حالت تاریک
چهارشنبه, 19 دی 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
آشفتگی اقتصادی در صنعت موسیقی کشور
پژوهشگر موسیقی نواحی مطرح کرد:

آشفتگی اقتصادی در صنعت موسیقی کشور

پژوهشگر موسیقی نواحی گفت: در حالی که هنرمندان موسیقی نواحی با مشکلات مالی و اجرایی مواجه هستند، سالن‌ها نیز به دلیل تورم و افزایش هزینه‌ها، نرخ اجاره سالن‌ها را بالا می‌برند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ هوشنگ جاوید در مورد وضعیت موسیقی نواحی اظهار داشت: در حال حاضر موسیقی نواحی در شرایطی خاص و به نوعی در انزوای فرهنگی به سر می‌برند، هنرمندان موسیقی نواحی به دلیل کمبود حمایت‌های مالی، عملاً در وضعیت دشواری قرار دارند. این هنرمندان به سختی می‌توانند برای برگزاری یک کنسرت اقدام کنند، چرا که در اکثر مواقع باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند؛ از جمله اجاره سالن، هزینه نورپردازی، صدا برداری و سایر امکانات ضروری برای برگزاری کنسرت. به علاوه، سالن‌ها نیز معمولاً از هنرمندان اسپانسر می‌خواهند تا برای برگزاری کنسرت به آن‌ها مجوز داده شود. بنابراین، برای هنرمندان موسیقی نواحی، اقدام به برگزاری کنسرت به دلایل مالی و کمبود منابع، یک چالش بزرگ به شمار می‌رود. این هنرمندان به دلیل‌عدم قدرت مالی، معمولاً قادر به پیگیری این مسائل نیستند. 

وی افزود: در طول چهل و اندی سال گذشته، هر بار که هنرمندان موسیقی نواحی به سمت وزارت ارشاد مراجعه کرده‌اند، همواره با مشکلاتی چون کمبود بودجه، تأخیر در تخصیص بودجه و در نهایت‌عدم تأمین منابع مالی روبه‌رو بوده‌اند؛ این مسئله باعث می‌شود هنرمند در نهایت دست خالی باقی بماند. 

هنرمندان موسیقی نواحی؛ مظلوم‌ترین هنرمندان در عرصه موسیقی کشور 

پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ادامه داد: در بسیاری از مواقع، هنرمندان نواحی تنها دلخوش به برگزاری جشنواره‌های موسیقی نواحی هستند، اما حتی در این جشنواره‌ها هم تعداد کمی از هنرمندان موفق به حضور و شرکت می‌شوند. از ۱۰۰ درصد هنرمندان، تنها ۱۰ درصد قادر به شرکت در این جشنواره‌ها می‌شوند و آن‌ هم به ندرت به نتیجه‌ای مالی یا حمایتی می‌رسند. حتی جوایزی که در این جشنواره‌ها به برندگان اهدا می‌شود، در بهترین حالت به ۱۵ میلیون تومان نمی‌رسد که در مقابل هزینه‌ها و نیازهای هنرمندان رقم ناچیزی است، این مشکلات به گونه‌ای است که هنرمندان موسیقی نواحی بیشتر به لحاظ مالی و حمایتی در مضیقه قرار دارند، و در واقع، آن‌ها مظلوم‌ترین هنرمندان در عرصه موسیقی کشور به شمار می‌روند. 

جاوید در ادامه به مشکلات موجود برای اخذ مجوز اشاره کرد و گفت: برای هنرمندان موسیقی نواحی، اولین قدم برای برگزاری کنسرت، درخواست مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ ارشاد، به‌طور معمول، به دلیل اینکه حمایتی کرده باشد، مجوز را صادر می‌کند، اما این مجوزها تنها آغاز فرآیند هستند؛ هنرمند باید پس از آن، به دنبال یافتن سالن مناسب برای برگزاری کنسرت خود باشد؛ در این مسیر، بعد از پیدا کردن سالن، هنرمند موظف است برای دریافت مجوز از نیروی انتظامی و بخش اماکن، نیز اقدام کند تا بتواند تأسیسات لازم برای کنسرت را فراهم کند. 

هنرمندان موسیقی پاپ، معمولاً از حمایت اسپانسرها برخوردار هستند

این پژوهشگر موسیقی نواحی بیان کرد: در بسیاری از موارد، این فرآیند برای هنرمند بسیار دشوار و زمان‌بر است و به گفته بسیاری از آن‌ها، این مسیر به حدی پیچیده است که در نهایت آن‌ها را از برگزاری کنسرت منصرف می‌کند، برخلاف هنرمندان موسیقی نواحی که با چنین چالش‌هایی روبه‌رو هستند، هنرمندان موسیقی پاپ، معمولاً از حمایت اسپانسرها برخوردار هستند و در نتیجه بسیاری از مشکلات اداری و مالی را پشت سر می‌گذارند. اسپانسرهای موسیقی پاپ، تمام مراحل مرتبط با برگزاری کنسرت را مدیریت می‌کنند و در نهایت به راحتی می‌توانند نرخ بلیت‌ها را تعیین کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. به این ترتیب، هنرمند در این نوع موسیقی کمتر با مسائل مالی و اجرایی مواجه است. 

وی اضافه کرد: در حالی که هنرمندان موسیقی نواحی با چالش‌های مالی و اجرایی دست و پنجه نرم می‌کنند، سالن‌ها و تالارها نیز مشکلات خاص خود را دارند. با افزایش هزینه‌ها، به‌ویژه در شرایط تورم اقتصادی، این مجموعه‌ها به‌طور معمول هزینه‌های خود را افزایش می‌دهند و به همین دلیل نرخ‌ها برای اجاره سالن‌ها به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد؛ در این شرایط، هنرمندانی که توان مالی کافی ندارند، نمی‌توانند به راحتی در این فضاها برنامه‌های خود را اجرا کنند. این وضعیت باعث بروز یک آشفتگی اقتصادی در صنعت موسیقی کشور شده است که هیچ‌کس به‌طور قطعی مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد. وقتی که افزایش نرخ بنزین یا دلار در کشور اعلام می‌شود، قیمت‌ها در همه بخش‌ها بالا می‌روند و در این میان، هنرمندان و سالن‌ها از این وضعیت متاثر می‌شوند. 

جاوید عنوان کرد: گروه‌هایی هستند که تحت عنوان موسیقی نواحی اجرا می‌کنند، یکی از این گروه‌ها که از جمله موفق‌ترین‌هاست، گروه لیان به رهبری آقای محسن شریفیان است. این گروه‌ها دیگر یاد گرفته‌اند که چگونه کنسرت برگزار کنند و حتی به‌نوعی یک فرم جدید به کار خود داده‌اند که درواقع چیزی بین موسیقی پاپ و موسیقی نواحی است. این فرم به‌نوعی به روز شده است؛ البته آن‌ها هنوز به اصالت‌های موسیقی نواحی پایبند هستند، ولی در قالبی نو و مدرن‌تر اجرا می‌کنند. با این حال، موسیقی نواحی همچنان در انزوای خاصی به سر می‌برد. 

موسیقی نواحی؛ زنده اما در انزوا

این پژوهشگر موسیقی نواحی در پایان با تأکید بر اینکه موسیقی نواحی هنوز زنده است، اما در بحران انزوایی به سر می‌برد، تصریح کرد: موسیقی نواحی نه اینکه نابود شده باشد، بلکه در نوعی بحران و انزوای فرهنگی گرفتار است. علت‌های مختلفی برای این وضعیت وجود دارد، اگر بخواهید به‌طور دقیق‌تری به وضعیت موسیقی نواحی نگاه کنید، می‌بینید که این موسیقی از نظر سبک‌شناسی و نوع اجرا، هنوز مورد توجه محققان قرار دارد؛ رساله‌ها و پایان‌نامه‌های متعددی در این زمینه نوشته شده است، چه داخلی و چه بین‌المللی، کتاب‌هایی نیز در این زمینه منتشر شده و حتی جوان‌ها در دانشگاه‌ها همچنان به مطالعه این موسیقی پرداخته و پایان‌نامه می‌نویسند، این نشان‌دهنده این است که موسیقی نواحی، همچنان یک جریان زنده فرهنگی است؛ با این وجود، این جریان فرهنگی همچنان در انزوا قرار دارد و برای خارج کردن آن از این وضعیت، نیاز به برنامه‌ریزی و توجه بیشتری دارد.

منبع: راه دانا

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از