حالت تاریک
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه مطرح کرد:

رفتار مشاور فرهنگی پزشکیان ناقض ادعای آزادی بیان

رفتار مشاور فرهنگی پزشکیان ناقض ادعای آزادی بیان

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: اگر یک داوطلب ریاست‌جمهوری نسبت به شعار آزادی بیان و انتقاد از خود اعتقادی نداشته باشد در آینده در مقام ریاست و مسئولیت نیز نسبت به سایر شعارهایش، آن‌چنان که باید، پایبند نخواهد بود.

محمدنبی احمدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: رهبر انقلاب در سخنانی فرموده‌اند که اگر رهبر نبودند کار فرهنگی می‌کردند رهبر معظم ما می‌فرمایند که فرهنگ مانند هوا است که همگان آن را تنفس می‌کنند بنابراین کسی حق ندارد در فضای جامعه کاری غیر فرهنگی و مغاير با فرهنگ انجام دهد.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: هر کسی می‌تواند هر آنچه با فرهنگ خود مطابقت دارد در منزل خود انجام دهد اما حق ندارد در انظار عمومی و در جامعه مرتکب رفتاری شود که با ارزش‌های فرهنگی آن جامعه مغایرت دارد؛ زیرا آن رفتار دیگر تنها به او مربوط نیست و همگان از هوای آن رفتار استنشاق می‌کنند و در معرض آن قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب فرموده‌اند: فرهنگ مقوله‌ای است که حاضرند جان خود را فدای آن کنند بنابراین نمی‌توان نقش و تأثیر بی‌بدیل فرهنگ را نادیده گرفت آن‌کس که مرتکب یک عمل غیر فرهنگی می‌شود در ابتدا باید گفت که این شخص احتمالاً معنای فرهنگ را نفهمیده است.

احمدی ادامه داد: بنابراین چنین کسی نمی‌تواند مدعی فرهنگ برای کشور باشد گاهی افراد شعارهایی می‌دهند که به آن پایبند نیستند، به عنوان مثال شعار آزادی بیان سر می‌دهند؛ آزادی بیان یعنی دیگران بتوانند در مورد یک شخص و اقدامات او اظهار نظر و انتقاد کنند و آن شخص نیز در مقابل، پاسخگوی انتقادات نسبت به او باشد.

وی تصریح کرد: این اصل در موقعیت‌ها و شرایط مختلف متفاوت است مثلاً یک معلم می‌تواند به دانش‌آموزان یک مدرسه آزادی بیان بدهد، در مثالی دیگر یک رئیس دانشگاه می‌تواند به اساتید، دانشجویان و کارکنان اجازه دهد تا در مورد عملکرد و رفتارهای او اظهار نظر و انتقاد کنند. 

رئیس دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور یک مملکت شود باید خود و اطرافیانش در مقابل انتقادهای دیگران نسبت به خودشان سعه صدر داشته باشند. 

وی افزود: اگر یک داوطلب ریاست‌جمهوری نسبت به شعار آزادی بیان و انتقاد از خود اعتقادی نداشته باشد در آینده در مقام ریاست و مسئولیت نیز نسبت به سایر شعارهایش، آن‌چنان که باید، پایبند نخواهد بود. 

احمدی با تأکید بر اینکه مردم باید نسبت به انتخاب خود دقت داشته باشند، گفت: رشد، بالندگی، تعالی و ترقی یک جامعه در گرو پیگیری امور به صورت ریشه‌ای و مبنایی است. 

این مقام مسئول از چنین رفتاری که در رسانه ملی در مقابل انظار عمومی انجام شد اظهار تأسف کرد و بیان کرد: کسی که می‌خواهد متولی یک موقعیت و جایگاه فرهنگی شود در رفتارش مواردی مشاهده می‌شود که با ارزش‌های فرهنگی سازگار نیست.

وی ادامه داد: اگر یک مطالعه دقیق درباره جامعه ایران داشته باشیم و بخواهیم آن را نسبت به دیگر جوامع دنیا مقایسه کنیم خواهیم فهمید که آداب و رسوم ایرانیان از گذشته‌های بسیار دور از فرهنگ والایی برخوردار بوده است.

احمدی تصریح کرد: کسانی که در سطوح پایین مرتکب یک کار غیر فرهنگی می‌شوند در همان سطوح به فرهنگ یک جامعه لطمه وارد می‌کنند؛ اما کسی که قرار است به عنوان نماینده و نماد یک ملت در سطوح بالاتر قرار گیرد، اگر مرتکب یک عمل غیر فرهنگی شود، نمی‌توان به کار او با یک شعاع دید کوتاه نگریست زیرا این شخص با رفتار و عملکردش به ریشه‌های عمیق و اصیل جامعه لطمه وارد می‌کند.

وی افزود: امیدواریم چنین رفتارهایی به‌ویژه در مقابل دیدگان افکار عمومی جامعه و از رسانه ملی یک کشور تکرار نشود؛ زیرا تأثیر منفی خواهد داشت.

احمدی با بیان اینکه این‌گونه موارد تلخ موجب سوءاستفاده رسانه‌های معاند می‌شود، گفت: مردم باید سعی کنند تا به دور از احساسات و القائات هیجانی، با پاسداری از خون شهدا و دستاوردهای انقلاب، دست به انتخابی دقیق و اصلح بزنند تا بهترین‌ها برای جامعه ایران اسلامی که خود بهترين است، رقم بخورد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از