حالت تاریک
دستان خدا در آستین پزشکان جهادی؛

مدافعان سلامت مفسران آیات جهاد هستند

مدافعان سلامت مفسران آیات جهاد هستند

امروزه پزشکان جهادی مفسران آیات وحی و دستان خداوند در آستین هستند که با ارائه خدمات پزشکی غبار محرومیت را از چهره بیماران می‌زدایند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ یکی از دستاوردهای انقلاب برگزاری اردوهای جهادی است که هر بار با نام یک شهید در گوشه و کنار کشور با هدف محرومیت‌زدایی و ارتقای سلامت در مناطق دورافتاده با حضور پزشکانی الگوگرفته از مکتب شهدا برگزار می‌شود و موجب امیدآفرینی در دل مردمانی می‌شوند که دستشان از خدمات رفاهی کوتاه مانده است.

در راستای معرفی تعدادی از پزشکان جهادی در استان کرمانشاه میزگردی با حضور عبدالله سعادت‌فر؛ متخصص ارولوژی و رئیس مرکز آموزشی درمانی معتضدی، هوشنگ بهاری؛ پزشک عمومی و سرپرست دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و مریم موحد؛ کارشناس مامایی برگزار شد که در ادامه می‌آید؛

مرصادنیوز: اردوهای جهادی در کرمانشاه چگونه برگزار می‌شود؟

بهاری: چهارشنبه‌های ابتدای هر ماه در قالب طرح شهید محمدعلی رهنمون به‌همراه تیم بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه به مناطق کم برخوردار اعزام می‌شویم.

در قالب طرح شهید رهنمون بسیج جامعه پزشکی اکیپ‌های اعزامی بیماران نیازمند را شناسایی کرده و تا بهبودی کامل و تکمیل روند درمان به آن‌ها کمک می‌کنند.

طرح شهید رهنمون از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و تیم پزشکان جهادی نیز متشکل از پزشک عمومی، پرستار، کارشناس بهداشت محیط و روانشناسی هستند که در صورت نیاز بیمار به اقدامات درمانی پیشرفته‌تر به  مراکز درمانی معرفی می‌شوند و تمامی این کارها به صورت رایگان انجام می‌شود.

سعادت‌فر: تعدادی از بیماران مناطق محروم در قالب مراجعات به اردوهای جهادی غربال‌گری می‌شوند که پس از شناسایی این افراد هماهنگی‌های لازم برای ارائه راحت‌تر خدمات درمانی به این بیماران صورت می‌گیرد.

بعضی از بیماران نیز بیماری‌های مقطعی و زودگذری همچون سرماخوردگی دارند که با مراجعه به پزشکان جهادی مستقر در منطقه خود مداوا می‌شوند همچنین کنترل قند و فشار خون و برخی جراحی‌های سرپایی نیز توسط طرح پزشکان جهادی برای مناطق کم برخوردار به بیماران ارائه می‌شود.

اردوهای جهادی پزشکان دو تاثیر بسیار مهم دارد اول اینکه حضور پزشکان متخصص در روستاها این باور را در مردم این مناطق به وجود می‌آورد که آن‌ها فراموش‌شده و رهاشده نیستند و روحیه امید و نشاط در میان آن‌ها جوانه می‌زند و دوم اینکه پزشکان جهادی که در مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند در فضایی متفاوت از فضای روتین همیشگی خود قرار می‌گیرند و روحیه تعهد در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

موحد: در سال ۹۰ با عضویت در بسیج جامعه پزشکی در قسمت اورژانس گروه‌های جهادی به‌همراه پزشک متخصص زنان خدمات مامایی و مشاوره را ارائه داده‌ام.

از سال ۹۵ به بعد با ایجاد طرح شهید رهنمون فعالیت ما در بسیج جامعه پزشکی به صورت نظام‌مند تداوم پیدا کرد و توفیق حاصل شد که در مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار حضور پیدا کنم.

مرصادنیوز: برگزاری اردوهای جهادی چه پیامدها و دستاوردهایی دارد؟

بهاری: با اجرای طرح ویزیت و درمان رایگان در روستاهای دورافتاده، محروم و صعب‌العبور در وقت، هزینه‌های درمان و آمد و رفت مردم به‌نحو چشم‌گیری صرفه‌جویی می‌شود.

پزشکانی که در اوقات فراغت و خارج از شیفت کاری در مناطق حاشیه‌نشین و دورافتاده از شهر به ویزیت رایگان بیماران نیازمند می‌پردازند و بی‌بهانه خدمت می‌کنند به نوعی مجاهدین فی‌سبیل‌الله هستند.

دیدن لبخند رضایت بیماران بی‌بضاعت، انگیزه پزشکان جهادگر را مضاعف می‌کند، در واقع این حرکت، خودجوش، جریان‌ساز و فرهنگ‌ساز است که مصداق عملی آموزه‌های دینی و اخلاقی و منویات رهبر معظم انقلاب است.

تیم پزشکان جهادی با هماهنگی مجموعه سپاه و بسیج شکل گرفته‌اند چه اینکه هرکجا نیاز باشد سپاه بدون بهانه خدمت می‌کند که از جمله این اقدام ارزشمند جهادی در حوزه سلامت است که همیشه در اذهان مردم باقی خواهد ماند.

سعادت‌فر: بسیاری از بیماران در حاشیه شهرها و روستاها و شهرستان‌ها و بخش‌های دور افتاده توانایی مراجعه به پزشک در مراکز استان و شهرهای دیگر را ندارند لذا از بیماری‌های خود هم آگاهی ندارند.

در بیشتر مواقع امکان حضور پزشکان متخصص در این مناطق وجود ندارد، علاوه بر این موارد از لحاظ مالی نیز این افراد در مضیقه هستند و حتی هزینه رفت و آمد به شهری همچون کرمانشاه برای یافتن پزشک برای آن‌ها دشوار است چه برسد به هزینه درمان و سکونت در شهر در طول درمان.

موحد: افرادی که در مرکز شهر با همه امکانات رفاهی زندگی می‌کنند تصورشان این است که همه‌جا مردم از همه امکانات برخوردار هستند در حالی که با سفر به این مناطق متوجه خواهیم شد که چه انسان‌هایی حتی هزینه ویزیت خود و فرزندانش را ندارند.

حضور در این گروه‌های جهادی توفیقی ارزشمند است و پزشکان متخصص زنان و زایمان که در این اردوها حضور پیدا می‌کنند برای دفعات دیگر هم داوطلبانه خود را معرفی می‌کنند و عاشق خدمت به مادران باردار و نوزادان هستند.

دعای بیماران بدرقه راه و زندگی ما است و این مهم‌ترین انگیزه اصلی برای حضور در اردوهای جهادی است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ به گفته رضا منصوری؛ مسئول بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه تعداد ۲۱۸ تیم جهادی پزشکی از ابتدای سال جاری تاکنون به‌صورت تخصصی و عمومی در حوزه بهداشت و درمان و آموزش مردم در مناطق محروم استان فعالیت داشتند.


انتهای خبر/

 

مدافعان سلامت مفسران آیات جهاد هستند
مدافعان سلامت مفسران آیات جهاد هستند

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از