حالت تاریک
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه مطرح کرد:

ورود امام‌رضا(ع) به ایران سرآغاز تمدن اسلامی

ورود امام‌رضا(ع) به ایران سرآغاز تمدن اسلامی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: ورود امام رضا(ع) و دیگر امامزادگان به ایران سرآغاز تمدن نوین اسلامی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد میرزایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه دهه کرامت فرصتی برای شناخت موضوعات تاریخی زمان امام رضا(ع) است، اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این خصوص باید تبیین شود مبحث ورود امام رضا(ع) و دیگر امام‌زادگان خویشاوند ایشان به ایران است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه افزود: ورود امام رضا(ع) و دیگر امامزادگان به ایران سرآغاز تمدن نوین اسلامی است در واقع این امام بزرگوار بنیان‌گذار تمدن نوین اسلامی است.

وی گفت: قبل از این دوران تمدن اسلامی وجود داشت اما آن تمدن اسلامی با آداب اهل بیت و اسلام ناب قرآنی عجین نبود.

 میرزایی تصریح کرد: برخی از اهداف انتصاب امام رضا(ع) به عنوان ولیعهد و آوردنشان به مرو عوض کردن مسیر شیعه، منزوی کردن امام، استحاله آموزه‌های اهل‌‌ بیت و تأثیرگذاری بر فرهنگ علوی بود.

وی ادامه داد: اما واقعیت آن است که شرایط مغتنمی که در دل تهدید است در بطن فرصت‌ها وجود ندارد؛ امام رضا(ع) مظهر علم و بصیرت الهی است آیه شریفه ۵۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید در واقع مظهر خیرالماکرین اهل بیت(ع) هستند که بعضی اوقات به گونه‌ای دسیسه دشمنان را بر هم می‌پیچند که خودشان علیه خودشان اقدام می‌کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: امام رضا(ع) یک تهدید را به یک فرصت طلایی تبدیل کرد این فرصت طلایی پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی بر پایه قرآن و عترت اهل بیت(ع) بود. 

وی تصریح کرد: در زمان شهادت امام موسی کاظم(ع) سن امام رضا(ع) در حدود ۳۷ سال بود که متأسفانه بسیاری از وکلای بزرگ امام کاظم(ع) به دلیل مطامع دنیوی شهادت ایشان را انکار کردند و ابراز داشتند که ایشان از دنیا نرفته بلکه عروج کرده و در پس غیبت فرو رفته است.

میرزایی گفت: در واقع این وکلا امام کاظم(ع) را به عنوان حضرت مهدی معرفی کردند و با این اظهارات می‌خواستند امامت امام رضا(ع) را انکار کنند این‌گونه اقدامات و اظهارات لطمه‌های زیادی بر پیکره اسلام و تشیع وارد کرد و موجب به وجود آمدن فرقه‌های انحرافی همچون واقفیه شد. 

وی افزود: امام رضا(ع) که متوجه دشمنان اسلام و اهل بیت بودند در طی امامت با برکتشان اقدامات وسیعی در جهت رشد معرفت شیعی، فهم اولیای حق و درک امام معصوم انجام دادند به گونه‌ای که پس از شهادت ایشان با اینکه حضرت جواد(ع) کمتر از ۱۰ سال داشت هیچ‌کس شکی در امامت ایشان نداشت.

میرزایی خاطرنشان کرد: در حقیقت هیچ فرقه‌ای پس از شهادت امام رضا(ع) به وجود نیامد و همگی امامت امام جواد(ع) را با وجود سن کم پذیرفته بودند. 

وی اذعان داشت: یکی از کارهای عظیم انجام گرفته در دوران امامت امام رضا(ع) و امام جواد(ع) رشد معرفت شیعی در بین شیعیان بود، پس از امام جواد(ع) جامعه به قدری آماده شده بود که امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره را به بشریت عرضه کرد یعنی اوصاف و مقامات اهل بیت در قالب یک زیارت بر بشریت شناسانده شد.

میرزایی افزود: امام رضا(ع) ایران را پایگاه تمدن نوین اسلامی قرار دادند و دستور دادند تمام امامزادگان و به‌ویژه فرزندان امام کاظم(ع) به ایران بیایند و در اقصی نقاط این سرزمین پراکنده شوند و آداب درست اسلام قرآن و اهل بیت را در میان مردم نشر دهند.

وی با بیان اینکه نتیجه انتشار تفکر اسلامی و شیعی بعدها در ایران مشخص شد، گفت: پس از تهاجم مغولان، آنها ده‌ها سال بر ایران سلطه داشتند در زمان یکی از خوانین مغول به نام هلاکوخان، وی شخصی به‌نام خواجه نصیرالدین طوسی را به وزارت خود برگزید تدابیر این وزیر به گونه‌ای بود که هلاکوخان و مغولان تحت امر او مسلمان شدند این روند همین گونه ادامه پیداکرد تا زمان صفویه که اولین حکومت شیعه در ایران تأسیس شد.

میرزایی ادامه داد: در این دوره و دوره‌های پس از آن علمای دین ارزش بالایی پیدا کردند و جریان شیعی همچنان به راه خود ادامه داد تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی که امام خمینی(ره) مُهر نهایی را بر حضور دین بر حاکمیت جامعه زد که مقام معظم رهبری فرمودند در چهل ساله دوم انقلاب باید سه اقدام صورت گیرد که عبارتند از؛ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی.

وی تصریح کرد: امروز جهانیان از اهمیت گفتمان شیعی و ایدئولوژی پیروز آن باخبر هستند و در جهان امروز تنها یک پرچم در برابر تمام مستکبران عالم برافراشته است و آن پرچم انقلاب اسلامی است که ثمره زحمات اهل بیت، علمای شیعه و شهدا است لذا دهه کرامت نمود همان تمدن جدیدی است که امام رضا(ع) در ایران پایه‌گذاری کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از