حالت تاریک
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه:

اقدام جمهوری اسلامی ایران مشروع و قانونی بود

اقدام جمهوری اسلامی ایران مشروع و قانونی بود

عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با اشاره به حمله رژیم جنایت‌پیشه صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: پاسخ ایران به این حمله به عنوان یک عمل دفاعی و حفاظتی در قالب دفاع مشروع قرار می‌گیرد.

فرید آزادبخت در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در رابطه با اقدام سپاه پاسداران علیه مواضع رژیم غاصب صهیونیستی، اظهار داشت: حمله هوایی رژیم جنایتکار صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق در یکم آوریل ۲۰۲۴، که منجر به شهادت ۱۴ نفر از جمله یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران شد، تنش‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم غاصب صهیونیستی را به شدت افزایش داد. 

استادیار حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران این حمله را «تروریستی» و «نقض آشکار قوانین بین‌الملل» دانست و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، وعده داده شد که جمهوری اسلامی پاسخ قاطع خواهد داد و سرانجام چنین نیز شد و رژیم نامشروع صهیونیستی مورد حمله سنگین موشکی ایران قرار گرفت. 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با اشاره به مشروع و قانونی بودن اقدام جمهوری اسلامی اذعان کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استناد به اصل دفاع مشروع در منشور ملل متحد، حمله متقابل به رژیم نامشروع صهیونیستی را توجیه کند. 

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در ادامه افزود: اصل دفاع مشروع به کشورها اجازه می‌دهد در صورت حمله مسلحانه، از خود دفاع کنند؛ جمهوری اسلامی با اشاره به مستندات می‌تواند استدلال کند که حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری، تجاوز آشکار به خاک سوریه بوده و به امنیت ملی ایران نیز لطمه زده است. 

این استاد دانشگاه با اشاره به حمله موشکی ایران ابراز کرد: ایران در رابطه با حمله موشکی و پهپادی خود علیه رژیم غاصب صهیونیستی در ۲۰ آوریل ۲۰۲۴، که به گفته مقامات ایرانی به تاسیسات نظامی اسرائیل آسیب رسانده، می‌تواند استدلال کند که پاسخی متناسب در راستای حمله به کنسولگری ایران بوده است. 

آزادبخت در رابطه با اقدام ایران در چارچوب دفاع مشروع، تصریح کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب دفاع مشروع در مورد می‌توان تبیین کرد، نخست حفاظت از منافع ملی، دوم حق مقاومت و سوم حفظ استقرار و امنیت منطقه که هرکدام به صورت جداگانه باید توضیح داده شود. 

وی در رابطه با حفاظت از منافع ملی بیان کرد: ایران معتقد است که حمله رژیم اشغالگر قدس به کنسولگری ایران در دمشق، به تخریب منافع ملی و حقوق ایرانیان در سوریه منجر شده است، لذا پاسخ ایران به این حمله به عنوان یک عمل دفاعی و حفاظتی در قالب دفاع مشروع قرار می‌گیرد. 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با اشاره به حق مقاومت ایران بیان کرد: ایران به عنوان یک کشور مستقل و ذی‌نفع در منطقه، حق دارد تا در برابر هرگونه تهدید و حمله نظامی به منافع خود، دفاع کند؛ به عنوان یک مؤسسه قانونی بین‌المللی، ایران حق دارد تا از حق مقاومت خود در برابر تهاجمات خارجی استفاده کند. 

آزادبخت در پایان با اشاره به حفظ استقرار و امنیت منطقه خاطرنشان کرد: با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در پایان دادن به تهدیدات تروریستی در منطقه و حضور قابل توجه خود در سوریه به عنوان یک پشتیبان اصلی دولت سوریه، می‌تواند پاسخ خود به حمله اسرائیل به کنسولگری را به عنوان یک اقدام ثبات‌زا تلقی کند؛ البته واکنش رژیم وحشی صهیونیستی قابل پیش‌بینی نیست.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از