حالت تاریک
مدیرکل هماهنگی خدمات شهری کرمانشاه خبر داد:

رهاسازی سگ‌های ولگرد دیگر شهرها در کرمانشاه

رهاسازی سگ‌های ولگرد دیگر شهرها در کرمانشاه

مدیرکل هماهنگی خدمات شهری کرمانشاه گفت: سگ‌های ولگرد دیگر شهرها پس از جمع‌آوری به دلیل نبود مرکز نگهداری در حاشیه شهر کرمانشاه رها می‌شود که آسیب‌های بسیاری را برای شهروندان به همراه دارد.

محمد موحدی‌مجد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد یکی از موضوعاتی است که به عنوان مطالبه‌ عمومی توسط مردم شهر کرمانشاه مطرح شده و شهرداری کرمانشاه نیز برای تحقق این مطالبه برنامه‌ریزی لازم را انجام داده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت خدمات شهری کرمانشاه گفت: شهرداری کرمانشاه در گذشته تنها دو اکیپ جمع‌آوری سگ‌های ولگرد داشت اما هم‌اکنون هر منطقه شهرداری کرمانشاه دارای یک اکیپ و خدمات شهری شهرداری کرمانشاه نیز دارای دو اکیپ است که در مجموع ۱۰ اکیپ مشغول فعالیت هستند.

موحدی مجد تصریح کرد: سگ‌های بلاصاحب به دو صورت زنده‌گیری با استفاده از مهارت و یا به‌کارگیری اسلحه بیهوشی توسط اکیپ‌های شهرداری کرمانشاه جمع‌آوری می‌شوند و اسلحه بیهوشی و تجهیزات لازم برای انجام این کار خریداری و در اختیار اکیپ‌ها قرار داده شده است.

وی ادامه داد: شهرداری کرمانشاه با وجود هزینه بالا به منظور ارائه خدمات بهتر و سهولت در زنده گیری سگ‌های بلاصاحب اقدام به خریداری تجهیزات اسلحه و ماده بیهوشی کرده که در بین شهرداری‌های کشور دارای رتبه نخست است و تحقق این مهم تنها برای افزایش رضایت‌مندی مردم صورت گرفته است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت خدمات شهری کرمانشاه افزود: طی سال گذشته پنج هزار و ۶۰ قلاده سگ توسط شهرداری کرمانشاه و یک هزار و ۷۳۳ قلاده توسط مردم جمع‌آوری شده است که در راستای پیشگیری از سرایت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات ۳۲۱ مورد عقیم سازی صورت گرفته و به درخواست مردم ۲۵۳ مورد نیز واگذاری انجام گرفته است.

موحدی مجد خاطرنشان کرد: پدیده سگ‌های ولگرد تنها اختصاص به شهر کرمانشاه ندارد و بسیاری از کلانشهرهای بزرگ درگیر این معضل هستند و شهرداری کرمانشاه جزو معدود شهرهایی است که دارای مرکز نگهداری موقت سگ‌های بلاصاحب است و هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شود.

وی اضافه کرد: برای تأمین غذای مرکز نگهداری موقت سگ‌های بلاصاحب رایزنی لازم با کشتارگاه‌های طیور کرمانشاه صورت گرفته تا ضایعات قابل استفاده خود را در اختیار این مرکز قرار دهند و در کنار آن گروه‌های مردمی حامی حیوانات نیز در حال کمک به مجموعه هستند.

مدیرکل هماهنگی و نظارت خدمات شهری کرمانشاه بیان کرد: در کشورهای جهان قوانین و وظایف مشخصی برای نگهداری سگ توسط افراد در نظر گرفته شده و اشخاص در صورت پذیرفتن قوانین مجاز هستند سگ را به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنند و چنانچه فرد اقدام به رهاسازی حیوان در شهر کند با جریمه مواجه می‌شود اما این قوانین در کشور ما وجود ندارد.

موحدی مجد عنوان کرد: متأسفانه همشهریان ما اقدام به نگهداری حیوانات خانگی می‌کنند اما پس از مدتی با بروز مشکلات و عدم توانایی نگهداری آنها اقدام به رهاسازی در سطح شهر می‌کنند که مشکلات مختلفی را برای مدیریت شهری و محیط زیست ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: حامیان حیوانات باید از غذا دادن به سگ‌ها و سایر حیوانات در محیط شهری پرهیز کنند زیرا این موضوع به افزایش سگ‌های بلاصاحب و مشکلات بهداشتی و خطرات ناشی از آن را افزایش می‌دهد؛ افراد می‌توانند کمک خود برای حیوانات را به مرکز نگهداری موقت تحویل دهند.

مدیرکل هماهنگی و نظارت خدمات شهری کرمانشاه افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم سگ‌های عشایر است که در فصل بهار به دلیل استقرار در حاشیه شهر تعدادی از سگ‌های ایل و توله‌های آنها پس از کوچ عشایر رهاسازی می‌شوند که با هماهنگی سازمان امور عشایری اطلاع‌رسانی لازم به عشایر انجام گرفته است.

موحدی مجد تاکید کرد: متأسفانه سایر شهرهای اطراف کرمانشاه به دلیل نداشتن مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب اقدام به رهاسازی آنها در محیط شهری کرمانشاه می‌کنند که مشکلات شهرداری کرمانشاه را دوچندان کرده است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از