حالت تاریک
بررسی چالش‌های گردشگری در کرمانشاه؛

پای لنگ جذب گردشگر در کرمانشاه

پای لنگ جذب گردشگر در کرمانشاه

مرصادنیوز: استان کرمانشاه با وجود برخورداری از طبیعتی بکر آن‌گونه که باید مورد توجه گردشگران قرار نگرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، زینب پناهی در یادداشتی نوشت؛ صنعت گردشگری  از ارکان اساسی توسعه جامعه است که به‌عنوان فعالیت انکار ناپذیر اقتصادی و اجتماعی قرن حاضر مورد توجه است و برنامه‌ریزی در این صنعت سبب افزایش منافع اقتصادی، اجتماعی و محیطی می‌شود.

استان کرمانشاه با وجود منابع طبیعی فراوان، تنوع آب و هوایی، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی برای توسعه در بخش گردشگری با چالش‌هایی روبه رو است که این چالش‌ها عبارتند از؛ چالش در بخش حمل و نقل، زیر ساخت‌ها ، توسعه ظرفیت گردشگری ، حراست از میراث فرهنگی، بازار یابی، صنایع دستی بومی و محلی، کشت ارگانیک و مدیریت آلاینده‌های زیست محیطی.

گردشکری روستایی هم به‌عنوان راهکاری جدید در نظریه توسعه، توانمندسازی و ظرفیت سازی در مناطق روستایی به شمار می‌رود که در آن شرایط مداخله‌گری همچون سالخوردگی و کاهش جمعیت روستایی، مالکیت خصوصی اراضی و مسائل و مشکلات امنیتی وجود دارند.

پیامدهای مرتبط با این پدیده عبارتند از مهاجرت روز افزون به شهرها، افزایش تقاضا برای مشاغل غیرمفید و کاذب، رکود اقتصادی روستا، نارضایتی از شرایط زندگی و زیست اقتصادی و ناشناخته ماندن ظرفیت‌های طبیعی، فرهنگی و گردشگری روستا.


میان شهرستانهای استان کرمانشاه از نظر خدمات دهی به روستاهای تابعه تفاوت چشمگیری وجود دارد و توسعه مناطق روستایی شهرستان کرمانشاه در بالاترین سطح قرار دارد که در راستای توسعه و تحقق عدالت در سطح استان، تقویت نواحی محروم  روستایی ضرورت دارد.اهمیت گردشگری در این است که این صنعت یک صنعت پویا، رقابتی و درآمد زا محسوب می‌شود.

گردشگری مجموعه فعالیت افرادی است که با هدف گذراندن اوقات فراغت، تجارت یا هر هدف دیگری به مکانی بیرون از محیط معمول زندگی خود سفر می‌کنند و جالب است بدانیم که بخش قابل توجهی از بودجه کشورهای توسعه یافته ودر حال توسعه، از صنعت توریسم تأمین می‌شود.

بسیاری از کشورها برنامه‌های استراتژیک مدونی برای بهبود عملکرد خود در صنعت گردشگری اتخاذ می‌کنند.در صنعت گردشگری، رضایت، ایمنی و به‌خصوص لذت مخاطبان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مقصدهای گردشگری تحت تاثیر فعالیت توریسم قرار دارد.

گردشگری درآمد اقتصادی کشورهای مقصد را افزایش می‌دهد، هزاران شغل ایجاد می‌کند، زیرساخت‌های یک کشور را توسعه می‌دهد و سبب ایجاد تبادل فرهنگی بین افراد خارجی و بومی منطقه می‌شود و همین موضوع به رشد اجتماعی آن در منطقه کمک می‌کند.رشد اقتصادی و گردشگری لازم و ملزوم یکدیگرند.

بسیاری از کشورها که با محدودیت منابع ارزی مواجه هستند درآمد گردشگری را به‌عنوان یک منبع مهم کسب درآمد ارزی خود قرار داده‌اند تا جایی‌که بخش‌های مختلف گردشگری به عنوان منبع کسب درآمد دیده می‌شود.

گسترش صنعت گردشگری می‌تواند به توسعه هرچه بیشتر رشد اقتصادی منجر شود همچنین گردشگری در حد وسیعی سبب ایجاد اشتغال می‌شود و یکی از بزرگترین صادرات نامرئی جهان را تشکیل می‌دهد.

جاذبه‌های گردشگری به لحاظ منابع طبیعی، فرهنگی، باستانی و مذهبی از توانمندی بسیار بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است و نکته مهم و قابل توجه اینکه گردشگری نسبت به سایر صنایع از لحاظ سرمایه‌گذاری به منابع ارزی احتیاج کمتری دارد و نسبت به سرمایه‌گذاری انجام شده درآمد بیشتری را در قیاس با سایر بخ‌ ها دارد.

با مقدماتی که درباره آن سخن رفت و با توجه به اینکه کرمانشاه رکورددار بیشترین نرخ بیکاری در کشور است ضروری است که برای ایجاد اشتغال و درآمد زایی، به جذب گردشگر در سطح بالایی روی آورد.

 بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ کرمانشاه همچنان در جایگاه‌های نخست کشور قرار دارد هرچند نسبت به سال قبل این نرخ کاهش داشته اما همچنان رتبه دوم کشور را در این زمینه داراست. نکته قابل تامل اینکه بخش کشاورزی و صنعت نسبت به بخش خدمات سهم بسیار کمی در اشتغال دارند و این در حالی‌ است که اشتغال ایجاد شده در بخش خدمات پایدار نیست.

کارشناسان عدم وجود فرهنگ کار در استان ، استفاده نادرست از ظرفیت‌های موجود همچون کشاورزی، نداشتن مهارت افراد جویای کار و عدم تناسب ارائه آموزش‌ها با نیاز بازار ، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار و عدم استفاده از منابع مالی مثل بازار سرمایه برای تأمین مالی واحدهای تولیدی را از عوامل بالا بودن نرخ بیکاری در استان می‌دانند که نیازمند اقدامی جدی است.

با توجه به اینکه اشتغال تنها یک معضل اقتصادی نیست و در صورت عدم درمان ، مسائل زیادی را به دنبال دارد، باید با توسعه صنعت گردشگری در استان، فرهنگ کار را به استان کرمانشاه تزریق کرد تا پویایی و فعالیت را برای کرمانشاه  به ارمغان آورد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از