حالت تاریک

کاهش تورم نقطه‌ای به ۳۴ درصد در فروردین

کاهش تورم نقطه‌ای به ۳۴ درصد در فروردین

تورم نقطه به نقطه فروردین طبق جدیدترین برآورد بانک مرکزی حدود ۳۴ درصد شده است، درحالی که این نرخ در شهریور ۱۴۰۰ معادل ۵۳ درصد بوده است.

بانک مرکزی قبلاً اعلام کرده بود، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین سال 1403 نسبت به فرودین سال 1402 به میزان 27.7 درصد کاهش پیدا نموده و به سطح کمتر از میانه کانال 30 درصد رسیده است.

تازه‌ترین اطلاعات دریافتی نیز بیانگر آن است که نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ماه سال جاری حدود 34 درصد محاسبه شده است درحالی که این نرخ در شهریور 1400 معادل 53 درصد بوده است.

تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز از 70.9 درصد شهریور 1400 به 23.8 درصد در فروردین 1403 رسیده است؛ ضمن اینکه تورم دوازده ماهه شاخص بهای تولیدکننده نیز از 82.6 درصد شهریور 1400 به 31.2 درصد در فروردین ماه سال جاری کاهش یافته است.  

کاهش تورم نقطه‌ای به ۳۴ درصد در فروردین

البته طبق تازه‌ترین آمار اعلامی از سوی رئیس کل بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به 24 درصد کاهش یافته بود، در فروردین به 23 درصد رسیده است؛ رشد پایه پولی نیز طبق تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی که ساعتی قبل منتشر شد در اسفند 1402 با 16.9 واحد درصد کاهش، به 28.1 درصد رسیده است.

کاهش تورم نقطه‌ای به ۳۴ درصد در فروردین

ضمن اینکه نرخ رشد پول نیز که سال گذشته 33 درصد بود، تا 16 فروردین امسال به 16 درصد کاهش یافته است. رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر کاهش انتظارات تورمی است.

کاهش تورم نقطه‌ای به ۳۴ درصد در فروردین

گفتنی است، ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان اسفند‌ماه 1402 نسبت به پایان اسفندماه 1401، معادل 2.9 درصد کاهش یافته و به رقم 7.112 رسیده است.

بانک مرکزی معتقد است، در مجموع کاهش رشد نقدینگی، کاهش رشد پایه پولی، کاهش رشد پول و نیز تنزل ضریب فزاینده نقدینگی همگی دلالت بر اثربخشی سیاست های پولی بانک مرکزی مبتنی بر استفاده ترکیبی از کلیه ابزارهای سیاست های پولی دارد که این موضوع نه تنها در سال گذشته بلکه به صورت موثرتری می‌تواند تاثیر منجر به تداوم پایدار روند نزولی نرخ تورم در دوره های زمانی آتی داشته باشد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از