حالت تاریک
کارشناس مذهبی:

یاران امام حسین از رجعت‌کنندگان ظهور هستند

یاران امام حسین از رجعت‌کنندگان ظهور هستند

کارشناس مذهبی گفت: در روایات است که یاران امام حسین(ع) هم جزو رجعت‌کنندگان ظهور هستند، خداوند این همه شباهت را بی‌دلیل قرار نداده که این فرزند و این جد ارتباطشان قوی و قوی‌تر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمان آدینه‌وند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: واقعه کربلا موتور محرکه کل تاریخ بشر برای حرکت به سمت ظهور است، ما باید نگاه تاریخی به واقعه کربلا را به نگاهی ارتقا دهیم که این حادثه را موتور محرکه تاریخ به سمت ظهور بداند، یکی از نکاتی که در زیارات امام حسین(ع) نهفته این است که افسوس و حسرتی بر دل ما می‌گذارد که در رکاب اباعبدالله‌الحسین(ع) نبودیم و این افسوس و حسرت امیدواریم به این منجر شود که لبیک‌گوی حضرت حجت(عج) باشیم. 

این کارشناس مذهبی افزود: در برخی روایات آمده است که ظهور در روز عاشورا محقق می‌شود، قبل از اینکه سیدالشهدا(ع) به شهادت برسد یک‌سری پیش‌گویی‌هایی بیان شده است؛ پیامبر عزای سیدالشهدا را در خانه خود اقامه کرده است، حضرت زهرا(س) از شهادت فرزندش خبر دارد، امیرالمومنین موقع برگشت وقتی از صفین به سرزمین کربلا رسیدند اقامه عزا برای فرزندش کردند، به انبیاء و اولیاء گذشته پیش از حادثه کربلا، پیش‌گویی‌هایی رسیده است. 

وی ادامه داد: برای ظهور امام مهدی(عج) نیز پیشگویی آمده است، امام مهدی(عج) می‌آید و  علائم ظهور را بیان کرده‌اند، مردمی که شنیده بودند امام حسین(ع) در کربلا به شهادت می‌رسد برخی باور نکرده بودند؛ حصین بن نمیر روز چهارم محرم با هزاران نفر وارد کربلا شد و در آنجا به یاد آورد که امیرالمومنین(ع) در همین مکان فرموده بود که فرزندم حسین در این مکان به شهادت می‌رسد، نمیر به خیمه امام آمد و عرض کرد که آقا وقتی از صفین بر می‌گشتیم یاران کوفی پدر بزرگوارات را برای جنگ با معاویه در صفین مشایعت کردند، من در آنجا بودم که پدر بزرگواراتان درباره شهادت شما مطالبی فرمودند، امام حسین(ع) فرمود حال می‌خواهی چکار کنی، نمیر گفت: من طاقت نمی‌آورم و رفت؛ با اینکه خبر غیبی به دستش رسید ولی بی‌تفاوت بود. 

آدینه‌وند بیان داشت: آیا برای ما بیان نفرموده‌اند که قبل از ظهور امام مهدی(عج) چه اتفاقاتی می‌افتد، سهم من از علم و آگاهی نسبت به این پیشگویی و اخبار غیبی چیست؟ چقدر مهیا گشته‌ام؟ نکند این اتفاقات بیفتد و تازه باور کنیم که حقیقت و مسئله‌ای وجود دارد، زُهَیر بن قَین بَجَلی عثمانی بود اما علوی شد کار به جایی رسید که در زمره شهدای کربلا قرار گرفت، به او گفتند چگونه توفیق پیدا کردی؟ گفت: ما در فتح آذربایجان بودیم شبی که آذربایجان را فتح کرده بودیم سلمان باهلی به ما گفت که پیغمبر فرموده است خوشحالی واقعی مال کسانی است که حسین(ع) را در کربلا یاری کنند؛ من دیدم که امام حسین(ع) درکربلا یار می‌خواهد یاد این حدیث از پیامبر افتادم و خودم را در زمره یاران سیدالشهدا قرار دادم. 

این کارشناس مسائل دینی افزود: جاهلیت، عاشورا به وجود آورد و آنچه که باعث غربت امام شده همین جاهلیت است همان جاهلیتی که سقیفه را به پا کرد خون سیدالشهدا را بر زمین ریخت و منجر به غیبت ولی خدا شد، حدیث مشهوری وجود دارد که «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة» اگر می‌خواهیم از همه جاهلیت‌ها خودمان را نجات دهیم باید به سمت امام برویم و امام زمان(عج) ما را از همه گرفتاری‌ها و بدبختی‌ها نجات می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: جاهلیت برگرفته از جهل به مقام امام است اگر ما ولی زمان و دستور غدیر را فراموش کنیم و زیر سقف سقیفه جمع شویم ولی خدا را به مسلخ می‌بریم، یکی از معارفی که در این ایام بسیار باید مورد تأکید قرار گیرد جدایی از جهل و رسیدن به وادی معرفت امام است.

آدینه‌وند با اشاره به ارتباط نزدیک بین امام زمان و امام حسین(ع)، گفت: امام زمان منتقم اصلی خون جدش سیدالشهداست، در روایات است که لحظات پایانی که امام حسین(ع) در قلتگاه بود ملائکه آسمان ضجه‌شان بلند شد و در آسمان‌ها شیون می‌کردند، ذات اقدس الهی برای اینکه ملائکه را تسلی دهد یک تصویر ایستاده از امام زمان(عج) در سمت غرب به آن‌ها نشان داد و به همه ملائکه فرمود به سمت غرب نگاه کنید، ملائک یک تصویر ایستاده از حضرت را دیدند، خداوند فرمود به واسطه این فرد انتقام خون امام حسین(ع) را می‌گیریم و از همان‌جا بود که لقب معروف امام زمان(عج) که به معنای ایستاده است به حضرت اطلاق شد. 

وی بیات داشت: در دعای ندبه می‌خوانیم «أَیْنَ الطَّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ؟» امام زمان منتقم خون جدش است، در آیه ۳۳ سوره اسراء به همین موضوع اشاره شده است آنجا که می‌فرماید «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً» یعنی هر کس مظلوم کشته شود ما برای ولی او تسلطی بر ظالم قرار می‌دهیم، امام صادق(ع) در تفسیر این آیه می‌فرماید مظلوم امام حسین(ع) است و آن ولی که می‌آید انتقام می‌گیرد امام زمان(عج) است.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: نکته دوم اینکه چرا پیوند بین قیام عاشورا و قیام امام زمان وجود دارد؟ به‌خاطر اینکه تحقق اهداف عاشورا با قیام امام مهدی(عج) است، هدف عاشورا احیای قرآن، احیای سنت سیره علوی، تأمین قسط و عدل در همه عرصه‌ها و… همه این کارهای ناتمام را فرزند نهم امام حسین(ع) تمام می‌کند و اهداف عاشورا با قیام امام زمان(عج) محقق می‌شود.

آدینه‌وند افزود: نکته سوم اینکه حضرت ولی‌عصر(عج) در صبح ظهور که خطبه ظهور می‌خواند قسمت‌های اولیه خطبه ظهور را به جدش سیدالشهدا(ع) و حادثه عاشورا و مظلومیت امام حسین(ع) در کشته شدن و تأثر عمیق حضرت از این واقعه ارتباط می‌دهد یعنی وقتی امام زمان می‌خواهد کار را شروع کند عنوان می‌کند که برای انتقام گرفتن خون جدم سیدالشهدا آمده‌ام. 

وی ادامه داد: نکته چهارم اینکه شعار یاران امام زمان «یا لثارات‌الحسین» یعنی بازخواست‌کنندگان خون حسین(ع) و این شعار مدام از سوی یاران حضرت تکرار می‌شود، نکته پنجم اینکه موارد ریز زیادی است که پیوند امام حسین(ع) و امام زمان و شباهت‌های زیادی بین این دو عزیز وجود دارد که این پیوند را قوی‌تر می‌کند، شکل حرکتی این دو عزیز یکسان است، امام حسین حرکتش را از مکه شروع کرد و به سمت کوفه رفت، امام زمان هم قیامش را از مکه شروع می‌کند و به کوفه می‌رود و در کوفه بعد از چند روز مستقر خواهد شد. 

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: در روایات است که یاران امام حسین(ع) هم جزو رجعت‌کنندگان ظهور هستند، خداوند این همه شباهت را بی‌دلیل قرار نداده که این فرزند و این جد ارتباطشان قوی و قوی‌تر شود، برای اینکه حسینی شویم پنج کار می‌توانیم انجام دهیم؛ اول گریه بر امام حسین(ع) این تأسی پیدا کردن به عمل امام زمان است، امام زمان در زیارت ناحیه مقدسه می‌فرماید که من هر صبح و شام بر جدم سیدالشهدا(ع)  گریه می‌کنم. 

وی در پایان گفت: کار دوم؛ زیارت قبر امام حسین، هر زیارتی که از قبر امام حسین انجام دهیم فرزندش مهدی را شاد کردیم و حق او را ادا کردیم، کار سوم؛ مداومت بر خواندن زیارت عاشورا، بسیار ما را به حضرت نزدیک می‌کند، کار چهارم؛ در حد توانمان جلسات روضه امام حسین را برقرار کنیم، کار پنجم؛ از امام حسین مداوم بخواهیم که ما را به فرزندش مهدی نزدیک کند وقتی امام حسین سفارش ما را کند ان‌شاالله امام زمان هم می‌پذیرد.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از