حالت تاریک
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

نیاز کتابخانه مرکزی کرمانشاه به ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار

نیاز کتابخانه مرکزی کرمانشاه به ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: طبق بازدید انجام شده پروژه کتابخانه مرکزی آستان در حال فعالیت است که تکمیل نهایی آن به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم تا قبل از پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی«مرصاد»، مهدی رمضانی عصر امروز پنج‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که در سالن جلسات نهاد کتابخانه‌های استان کرمانشاه اظهار داشت: تعداد سه هزار و ۸۸۰ کتابخانه عمومی، یک‌هزار کتابخانه خصوصی و ۲ هزار و ۸۰۰ کتابخانه نهادی در کشور وجود دارد.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: بین سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۷ حدود ۳۰۰ کتابخانه شکل گرفت که به برکت انقلاب اسلامی شبکه کتابخانه‌ها به نحو مطلوبی گسترش پیدا کرده است.

 

وی گفت: بیش از ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود که ریاست جمهوری بر مردمی‌سازی‌ کتابخانه‌ها تأکید داشته‌اند.

 

رمضانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم معضل کتابخانه‌های عمومی را حل کنیم باید به حوزه کودک و نوجوان توجه شود که بستر آن هم مدارس خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه کتابخانه یک مرکز فرهنگی اجتماعی با هسته کتاب است، تصریح کرد: اصلی‌ترین نیازها توجه به کتابخانه‌ها است طوری که به عنوان مثال در استرالیا بیش از ۸۰ درصد مردم عضو کتابخانه‌ها هستند.

 

رمضانی در ادامه با بیان اینکه در حوزه توسعه و تحقیق جزو کشورهای پیش‌رو هستیم، گفت: به‌دنبال بنگاه اقتصادی کردن کتابخانه‌ها نیستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در پنج مرکز به‌صورت آزمایشی در کتابخانه‌ها پایگاه‌های مشاوره، روانشناسی تربیتی ایجاد شده است که در فاز نهایی این رقم به ۷۰۰ پایگاه خواهد رسید.

 

رمضانی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های کشور تنها نهاد فرهنگی در کشور است که به گروه‌های خاص از جمله نابینایان و ناشنوایان در همه استان‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص پروژه کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه گفت: طبق بازدید انجام شده این پروژه در حال فعالیت است اما باید سرعت بگیرد که تکمیل نهایی آن به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که طبق قول وزیر ارشاد امیدواریم تا قبل از پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد.

 

دبیر نهاد کتابخانه‌های کشور تصریح کرد: تعداد چهار یا پنج کتابخانه که در زلزله تخریب شدند هنوز بازسازی نشده‌اند.

 

وی گفت: بیش از ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی کشور هستند که ۶۰ درصد از زنان خانه‌دار عضو این کتابخانه‌ها هستند.

 

رمضانی با اشاره به موضوع گزیده‌گزینی تصریح کرد: اساسا انتخاب کتاب مهارت است چرا که هر مطلبی که منتشر شود خوانده نمی‌شود و قابلیت نگهداری در کتابخانه را ندارد و آن کتاب خریداری نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه روزانه ۱۲۰ هزار امانت کتاب ثبت می‌شود، افزود: سال گذشته یک‌صد و ۱۰ هزار کتاب با گردش مالی بیش از هزار میلیارد تومان منتشر شده است که کتب حوزه کودک و نوجوان جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده است.

 

رمضانی با بیان اینکه در جامعه ما کتاب مسئله نیست، اذعان داشت: سند ملی توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهد شد.

 

دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در ۱۳ استان کشور کتابخانه مرکزی فعال است، گفت: باید موضوع آمایش در کتابخانه‌ها رعایت شود و کتابخانه در مکان و موقعیتی تأسیس شود که دسترسی به آن برای اکثریت مردم آسان باشد‌.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره وظیفه شهرداری‌ها در این رابطه گفت: بر اساس ماده ۶ قانون مصوب، شهرداری‌ها باید نیم درصد درآمدهای خود را در اختیار کتابخانه‌هاب عمومی قرار دهند که طی سال‌های ۸۱ تا ۹۳ به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.

 

رمضانی در بخش دیگری از سخنانش به تعدادکتابخانه‌های روستایی اشاره کرد و افزود: طبق آمار در ۴۰ هزار روستا، قریب به ۸۰۰ کتابخانه روستایی در روستاهای بالای دو هزار خانوار وجود دارد.

 

وی در ادامه در خصوص کتابخانه‌های سیار گفت: در دولت پیشین ۲۸ کتابخانه سیار وجود داشت که اکنون این رقم به ۵۳ مورد افزایش پیدا کرده که طبق برنامه امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم به ۲۰۰ مورد برسد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از