حالت تاریک
خیر کرمانشاهی:

اشاعه فرهنگ سازش تضمین‌گر آرامش در جامعه است

اشاعه فرهنگ سازش تضمین‌گر آرامش در جامعه است

حاج عباس یک خیر کرمانشاهی است که خواستار ترویج فرهنگ صلح و سازش شد چون آسایش و آرامش بهترین نعمت است.

عباس عربی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: از زمان کودکی پدربزرگم در درگیری‌هایی که رخ می‌داد من را نیز با خود می‌برد، در آن زمان دانش‌آموز مقطع ابتدایی بودم و اگر دو دانش‌آموز درگیر می‌شدند آموزگارها من را واسطه می‌کردند که صلح و آشتی ایجاد کنم.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ما هم وارد بسیج شدیم و در آنجا کم کم کارهای عقیدتی و مربی‌گری انجام دادم و باز هم دنبال کارهای صلح و سازش بودم، تا اینکه در سال ۱۳۸۳ در منطقه غرب شهرستان کرمانشاه روستای بزرگی وجود داشت که در این روستا درگیری رخ داده بود، در این بین یک پیرمرد ۷۰ساله به رحمت خدا رفته بود قاتل هم پیرمردی حدود ۶۵ساله بود.

عربی خاطرنشان کرد: در این روستا بالغ بر ۱۵۰ خانوار ساکن بودند که نیمی از اهالی روستا از بستگان نزدیک قاتل و نیمی هم از بستگان نزدیک مقتول بودند، هر دو گروه هم با هم نسبت فامیلی نزدیک داشتند، بعد از وقوع قتل اهالی روستا کشاورزی و دامداری و زمین‌های مرغوب خود را ترک کردند و دخترهایی که از هر دو خانواده خانه طرف‌های مقابل بودند به خانه پدرشان برگشتند.

وی عنوان کرد: جالب اینجاست که یک روز بعد از وقوع قتل یکی از دختران خانواده قاتل که عروس آن‌ها بود بعد از زایمان فرزندش را تحویل می‌دهد، هر زمانی هم که در جایی بهم برخورد می‌کردند درگیری رخ می‌داد و چند نفر زخمی می‌شدند، این درگیری‌ها چند سال به طول انجامید.

این خیر کرمانشاهی گفت: یکی از دوستان ما که همسرش دختر متهم بود چند باری به من مراجعه کرد و گفت که من خواب دیدم شما برای خون صلح به آن روستا رفتید، گفتم من برای خون صلح نرفتم برای حل و فصل درگیری‌های جزئی می‌روم و سن و سال من هم به خون صلح نمی‌خورد، خلاصه برای خون صلح به این روستا رفتم.

وی افزود: به لطف خدا و بزرگواری اولیای دم بعد از چند بار رضایت دادند و بعد از مدتی با همکاری بزرگان منطقه و ریش‌سفیدان و بخشدار شهرستان فیروزآباد مراسم خون صلح برگزار شد بعد از این ماجرا مردم منطقه هر وقت من را می‌دیدند تشکر و قدردانی می‌کردند.

عربی تصریح کرد: بعد از تشرف به عتبات عالیات عهد کردم که تا زنده باشم کارگر خدا و نوکر مردم ایران زمین باشم و در کارهای خیر و عام‌المنفعه به مردم کوتاه نیایم و وقتی برگشتم دوستان گفتند برای مکه مکرمه و مدینه منوره اسم‌تان درآمده و باید به سفر حج بروید، در کعبه هم عهدی با خدای خودم بستم که خدایا تا زنده‌ام عمر و عزت به ما بده که کارگر خودت و نوکر مردم در کارهای خیر باشم.

این خیر کرمانشاهی گفت: همان سالی که از مکه معظم برگشتم پرونده ۳۵ نفر اعدامی با کمک خدا و ائمه اطهار و وساطت بزرگان و ریش‌سفیدان به صلح و سازش انجامید.

عربی اذعان کرد: در کرمانشاه و گاهاً استان‌های همجوار برای انجام کارهای صلح و سازش می‌رفتم، تا اینکه چند سال پیش من را به برنامه بدون تعارف دعوت کردند، اکنون از تمام شهرهای ایران من را دعوت می‌کنند و هر بار به لطف خدا و وساطت بزرگان رضایت حاصل شده است.

وی افزود: هر جایی که درخواست بدهند به نوبت برای ایجاد صلح و سازش می‌روم، مگر اینکه گاهی مسئولان دادگستری و امام جمعه محترم درخواست کنند که اگر فرد اعدام شود اتفاقات بدتری رخ می‌دهد که ما شاید به صورت ضرب‌العجل برویم، به‌عنوان مثال چند روز پیش نوجوانی ۱۶ساله در آبادان که مرتکب قتل شد و مستحق اعدام هم نبود، اکنون آن فرد ۳۲ساله است و ۱۶ سال در زندان اهواز بوده است، مسئولان خوزستان و شیوخ تلاش زیادی کردند که به نتیجه‌ای نرسیده بود.

عربی گفت: چند روز پیش به آبادان رفتم و با کمک خداوند و ائمه اطهار (ع)، اولیای دم رضایت دادند که ان‌شاءالله این فرد به زودی آزاد می‌شود و قرار است که مراسمی در آبادان برای تقدیر و تشکر از بزرگان و شورای حل اختلاف کرمانشاه نیز برگزار شود.

وی عنوان کرد: کار ما در سطح کشور گسترده است و برخی کشورهای اسلامی همجوار هم از من برای صلح و سازش دعوت کرده‌اند که تاکنون به آن کشورها نرفته‌ام، بزرگان دیگر استان‌ها مردم کرمانشاه را مردمی مهمان‌نواز و صلح‌جو می‌شناسند که در راستای کارهای خیر و عام‌المنفعه همدرد و شریک کل مردم ایران زمین هستند هر جای ایران اتفاقی بیفتد جانا و مالا مردم کرمانشاه تلاش می‌کنند که آن مانع برطرف شود، محبت خدا و ائمه اطهار (ع) به مردم کرمانشاه این است که این شهر دروازه کربلا است.

عربی گفت: تاکنون لطف خدا ۷۴۸ فقره پرونده اعدام و بالای ۱۲ هزار پرونده درگیری، نزاع دسته جمعی و خانوادگی و… در طول ۲۱ سالی که در خدمت مردم بوده‌ام به صلح و سازش انجامیده که کار تمام بزرگان است و خداوند لطفی در حق این بنده حقیر کرده است که به عنوان نوکر در خدمتشان باشم.

وی افزود: بیشتر پرونده‌های ما درگیری‌های قومی و قبیله‌ای است، در پرونده‌های قتلی که به خاطر تصاحب اموال، راهزن و با قصد و نیت قبلی صورت می‌گیرد دنبال رضایت برای آن‌ها نیستیم بلکه خواستار مجازات برای آن‌ها هستیم تا درس عبرتی برای دیگران شوند، پرونده‌هایی که ما ورود پیدا می‌کنیم قتل‌های ناخواسته‌ای است که در اثر یک اشتباه اتفاق می‌افتد و افراد در همان لحظه پشیمان می‌شوند.

این خیر کرمانشاهی تصریح کرد: هر زمانی که قتلی اتفاق می‌افتد خودمان را همدرد خانواده اولیای دم می‌دانیم چون واقعا مصیبتی است که به هیچ وجه قابل جبران نیست و از طرفی می‌دانیم جوانی که در اثر اشتباه و عصبانیت مرتکب قتل شده است اگر اعدام شود باز هم غم بیشتری برای خانواده و دوستان به وجود می‌آورد و مشکلات عدیده‌ای هم ایجاد می‌شود.

عربی اذعان کرد: در استان‌های مرزی و عشایری اگر کار به اعدام بکشد صدرصد قتل‌های دیگری نیز اتفاق می‌افتد، ناامنی و بی‌نظمی در آن شهر و منطقه ایجاد می‌شود و گاها این درگیری‌ها ممکن است حتی تا ۴۰ سال طول می‌کشد، ولی اگر با وساطت بزرگان و ریش‌سفیدان ختم به بخیر شود این موضوع تمام می‌شود.

وی افزود: اگر در قتلی صلح و سازش به وجود آید اول شکر خدای بزرگ را به جا می‌آورم چون جان یک بنده‌ای نجات پیدا کرده است، همانطور که عالمان دین گفته‌اند کسی که جان کسی را بگیرد مانند این است که جان تمام عالم بشریت را گرفته است، اگر کسی جان کسی را نجات بدهد مانند این است که جان تمام بشریت را نجات داده است.

عربی خاطرنشان کرد: در طول سه سال و ۶ ماه، ۷۲ بار به یکی از روستاهای سبزوار رفتم که به لطف خدا جوانی که مادر پیری داشت از زندان آزاد شد که البته همه این صلح و سازش‌ها لذت‌بخش است ولی برخی از آن‌ها لذت خاص خودشان را دارند.

وی با بیان اینکه گاها تا شب اعدام برای صلح و سازش تلاش می‌کنیم که کار به نتیجه برسد، افزود: در مواردی کسانی که ما را نشناختند فحاشی کردند ولی من ناراحت نشدم و اتفاقا به دوستان عرض کردم که ناراحت نشوند زیرا آن‌ها عزیزشان را از دست داده‌اند اگر هم به ما بی‌احترامی کنند باید تحمل کنیم تا خداوند کمک کند نتیجه حاصل شود.

عربی با تاکید بر اینکه رفتار ناپسند کودکان را تشویق نکنیم، گفت: از جوانان و عزیزان می‌خواهم که خشم خود را کنترل کنند و عصبانی نشوند و تصمیم ناآگاهانه نگیرند و گول دشمنان داخلی و خارجی را نخورند و اشتباه نکنند و در دام بلا نیفتند که فردا طناب چوبه دار به گردنشان نیفتد زیرا اتفاقی غیر قابل جبران است.

وی افزود: توصیه من به همه جوانان این است که بدی را با بدی جواب ندهند، بدی را باید با نیکی جواب دهند که همین باعث تنبیه طرف مقابل می‌شود؛ اگر کسی فحاشی کرد و طرف مقابل هم در جواب فحاشی کرد این عملی بسیار ناشایست است، هر کسی انسانیت بیشتری داشته باشد از همه بالاتر و برتر است، و هر کسی که باعث آرامش دیگران باشد از همه قابل احترام‌تر است هم در پیشگاه خدا و هم در نزد مردم.

عربی گفت: هر کسی که دنبال کار عام‌المنفعه است هدفش یعنی مبدا حرکت و مقصد فقط خدا باشد در این صورت پیروز میدان است و اگر غیر از این بود محکوم به شکست و رسوایی است، اگر کسی هدفش خدا بود و برای رضای خدا خدمت کرد هرچقدر هم بدبین داشته باشد آن بدبینی‌ها برای انسان تبدیل به خیر می‌شود.

وی افزود: حدود ۹۷ درصد قتل‌هایی که به وقوع می‌پیوندد اتفاقی است و تقریبا ۳ درصد از قتل‌ها توسط اشرار صورت می‌گیرد؛ از بزرگان و مصلحین و خیرین خواهش دارم که اولا برای قتل‌های عمدی وساطت نکنند چون این افراد باید مجازات شوند تا آیینه عبرت برای دیگران شوند، رضایت گرفتن برای این افراد نه تنها سودی برای جامعه ندارد بلکه بسیار ضرر دارد چون باعث ترویج فرهنگ خشونت در بین مردم می‌شود.

عربی اذعان کرد: برخی از بزرگان و مصلحان برای رضایت گرفتن به جمع کردن پول دیه مشغول می‌شوند و هیچ فشاری بر خانواده قاتل نمی‌آید و بعد هم که رضایت گرفتند به دادگستری رجوع می‌کنند که متهم زودتر از زندان آزاد شود در این صورت خانواده متهم و آن جوان تنبیه نشده‌اند و این باعث ترویج این فرهنگ می‌شود که جوان دیگری فکر کند که اگر من هم قتلی مرتکب شوم باز این خیرها پول جمع می‌کنند و نمی‌گذراند در زندان بمانم، این کار پسنده‌ای نیست.

وی خواستار ترویج فرهنگ صلح و سازش شد چون آسایش و آرامش بهترین نعمت است و افزود: تمام مصلحینی که زحمت می‌کشند باید آگاه باشند در این بین افرادی وجود دارند که از خانواده متهم گاها هدیه‌ای می‌گیرند، خواهش دارم از اولیای دم و خانواده متهم گول این طور اشخاصی را نخورند، چون کاری که برای رضای خداوند باشد لذت‌بخش‌تر است نه کاری که به‌خاطر منافع دنیوی است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از