هر روز با قرآن؛
ترجمه و تفسیر آیه ۱۵ سوره فتح
صبح خود را با تلاوت آیه پانزدهم سوره مبارکه فتح، صفحه ۵۱۲ کلامالله مجید آغاز کنیم.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ هر روز، یک آیه از کلام حق را بهصورت متنی بخوانید.
متن و تفسیر آیه پانزدهم «فتح» به شرح زیر است:
سَيَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ إِذَا انْطَلَقْتُمْ إِلى مَغانِمَ لِتَأْخُذُوها ذَرُونا نَتَّبِعْكُمْ يُريدُونَ أَنْ يُبَدِّلُوا كَلامَ اللهِ قُلْ لَنْ تَتَّبِعُونا كَذلِكُمْ قالَ اللهُ مِنْ قَبْلُ فَسَيَقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنا بَلْ كانُوا لا يَفْقَهُونَ إِلاَّ قَليلاً [۱۵]
هنگامىكه شما براى به دستآوردن غنايمى حركت كنيد، متخلّفان [حديبيّه] مىگويند: «بگذاريد ما هم درپى شما بيایيم، آنها مىخواهند كلام خدا را تغيير دهند بگو: «هرگز نبايد بهدنبال ما بياييد اينگونه خداوند از قبل گفته است»! آنها بهزودى مىگويند: «شما نسبت به ما حسد مىورزيد»! ولى آنها جز اندكى نمىفهمند!
در شأن نزول آیه آمده است که خداوند به پیامبرش دستور داد: کسانى حق دارند در جبهه خیبر شرکت کنند که در حدیبیّه حضور داشته اند. ولى متخلّفان حدیبیه مى خواستند این دستور را تغییر دهند و با اینکه در حدیبیّه حضور نداشتند، تصمیم گرفتند براى جبران تخلّف گذشته خود و یا به خاطر اینکه در خیبر غنایم زیادى به دست مىآمد، حضور داشته باشند، نزول این آیه ماهیت آنان را برملا مى کند.
آیاتِ ۱۲ و ۱۳ دلیل عدم شرکت در حدیبیّه را سوء ظن به خدا و ضعف ایمان مطرح کرد. افرادى که در حدیبیه حضور نداشتند، مى خواستند با شرکت در خیبر نشان دهند که ایمان دارند و سوءظنى در کار نیست و سخن خداوند در مورد آنان صادق نیست.
پیامها
۱- جبران شکستها و تقویت روحیه مؤمنان لازم است. خداوند مشکلات حدیبیّه را با غنائم خیبر جبران مى کند. «انطلقتم الى مغانم» (به جاى «انطلقتم الى الجهاد»)
۲- گروهى فرصتطلب، به هنگام تقسیم غنایم اعلام وجود مى کنند. «مغانم لتأخذوها ذرونا نتّبعکم»
۳- تغییر و تبدیل سخن و فرمان خداوند، یکى از خواسته هاى متخلّفان است. «یریدون ان یبدلوا کلام اللّه»
۴- براى رزمندگان باید حساب ویژهاى باز کرد و مخالفان را طرد نمود. «قل لن تتّبعونا»
۵ - کلام خود را مستند به کلام خدا کنید. «قل... کذلکم قال اللّه»
۶- از تهدید و تهمت نباید ترسید. «فسیقولون بل تحسدوننا»
۷- شیوه رفتار و شعار دشمن، تابع شرایط است و مدام در حال تغییر است. ابتدا قصد تغییر کلام اللّه را دارد، ولى همین که موفّق نمى شود، تغییر موضع داده و به مؤمنان نسبت حسادت مىدهد. «فسیقولون... ذرونا نتّبعکم... فسیقولون بل تحسدوننا»
۸ - کسانى که سطحى نگرند، در تحلیل و تفسیر آثار رفتارهاى ناشایست خود، به انحراف کشیده شده و به جاى اینکه دلیلِ از دستدادن الطاف الهى را سوء سابقه خود بدانند، آن را حسادت مؤمنان مى دانند. «بل تحسدوننا بل لایفقهون الا قلیلا»
منبع: تفسیر نور
انتهای خبر/