حالت تاریک
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه:

کرمانشاه بیشترین مراکز سوادآموزی را دارا است

کرمانشاه بیشترین مراکز سوادآموزی را دارا است

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به موضوع عدالت آموزشی، گفت: کرمانشاه دارای بیشترین حجم مراکز یادگیری در حاشیه شهرها و در نقاط حاشیه‌نشین است.

یاسر کرمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: طبق برنامه هفتم توسعه یعنی همان گام دوم نهضت از سازمان آموزش و پرورش، هدف در آموزش‌های نهضت سوادآموزی تغییر مفهوم سواد است.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: در گام دوم نهضت، آموزش در راستای تغییر رویکرد فرد و تربیت یک انسان متعالی و تغییر در رفتار آن فرد است.

 

وی با تاکید بر تعمیق و تثبیت سواد بزرگسالان گفت: دیگر مانند گذشته فقط سواد پایه مد نظر نیست بلکه طبق نیاز روز جامعه نوع سواد تعریف می‌شود و آموزشی را که مورد نیاز فرد است در اختیار وی قرار می‌دهیم.

 

کرمی به فرآیند کلاس‌گذاری اشاره کرد و گفت: کلاس‌های کامل که به کلاس‌های تلفیقی معروف هستند از هر سه دوره سوادآموزی یعنی دوره سواد، دوره انتقال و دوره تحکیم تشکیل می‌شود تا یک کلاس کامل توسط ۱۰ نفر دایر شود.

 

وی با اشاره به در دست اجرا بودن چند طرح خوب در استان در راستای ریشه کنی بی‌سوادی، افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان کرمانشاه وجود داشت یکی ظرفیت آموزش‌دهندگان که در نواحی مختلف استان که توانستیم دو طرح اساسی را جهت شناسایی و پالایش کنیم.

 

کرمی گفت: طرح اول که با مرجعیت خود آموزش استان کرمانشاه و معاون سوادآموزی شروع به کار شده بحث پالایش مدرسه‌محور است که با استفاده از ظرفیت معاونت سوادآموزی، اعضا و کادر آموزش پرورش این کار در مرحله اجرا است.

 

این مسئول ادامه داد: طرح دوم با استفاده از ظرفیت شورای پشتیبانی توسط ریاست استاندار محترم استان کرمانشاه طرح روستای باسواد که در این طرح با استفاده از ظرفیت دهیاران و شوراهای روستاها به شناسایی افراد بی‌سواد و کم سواد در سطح روستاها و می‌پردازند.

 

وی خاطرنشان کرد: بعد از شناسایی افراد کم‌سواد و بی‌سواد در سطح روستاها توسط شوراهای روستا به فرمانداری‌ها معرفی شده و اسامی به آموزش و پرورش و نهایتاً به نهضت سوادآموزی تحویل داده خواهد شد و نهضت سوادآموزی آموزش لازم را در اختیار این افراد قرار خواهد داد و در سال بعد در همان روستا جشن پایان بی‌سوادی برپا خواهد شد.

 

کرمی در ادامه با اشاره به فرمان تاریخی حضرت امام در سال ۱۳۵۸ و ورود تمام آحاد مردم به بحث سوادآموزی در سال‌های اولیه انقلاب، خاطرنشان کرد: در جمعیت ۳۵ میلیونی قبل از انقلاب حدود ۴۷ درصد نرخ باسوادی درون مملکت وجود داشت که اکنون به ۹۸ درصد رسیده که نرخ باسوادی استان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری است.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه تصریح کرد: فاصله نرخ سواد بین شهرها و روستاها قبل از انقلاب ۳۴ درصد بود که با ورود انقلاب اسلامی به ۱۱ درصد که کمترین حد ممکن است، رسید.

 

وی یادآوری کرد: اکنون در بحث عدالت آموزشی استان کرمانشاه با بهره‌گیری از ۱۶ مرکز یادگیری و دو مرکز مشارکتی توانسته است بیشترین مراکز یادگیری را در سطح کشور در اختیار خود قرار دهد و بیشترین حجم مراکز یادگیری در حاشیه شهرها و در نقاط حاشیه‌نشین است و این همان عدالت آموزشی و در اختیار قرار دادن تمام امکانات آموزشی در تمام نقاط شهر است.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه هم اکنون ۲۵ هزار بی‌سواد و کم‌سواد ۱۰ تا ۵۹ ساله دارد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از