حالت تاریک
یک مسئول مطرح کرد:

عفونت‌های گوارشی شایع‌ترین بیماری‌های فصول گرم سال

عفونت‌های گوارشی شایع‌ترین بیماری‌های فصول گرم سال

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به سبک زندگی ناسالم، گفت: عفونت‌های گوارشی و تنفسی شایع‌ترین بیماری‌های فصول گرم سال هستند.

 

حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه هر ساله از اول تا هفتم اردیبهشت‌ماه به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: علت اینکه هفت‌روز به این موضوع اختصاص داده شده فراهم‌آوردن فرصت مناسب برای پرداختن به مباحث مرتبط با سلامت و آگاهی جامعه از این موضوع مهم است. 

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: امسال این اطلاع‌رسانی در قالب خانواده و مردمی‌سازی سلامت است یعنی به مسئولیت خانواده و مردمی‌سازی سلامت توجه ویژه‌ای شده و هدف این است تا ابعاد مختلف سلامت در حیطه‌های مختلف جسمی، روحی و اجتماعی به گروه‌های مختلف جامعه مرتباً بازگو شود. 

بیگلری گفت: از مسائل مهم در حیطه سلامت که از اولویت‌های جهانی برخوردار هستند می‌توان به افزایش موارد ابتلا به فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و برخی سرطان‌ها اشاره کرد که داشتن سبک زندگی سالم همیشه به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برای کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: اصولاً شیوع بیماری‌های غیر واگیر با سبک زندگی غیر صحیح از جمله تغذیه ناسالم، استفاده زیاد از نمک، فست‌فودها و نوشابه در ارتباط مستقیم است و عوامل دیگری همچون کم‌تحرکی، چاقی شکمی، بدخوابی شبانه و استرس‌های روزمره از دیگر مشکلات حیطه سلامت در جوامع امروزی هستند.

بیگلری در پاسخ به این سوال که خانواده‌ها و والدین در فصل بهار با چه مشکلاتی در حیطه سلامت مواجه هستند و چگونه باید با آنها برخورد کنند، گفت: با توجه به اینکه به روزهای گرم سال نزدیک می‌شویم، پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی یکی از اولویت‌های مهم در این فصل است در واقع هرچه به ماه‌ها و روزهای گرم سال نزدیک‌تر می‌شویم بحث مقابله و پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: مردم باید دقت کنند که حتماً مواد غذایی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های مجاز مورد نظارت مرکز بهداشت خریداری کنند و علاوه بر آن باید به تاریخ اعتبار و انقضای مواد غذایی دقت ویژه‌ای داشته باشند و اگر تاریخ اعتبار یک ماده غذایی گذشته یا مخدوش باشد باید از مصرف آن جلوگیری کنند.

بیگلری خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده موارد تخلف آنها در مواد غذایی می‌توان مراتب را به سامانه متمرکز یکپارچه بهداشت کشور به شماره ۱۹۰ گزارش کرد، مواد غذایی نباید به مدت طولانی در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند این قاعده در مورد بطری‌های آب معدنی نیز صادق است چرا که فعل و انفعالات شیمیایی باعث می‌شود محتوای مواد مغذی موجود در آب و مواد غذایی در اثر قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید تغییر کنند.

رئیس کارگروه امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: باید دقت داشت که کالاها و مواد غذایی حتماً آرم سیب سلامت و اصالت کالا داشته باشند زیرا این علامت‌ها موجب اطمینان بیشتر در مصرف‌کننده می‌شوند. 

وی گفت: باید سعی شود تا مواد غذایی در اولین فرصت پس از طبخ مورد مصرف قرار گیرند و در غیر این صورت حتماً در داخل یخچال نگهداری شوند در مسافرت‌ها مواردی همچون پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی اهمیت دوچندان پیدا می‌کنند.

بیگلری بیان کرد: گروه‌های آسیب‌پذیر همچون سالمندان، دانش‌آموزان و زنان باردار بیشتر در معرض تهدید هستند و باید به آنان توجه بیشتری کرد زیرا سیستم ایمنی آنها ممکن است آسیب‌پذیرتر باشد. 

وی ادامه داد: بیشترین مشکلات در فصل بهار و تابستان عفونت‌های ویروسی تنفسی و پس از آن عفونت‌های گوارشی و مسمومیت‌های غذایی هستند اما با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع به دلیل اینکه افراد در این موارد به درمان‌های خانگی روی می‌آورند و مراجعه آنها به مراکز بهداشتی درمانی ضروری نبوده آمار دقیقی از آنها وجود ندارد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از