حالت تاریک
آفت‌های سبک زندگی غلط؛

افزایش چراغ خاموش‌ تلفات دیابت و فشارخون بالا

افزایش چراغ خاموش‌ تلفات دیابت و فشارخون بالا

دیابت و فشارخون بالا به‌عنوان بیماری‌های خاموش شناخته می‌شوند که صدالبته ناشی از سبک زندگی غلط امروزی ما است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، خاطره‌ مشترک بچه‌هایمان این است که پدربزرگ و مادربزرگ‌ها وقتی می‌خواستند تشویقمان کنند یک مشت نخودچی کشمش، توت خشک یا حتی چند عددبرگ زردآلوی خشک شده در جیبمان می‌ریختند و می‌گفتند بخور که جان بگیری و ما سرخوش و خوشحال داخل کوچه می‌دویدیم تا جایزه‌مان را با دوستانمان تقسیم کنیم و همه با هم می‌نشستیم و تا دانه آخر نخودچی کشمش‌ها رامی خوردیم و جان می‌گرفتیم.

اکنون اما جای نخودچی کشمش و توت خشک را قندهای ساده و شکلات‌های مضر و سرشار از مواد افزودنی کارخانه‌ها گرفته که با خوردنشان نه‌تنها جان نمی‌گیری بلکه جانت را می‌ستانند و البته به جای بچه‌هایی که با دیدن دست‌های مشت شده پدربزرگ ذوق می‌کردند تا ببینند جایزه این بارشان توت خشک است یا قیسی و خرما، نسلی آمده که با ذائقه‌ای متفاوت تنها چیپس، پفک و کیک و شیرینی‌های صنعتی را می‌پسندد و با ولع می‌خورد و نمی‌داند که با همین خوراکی‌های شیرین کامشان در آینده تلخ خواهدشد و به بیماری دیابت و فشار خون که ریشه در خوراکی‌های مضر دارد، دچار می‌شوند.

پویش ملی غربال‌گری دیابت و فشار خون بهانه‌ای شد که سراغ رئیس مرکز بهداشت شهرستان کنگاور برویم و از وی در خصوص لزوم اجرای این طرح وتاثیر آن در پیشگیری از بیماری‌های دیابت و فشارخون بپرسیم؛



غربال‌گری دیابت و فشارخون بهترین راه برای تشخیص زودرس این بیماری‌ها


 فرح‌بخش دیبا درگفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد با تاکید بر اینکه آگاهی زودتر باعث مراقبت موثرتر می‌شود، اظهار داشت: پویش ملی غربال‌گری دیابت و فشارخون بالا برای ارتقای درمانی سلامت خانواده در شهرستان کنگاور همزمان با سراسر کشور انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: پویش ملی غربال‌گری دیابت و فشارخون بالا بهترین راه برای تشخیص زودرس و کنترل این بیماری‌ها است و از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در سراسر کشور انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کنگاور گفت: بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیر واگیر در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به پرفشاری خون و حدود ۱۴ درصد افراد بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به دیابت بوده‌اند.

وی از دیابت و فشارخون به‌عنوان بیماری‌های خاموش در جامعه یاد کرد و ابراز داشت: دیابت و پرفشاری خون با اینکه در سطح اول پیشگیری اهمیت دارند و روش‌های سبک زندگی سالم تا حد زیادی از بروز آنها پیشگیری می‌کند اما به‌عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و عاملی برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم است.

 دیبا خاطرنشان کرد: این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد می‌کنند همچون حملات قلبی، سکته‌های قلبی و نارسایی پیشرفته کلیه، دیالیز و قطع عضو هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کنگاور در خصوص اجرای این طرح نیز، گفت: طرح غربال‌گری دیابت و فشار خون در ۲۷ خانه بهداشت، پایگاه شهری، سه مرکز جامع خدمات شهری _روستایی و چهار مرکز خدمات جامع روستایی در حال اجرا است و همکاران ما افرای را که مستعد ابتلا به دیابت و فشارخون بالا هستند یا دیابت و فشار خون بالا دارند برای انجام آزمایشات مربوطه به پزشک ارجاع می‌دهند.


دیابت و فشارخون بالا در گذر زمان ایجاد می‌شوند

محمدعلی میرآخوری؛ کارشناس تغذیه نیز در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، با بیان اینکه دیابت و فشار خون جزو بیماری‌های مزمن به شمار می‌آید، اظهار داشت: این بیماری‌ها به یک باره وارد بدن نمی‌شوند بلکه طی سال‌ها و با سبک زندگی غلط به وجود می‌آیند.

 وی با تاکید بر اینکه صرفا رژیم غذایی در ابتلا به دیابت و فشار خون موثر نیست، ادامه داد: میزان حرکت و تحرکات بدنی فرد، برنامه خواب و بیداری و میزان استرس و اضطراب در طول سال باعث می‌شود افراد، مستعد ابتلا به این بیماری‌های مزمن قرار گیرند.

میرآخوری گفت: در رژیم‌های پیشگیری کننده از دیابت و فشارخون نباید وعده‌های اصلی حذف شود و میان‌وعده‌ها هم نباید جایگزین وعده‌های اصلی شود و باید از مصرف قندهای ساده مثل شکر، شکلات، شیرینی و کیک‌ها و عسل‌های نامرغوب نیز اجتناب کرد.

وی در خصوص بهترین رژیم برای پیشگیری یا کنترل دیابت نیز، تصریح کرد: بهترین رژیم برای پیشگیری یا کنترل دیابت و فشارخون بالا رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که در آن مصرف روغن در کمترین حالت ممکن است و عمدتا غذاها، سبزیجات و دیگر مواد غذایی بخار پز یا آب‌پز می‌شوند.

این کارشناس تغذیه درپایان مصرف سبزیجات درطول رژیم غذایی را بسیار موثر دانست و گفت:خوردن سبزیجات و میوها خصوصا سبزیجات پهن‌برگ مثل اسفناج، کلم بروکلی، کاهو و مرکبات مثل پرتقال، نارنگی، لیموترش و کیوی به دفع بیشتر قند مواد غذایی کمک می‌کند و باعث می‌شود قند کمتری جذب بدن شود و به سیستم گوارشی بدن هم در راستای هضم غذا کمک خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، آمار بالای ابتلا به دیابت و فشارخون بالا به خوبی گویای سبک زندگی غلط امروزی است پس بیایید از امروز مراقب تغذیه دلبندان و عزیزانمان باشیم تا لااقل به دست خود روند ابتلا به این بیماری‌ها و ده‌ها بیماری بعدی را تسریع نکنیم.


 زینب رشتیانی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از