حضور داشتند و جلساتی در سطوح مختلف برگزار شد، گفت: تقویت ارتباطات اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری و تسهیل امور مرزی با طرف عراقی از مهم‌ترین برنامه‌های این سفر بود.

استاندار کرمانشاه افزود: در این سفر معاون اقتصادی استانداری، دستیار استاندار در امور عراق، مدیران کل امنیتی-انتظامی استانداری، گمرکات، جهاد کشاورزی، راهداری و میراث فرهنگی حضور داشتند.

صحرایی با اشاره به تأکید رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی درباره افزایش تعاملات و روابط با کشورها، افزود: آنچه‌ که در سفر به کشور عراق دنبال می‌کنیم استفاده حداکثری از فرصت‌های مرز است.

وی با اشاره به رشد ۳۳ درصدی ترانزیت کالا گفت: مرز پرویزخان در دو ماهه اول امسال رتبه اول صادرات را کسب کرد زیرا در این مرز خدمات مطلوبی به صادرکنندگان ارائه می‌شود.

صحرایی با بیان اینکه کلیت رویکرد این سفر تجارتی ترانزیتی بود، گفت: در کنار ظرفیت‌های ترانزیتی، استفاده از ظرفیت عتبات عالیات و موضوع اربعین نیز مد نظر است.

وی به موقعیت مناسب مرز پرویزخان اشاره کرد و اذعان داشت: این مرز از لحاظ دسترسی به شبکه ریلی و فرودگاه محور تبادلات با اقلیم عراق است.

صحرایی در ادامه با بیان اینکه در این سفر مدیران میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی حضور داشتند، گفت: بیش از ۳ هزار دانشجوی میهمان در استان کرمانشاه حضور دارند که می‌توانند در حوزه گردشگری سلامت نقش مهمی ایفا کنند.

استاندار کرمانشاه گفت: ایجاد بازارچه‌ها، نمایشگاه‌های هفتگی در اقلیم عراق و همچنین واردات گندم به کارخانه‌ آرد کرمانشاه از پیشنهادهای ما بود.

صحرایی با بیان اینکه موضوع دیگر در بحث در دیدار با مسئولان اقلیم، حوزه کشاورزی بود، بیان کرد: طبق توافقات و گفتگوهای صورت گرفته قرار است رئیس اقلیم در آینده‌ای نزدیک به کرمانشاه سفر کند و برخی توافقات در این حوزه را قطعی کنیم.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: موضوع دیگر مباحث صنعتی و تجاری بود که راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک و شهرک‌های صنعتی مشترک از جمله پیشنهادهای جذاب استان در قالب این بسته بود که قرار است پیگیری شود.

وی در ادامه از تلاش برای ثبت جهانی اسب کُرد خبر داد و افزود: صنعت اسب سودآوری زیادی دارد و می‌تواند بیش از ۳۰ نوع شغل ایجاد کند.

صحرایی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های اشتغال‌زایی استان باید توسط رسانه‌ها انجام شود مثلا زیتون، زعفران، نخود و... چرا نباید در سبد غذایی کامیون‌داران در مرز نباشد و اینکه برند(ویژند) مشهوری نداریم بنابراین ایجاد حس ورود به عرصه سرمایه‌گذاری باید توسط رسانه‌ها انجام شود.

وی با اشاره به مدیریت یکپارچه مرزی به وسیله منطقه آزاد، گفت: راه‌اندازی و فعالیت منطقه آزاد قصرشیرین یک خبر خوب برای تجار و بازرگانان عراقی است که مورد استقبال قرار گرفت و امیدواریم رونق گرفتن این منطقه بسترساز فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای جوانان عزیز ما باشد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه موضوعاتی در حوزه راهداری مطرح شد، گفت: به منظور سامان‌دهی مرز پرویزخان و تکمیل سریع‌تر تعریض پل مرزی مقرر شد، اقداماتی صورت گیرد.

صحرایی خاطرنشان کرد: جلساتی با هدف ارتقای روابط و رفع مشکلات مرزی و رونق مرز پرویزخان، رونق گردشگری، جلوگیری از قاچاق سوخت و ایجاد منطقه آزاد مشترک در کانون مذاکرات انجام و برگزار شد.

وی گفت: در مجموع گفتگوها و مذاکرات خوبی در این سفر صورت گرفت و ملاقات‌ها نشان از استقبال مسئولان اقلیم از همکاری با ایران و استان داشت و امیدوار هستیم در آینده شاهد نتایج و آثار اجرایی این سفر برای استان باشیم.

صحرایی با اشاره به اینکه روابط میان همسایگان همواره در تمام نقاط جهان یک عرف و یک ضرورت است، افزود: این روابط و این ارتباطات منجر به بهره‌گیری هر دو طرف از مزایای یکدیگر شده و موجب پیشرفت طرفین می‌شود که رئیس جمهور شهید هم بر گسترش این تعاملات تأکید داشت.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از