حالت تاریک
یادداشت؛

تعطیلی شنبه‌ها؛ اقدامی سنجیده یا نسنجیده

تعطیلی شنبه‌ها؛ اقدامی سنجیده یا نسنجیده

مطابق قانون اساسی تعطیلی رسمی بدون احتساب مناسبت‌ها فقط روز جمعه است.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ پس از مدت‌ها بحث، گفتگو و مجادله و  اظهار نظر موافقان و مخالفان، سرانجام با تأیید اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعطیلی روز شنبه برای انجام بهتر تبادلات تجاری با دنیا مورد تصویب قرار گرفت.

در این میان دیدگاه‌های موافق و مخالف برخی از مراجع محترم تقلید نیز مشاهده می‌شود.

 برخی از مراجع محترم تقلید رسماً نظر موافق و عده‌ای نیز نظر مخالف داده‌اند نشان می‌دهد این موضوع هنوز در جامعه به پختگی کامل نرسیده است و به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدری شتاب‌زده عمل کرده‌اند.

هر چند در حسن‌نیت نمایندگان محترم تردیدی ندارم اما می‌خواهم در این یادداشت کوتاه بدون توجه به دیدگاه موافقان و مخالفان فقط نظر شخصی خودم را بیان کنم؛ از نگاه اینجانب این اقدام هر چند دارای منافع اقتصادی نیز باشد، از چند جهت اشتباه است:

۱- این اقدام، ناخواسته تشابه به قوم یهود است که تعطیلی روز شنبه مربوط به آنان است و آنها ثابت قدم بر تعطیلی خود مانده‌اند و ما نیز تعطیلی آنها را پذیرفته‌ایم. حضرت علی(ع) در نهج البلاغه حکمت ۲۰۷ فرمودند: «اگر بردبار نیستی، خود را بردبار بنمای؛ زیرا کم می‌شود کسی خود را شبیه قومی سازد و اندک اندک از آنها نشود».

۲- خواسته یا ناخواسته اقداماتی این‌چنینی در گذر زمان باعث استحاله فرهنگی ما خواهد شد و زمینه را برای عقب‌نشینی ما از اصول اعتقادی و فکری خود آن‌هم با توجیهات دلسوزانه و منافع‌محور فراهم می‌کند.

۳- تعطیلی روز شنبه از نظر فرهنگی و اجتماعی آغاز یک هفته کاری است برای عموم مردم این تعطیلی قابل پذیرش نخواهد بود و به سادگی نمی‌توانند با آن کنار بیایند.

۴- به دلیل اینکه بعدازظهر روز پنج‌شنبه به‌طور سنتی تعطیل بوده و مردم در بسیاری از مراسم ختم و امثال آن شرکت می‌کنند به طور طبیعی مردم نخواهند توانست آن را به عنوان یک روز کامل کاری بپذیرند و عملاً به تعطیلات ما که کم هم نیستند یک روز دیگر نیز اضافه خواهد شد.

اگر تدبیر دقیق صورت پذیرد می‌توان مشکل تبادلات تجاری را نیز حل کرد.

این اقدام‌ یعنی انتخاب آسان‌ترین راه برای حل یک مشکل به شیوه‌ای خطرناک.

به صراحت عرض می‌کنم اگر در آینده به نظری غیر از این چیزی که اکنون اعلام کرده‌ام رسیدم نظرم را خواهم گفت.  ضمن اینکه مطابق قانون اساسی تعطیلی رسمی بدون احتساب مناسبت‌ها فقط روز جمعه است. 

امیدوارم شورای نگهبان با نظر به‌حق و کارشناسی خود ابهامات را در این زمینه رفع کند.

یادداشت از: نصرالله شفیعی؛ فعال رسانه‌ای و تحلیل‌گر مسائل سیاسی 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از