حالت تاریک
Image
Logo
یکشنبه, 15 مهر 1403
صنعت کرمانشاه با چالش‌های جدی روبه‌رو است
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه:

صنعت کرمانشاه با چالش‌های جدی روبه‌رو است

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه در حوزه صنعت با چالش‌های جدی مواجه است؛ این وضعیت ریشه در مشکلات چند دهه اخیر استان دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: استان کرمانشاه در حوزه صنعت با چالش‌های جدی مواجه است؛ این وضعیت ریشه در مشکلات چند دهه اخیر استان دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با اشاره به جنگ تحمیلی و بازسازی طولانی‌مدت پس از آن، اظهار داشت: تحریم‌های اقتصادی و شرایط نامناسب اقتصادی، موجب شده است تا استان کرمانشاه به مدت دو تا سه دهه از روند توسعه اقتصادی استان‌های مرکزی کشور عقب بماند.

وی در ادامه افزود: زمانی که نرخ دلار در پایین‌ترین سطح خود بود، در استان کرمانشاه به دلیل بحران جنگ، امکان جذب سرمایه‌گذاری مستمری وجود نداشت و امروز که نرخ ارز به کانال ۶۰ هزار تومان رسیده است طبیعتاً سرمایه‌گذاری بسیار دشوار شده است و همین امر باعث شده استان‌هایی که چند دهه گذشته در بخش صنعت سرمایه‌گذاری کردند صدها گام از ما جلوتر باشند.

حسینی‌کیا از بانک‌ها به عنوان یکی از موانع اصلی رشد اقتصادی و صنعتی استان کرمانشاه نام برد و اذعان کرد: متأسفانه بانک‌ها در حمایت از بخش صنعت به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند و منابع بانکی به سمت تولید و اشتغال هدایت نشوند، همین امر موجب انحراف از سیاست‌های اصلی بانکی شده است.

به گفته حسینی‌کیا، بانک‌های خصوصی فعال در استان کرمانشاه، سپرده‌های مردمی را بیشتر به استان‌های دیگر از جمله تهران منتقل می‌کنند؛ متأسفانه همین امر باعث شده سرمایه‌های کرمانشاه به سمت تولید و اشتغال سوق داده نشود.

نماینده مردم شهرستان سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: طی سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم اعتماد سرمایه‌گذاران محلی و بومی را به درستی جلب کنیم و سرمایه‌ای که در سایر استان‌ها به کار گرفته می‌شود را به استان خود جذب کنیم، لذا عدم اعتماد سرمایه‌گذاران نقش مهمی در توسعه نیافتگی کرمانشاه در حوزه‌های صنعتی و اقتصادی دارد.

حسینی‌کیا اظهار کرد: سرمایه‌گذارانی هم که در استان کرمانشاه کار را شروع کردند، متأسفانه با وجود سنگ‌اندازی‌های متعدد و عدم حمایت ناچار به ترک استان شدند، این موضوع باعث شد که سایر سرمایه‌گذران به این عرصه ورود نکنند؛ لذا همه این‌ مسائل دست به دست هم داده که کرمانشاه به عنوان محلی برای تولید ثروت و... شناخته نشود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بیان کرد: استان کرمانشاه با وجود ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد از جمله وجود سه مرز رسمی و اینکه به عنوان دروازه کربلا شناخته می‌شود باید به قطب سرمایه‌گذاری کشور تبدیل می‌شد اما متأسفانه به دلیل وجود موانع و محدودیت‌های مختلف این استان نتوانسته است به پتانسیل‌های خود دست یابد.

حسینی‌کیا در پایان با تأکید بر لزوم حفظ امیدواری در شرایط کنونی، اظهار داشت: برای پیشبرد استان کرمانشاه، همکاری همه‌جانبه تمامی بخش‌ها ضروری است؛ دولت نیز باید با اجرای سیاست‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی، توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، دسترسی آسان‌تر به منابع بانکی و صندوق توسعه ملی، و تسهیل فرآیند صدور مجوزها، محیطی امن و جذاب برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از