حالت تاریک
Logo
پنج‌شنبه, 22 آذر 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
کریدور طاق‌بستان_بیستون؛ طرحی در حصار وعده‌ها
سکوت یک اَبَر پروژه؛

کریدور طاق‌بستان_بیستون؛ طرحی در حصار وعده‌ها

بیش از ۱۳ سال از مصوب شدن پروژه‌ای بزرگ به نام کریدور گردشگری طاق‌بستان به بیستون می‌گذرد اما هنوز در پیچ و خم وعده‌ها به‌سر می‌برد و عملیاتی نشده است‌.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ بیش از ۱۳ سال از مصوب شدن پروژه‌ای بزرگ به نام کریدور گردشگری طاق‌بستان به بیستون می‌گذرد، اَبَر پروژه‌ای که سال ۹۰ در پی سفر مقام معظم رهبری به تصویب رسید تا با اجرایی‌شدن این طرح، دو اثر تاریخی _ فرهنگی مهم استان کرمانشاه یعنی بیستون و طاق‌بستان به هم متصل شوند.

هدف این پروژه بزرگ تسهیل بازدید گردشگران، توسعه اقتصادی منطقه و بهبود زیرساخت‌های گردشگری بود، با توجه به اهمیت این دو اثر جهانی که در فهرست میراث یونسکو نیز ثبت شده‌اند، این طرح می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد.

طاق‌بستان با نقش‌برجسته‌های تاریخی‌اش از دوره ساسانی و بیستون با کتیبه‌ها و آثار باستانی مهم‌اش، نشان‌دهنده تمدن غنی ایران هستند. اجرای این کریدور می‌تواند به‌طور مؤثری این دو مجموعه را به هم پیوند دهد و از این طریق نه تنها تاریخ کهن این سرزمین را به نمایش بگذارد، بلکه فرصت‌های جدیدی برای توسعه گردشگری پایدار در استان کرمانشاه فراهم کند. با ایجاد امکانات رفاهی، مسیرهای مناسب و ارتقاء زیرساخت‌های ارتباطی، این کریدور می‌تواند تجربه‌ای مطلوب برای گردشگران رقم بزند.

با وجود اهمیت و تصویب این طرح در سال ۱۳۹۰، تاکنون به دلیل موانع اجرایی و محدودیت‌های مالی، این پروژه به مرحله عملیاتی نرسیده است. 

تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری 

وحید امیری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: طرح کریدور طاق‌بستان - بیستون ابتدا با انجام مطالعات اولیه توسط سازمان راه و شهرسازی آغاز شد و پس از تأیید توجیه‌پذیری طرح در فاز صفر، این پروژه در سال ۱۳۹۶ به میراث فرهنگی برای بررسی بیشتر در فاز یک ارجاع شد.

 کارشناس گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: در فاز صفر، تمرکز بر دلایل و ضرورت اجرای پروژه بود و در فاز یک به مسائلی نظیر کاربری، تسهیل وضعیت موجود و تعیین مالکیت پرداخته شد، با نهایی‌شدن این فاز، طرح در کارگروه گردشگری استان تصویب و برای تأیید به کارگروه امور زیربنایی ارسال شد.

امیری توضیح داد: پس از تأیید کارگروه امور زیربنایی، طرح به شورای برنامه‌ریزی استان ارجاع و کلیات آن تصویب شد با این حال، این طرح پیش از ورود به شورای برنامه‌ریزی باید از کارگروه امور زیربنایی مصوبه می‌گرفت.

 

کریدور بیستون _طاق‌بستان فاقد مصوبه کارگروه زیربنایی

وی بیان کرد: پروژه کریدور بیستون - طاق‌بستان نیاز داشت در قالب طرح‌های مرتبط با راه و شهرسازی بررسی و به‌عنوان طرحی بالادستی تصویب شود که متأسفانه این مراحل طی نشد و طرح مستقیماً به کارگروه امور زیربنایی ارجاع شد که باعث شد الزام اجرایی از آن سلب شود و دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری لازم را نداشته باشند.

امیری خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلف به دلیل نبود مصوبه کارگروه امور زیربنایی از اجرای طرح سر باز زدند علاوه بر این، مسیر کریدور با طول تقریبی ۲۳ تا ۲۵ کیلومتر شامل اراضی تحت اختیار نهادهای نظامی و اجرایی بود که به پیچیدگی پروژه افزود.

وی یادآور شد: در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، جلسات متعددی با مسئولان نظامی و نیروهای مسلح برگزار شد و با توجه به مصوبات سفر مقام معظم رهبری، دستگاه‌های نظامی موظف به عقب‌نشینی از اراضی خود شدند که با وجود آماده‌سازی مقدمات و پیشبرد طرح، وقوع بحران کرونا و تغییرات مدیریتی موجب توقف پروژه شد.

امیری تصریح کرد: پس از توقف طرح، انگیزه لازم برای پیگیری آن میان دستگاه‌های اجرایی از بین رفت و پروژه در حد مصوبه کارگروه گردشگری باقی ماند اگرچه مطالعات و نقشه‌برداری انجام شده و ۴۰ بسته سرمایه‌گذاری آماده است، اما به دلیل عدم تصویب در کارگروه امور زیربنایی، این طرح به‌عنوان بخشی از برنامه‌های توسعه و عمران به مرحله اجرا نرسید.

وی افزود: اجرای کریدور بیستون - طاق‌بستان نیازمند همکاری میان‌بخشی تمام دستگاه‌هاست، به‌تازگی جلساتی با سازمان مدیریت و دارایی برای جذب سرمایه‌گذار برگزار شده و ۲۱ بسته سرمایه‌گذاری مرتبط با این پروژه به‌روزرسانی و به‌صورت بی‌نام در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت که این اقدام گامی مهم برای خروج پروژه از رکود به‌شمار می‌آید.

امیری در ادامه گفت: ما در حال تلاش هستیم تا با تعریف پروژه‌های جدید، بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این زمینه تشویق کنیم، هدف ما این است که حداقل یک یا دو پروژه مشترک با بخش خصوصی راه‌اندازی کنیم. 

معاون سابق گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که بخش خصوصی را ترغیب کنیم تا ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را بپذیرد. 

وی تصریح کرد: با توجه به تعاریف و چارچوب‌هایی که از قبل برای این پروژه‌ها مشخص شده، باید اعتماد عمومی جلب شود تا سرمایه‌گذاران با اطمینان وارد این عرصه شوند.

امیری افزود: در حال حاضر، ما در حال برطرف کردن ایرادات و ابهامات فنی و قانونی از پروژه‌های گذشته هستیم، فرآیندهای قانونی که پیش از این به‌درستی طی نشده، اکنون در حال اصلاح هستند و برای ادامه کار، نیاز به مصوبات کمیسیون ماده پنج و کارگروه زیربنایی داریم تا مراحل نهایی تصویب و ابلاغ انجام شود.

وی گفت: هدف ما این است که با ایجاد تسهیلات و کمک‌های زیرساختی، گردشگران را به سرمایه‌گذاری در ساخت هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها متقاعد کنیم، برخی از سرمایه‌گذاران ریسک این کار را پذیرفته‌اند و می‌توانیم این اقدام را با حمایت‌های مالی و زیرساختی تقویت کنیم این پروژه‌ها نیاز به تأمین زیرساخت‌ها و تسهیلات فنی دارند تا بخش خصوصی به این حوزه وارد شود.

امیری افزود: در این راستا، تلاش ما بر این است که از نظر فنی مشکلات و چالش‌های موجود در مسیر را برطرف کنیم، هرچند این طرح ممکن است چند سال طول بکشد، اما هدف آن تبیین جایگاه حضور بخش خصوصی در این پروژه‌هاست، بخش دولتی نیز با ارائه تسهیلات، زیرساخت‌های لازم و جلب اعتماد، باید بخش خصوصی را در این مسیر همراهی کند.

وی عنوان کرد: در شرایط اقتصادی فعلی، ریسک سرمایه‌گذاری بسیار بالاست، اما بخش دولتی باید با کمک‌های اعتباری و زیرساختی، این ریسک را کاهش دهد و سرمایه‌گذاران را ترغیب کند حتی برای افرادی که سرمایه‌های اندک دارند، این شرایط می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد.

امیری در پاسخ به این سئوال که برخی از کارشناسان معتقدند که توجیه اقتصادی این پروژه‌ها مشکل دارد، گفت: طبق مصوبه سفر مقام معظم رهبری، این طرح‌ ملزم به تمکین و پیگیری هستند و هیچ‌گونه اعتراضی پذیرفته نخواهد بود بنابراین، فعالیت‌ها باید در چارچوب مصوبات رهبری و مقامات مربوطه انجام شوند و هدف ما این است که در چارچوب قوانین و مقررات موجود، از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه گردشگری بهره‌برداری کنیم.

حداقل پنج سال تا تکمیل کریدور گردشگری کرمانشاه

علیرضا مرادی‌بیستونی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مسیر بیستون - طاق‌بستان یکی از مسیرهای مهم است که بین دو پروژه اصلی بیستون و طاق‌بستان قرار گرفته است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: مجموعه بیستون به‌عنوان یک اثر جهانی شناخته می‌شود و از طرفی مجموعه طاق‌بستان نیز در حال کاندیداتوری برای ثبت جهانی است. 

وی گفت: این دو مجموعه می‌توانند به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های قوی گردشگری استان کرمانشاه مطرح شوند، همچنین ارتباط بین این دو اثر و بازدیدکنندگانی که برای مشاهده این آثار به کرمانشاه می‌آیند، می‌تواند به‌عنوان یکی از شاخص‌های اصلی گردشگری استان معرفی شود.

مرادی‌بیستونی ادامه داد: بر اساس درخواست‌های برنامه‌ریزی انجام شده، این مسیر به‌عنوان یکی از کریدورهای اصلی گردشگری در شهر کرمانشاه و استان کرمانشاه در نظر گرفته شده و برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده است.

وی تصریح کرد: مشاوران مرتبط با این پروژه، طرح‌ها را بررسی و فاز صفر آن را در سال‌های گذشته طراحی کرده‌اند، اکنون این پروژه در مرحله‌ای قرار دارد که جانمایی‌ها و لکه‌گذاری‌ها و همچنین تعیین کاربری زمین‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

مرادی‌بیستونی خاطرنشان کرد: اگر این اقدامات به درستی انجام شود و خدمات گردشگری طبق استانداردهای لازم ارائه شود، این مسیر می‌تواند یکی از پروژه‌های موفق گردشگری استان کرمانشاه باشد.

وی گفت: نقشه‌های فازهای دو و سه این پروژه توسط مشاور دانشگاه تهیه شده است، احتمالاً بخشی از فعالیت‌های آن در سال آینده آغاز خواهد شد، به‌هرحال، نتیجه این پروژه پس از چند سال قابل مشاهده خواهد بود.

مرادی‌بیستونی افزود: این مسیر که در گذشته کاربری‌های مختلفی مانند زمین‌های کشاورزی، نظامی و تجاری داشته است، نیازمند لکه‌گذاری و برنامه‌ریزی مجدد است و این اقدامات باید به‌صورت تدریجی انجام شود در صورت تأمین اعتبار و همکاری دستگاه‌های مرتبط پروژه نیازمند حداقل پنج سال زمان برای اجرایی‌شدن است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ تحقق این کریدور می‌تواند به توسعه اقتصادی و فرهنگی کرمانشاه کمک شایانی کند و این استان را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور تبدیل کند.

امید است با پیگیری‌های مستمر و رفع موانع، این طرح مهم به زودی اجرایی شود و بتواند گامی مؤثر در حفظ و معرفی میراث فرهنگی کشور بردارد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر