حالت تاریک
چشم عالم به ایران نگران است؛

تغییر میدان نبرد از جبهه به عرصه انتخابات

تغییر میدان نبرد از جبهه به عرصه انتخابات

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاه والایی برخوردار است و این موضوع تنها محدود به کشور ایران نمی‌شود بلکه اکنون نگاه همه کشورهای دنیا نگران انتخابات کشور ما است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ مشارکت و حضور گسترده مردم پای صندوق‌های اخذ رأی می‌تواند در آینده کشور تأثیر بسیاری داشته باشد، چرا که اگر منتخب مردم در انتخابات با پشتوانه بالای رأی مردمی انتخاب شود،‌ با قدرت و ثبات بیشتری می‌تواند کشور را اداره کند و حتی در حوزه بین‌المللی نیز با پشتوانه قوی مردمی دست برتر را در معادلات سیاسی داشته باشد. 

دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ضربه زدن به این نظام مقدس همیشه آماده جنگ بوده‌اند و در سیاست‌های خود با ایران‌هراسی در جامعه بین‌المللی در نظر داشتند که ضربات خطرناکی به انقلاب اسلامی وارد کنند که نمونه بارز آن تحریم‌های ناجوانمردانه علیه جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران است؛ لذا حضور گسترده و حداکثری در انتخابات این پیام را به سردمداران جهان خواهد رساند که علی‌رغم وجود همه مشکلات در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، معیشتی و... در رابطه مردم با نظام اسلامی خدشه‌ای وارد نمی‌شود. 

مقام معظم رهبری در خصوص تأثیر حضور مردم در انتخابات می‌فرمایند: «کسی که به استحکام نظام علاقه‌مند است، هر که به اسلام علاقه‌مند است، هر که به ملت ایران علاقه‌مند است، برای او عقلاً و شرعاً واجب است در انتخابات شرکت کند.»، لذا به دلیل اهمیت این موضوع به گفتگو با چند تن از کارشناسان مسائل سیاسی در این حوزه، نشسته‌ایم.


تأمین امنیت و ایجاد وحدت ابعاد انتخابات هستند

علی شجاعی‌راد در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: انتخابات در کشور‌های جهان دارای یک بعد بسیار مهم است و آن این است که کشورهای مختلف فقط به خاطر شناسایی و انتخاب نیروهایی که معتقد و کارآمد هستند پای صندوق‌های اخذ رأی می‌روند که آینده کشور را یک آینده مثبت رقم بزنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شهرستان صحنه عنوان کرد: در انتخابات کشورهای مختلف احزاب گوناگونی با هم رقابت می‌کنند که به دنبال کسب قدرت در آن کشورها هستند و به دست آوردن حکومت و قدرت را به هر قیمتی لازم می‌دانند.

شجاعی‌راد با اشاره به ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انتخابات دو بعد مهم دارد، بعد اول تأمین امنیت داخلی کشور یعنی حضور مردم در انتخابات بسیار مهم و تأمین کننده امنیت ملی کشور و سبب واکسینه کردن کشور در مقابل هجوم و توطئه‌های خارجی می‌شود و بعد دوم وحدت و همدلی مردم برای حل مشکلات کشور است.

وی در ادامه افزود: این دو موضوع اهمیت بسیار زیادی از اول انقلاب اسلامی تاکنون در کشور ایران داشته‌اند و باعث شدند که جمهوری اسلامی با موفقیت از پیچ‌های خطرناک تاریخی به خوبی عبور کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار صحنه، اذعان کرد: حضور مردم از اول انقلاب تاکنون منشأ تحولات بسیاری بوده از جمله پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی در جنگ نابرابر که دشمنان علیه ایران اسلامی به وجود آورده بودند، دفع فتنه‌های دشمنان،  شکست و ناکارآمدی تحریم‌های دشمن و در نهایت منجر به ۴۵ سال دوام با عزت کشور ایران عزیز شده است.

شجاعی‌راد تأکید کرد: بنا به تعابیر مقام معظم رهبری حضور و مشارکت مردم نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است و اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم باید حضور مردمی داشته باشیم یعنی اینکه جامعه بپذیرد که در انتخابات و رویدادهای مهمی که حضور مردم لازم است مشارکت داشته باشند.

وی در پایان گفت: نکته دیگر در بحث انتخابات، انتخاب فرد اصلح است و انتخاب اصلح مکمل مشارکت است، چرا که این موضوع باعث می‌شود که هم وحدت و همدلی کشور اتفاق بیفتد و هم امید برای حل مشکلات کشور به وجود بیاید، لذا از این لحاظ است که حضور مردم در انتخابات حائز اهمیت است.


مشارکت سیاسی راهی خردمندانه در تغییر نظام سیاسی است

وکیل احمدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: امروزه فضای جامعه و زندگی اجتماعی جدا از سپهر سیاسی نیست و حاکمیت و دولت‌ها نقش مهمی در زندگی فردی و جمعی افراد دارند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی استان کرمانشاه عنوان کرد: انفعال و عدم کنش‌گری باعث می‌شود که نظام سیاسی وظایف و تکالیفی بر کنش‌گران بار کند که مورد خواست آنها نیست، لذا لازم است که افراد در زمینه مشارکت سیاسی، کنش‌گری سیاسی داشته باشند تا فضای سیاست را به خواست خودشان تبدیل کنند.

احمدی اذعان کرد: با کنش‌گری مردم است که ساحت سیاست با تعامل مردم شکل می‌گیرد و شکاف مردم و دولت کمتر می‌شود و در این راستا نظام سیاسی به نیابت از مردم عمل می‌کند در مقابل نیز مردم در چارچوب نظام سیاسی عمل می‌کنند.

وی در ادامه افزود: اگر مردم نیاز به تغییرات و اصلاحاتی در رویه‌ها و نحوه مواجه نظام سیاسی در امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... داشته باشند، مشارکت سیاسی راهی خردمندانه، کم‌هزینه و اثرگذار در این زمینه خواهد بود و با انتخاب کاندیدای مورد نظر ندای تغییرات و اصلاح را به گوش نظام سیاسی می‌رساند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی استان کرمانشاه بیان کرد: اگر نظام سیاسی برای مردم باشد، حتماً به این نداها گوش فرا خواهد داد، نکته دیگر اینکه مشارکت سیاسی در فضای داخلی و بین‌الملل هم برای حاکمیت و هم برای دولت‌ها بسیار مهم است چرا که در فضای داخلی کشور، برای عملیاتی کردن برنامه‌های تحولی، آرای مردم موانع گروه‌های ذی‌نفوذ را خنثی می‌کند و رئیس جمهور به راحتی می‌تواند برنامه‌های خود را اجرا کند.

احمدی در پایان گفت: در روابط بین‌المللی نیز پشتوانه مشارکت مردم باعث می‌شود که در چانه‌زنی‌ها و مذاکرات یک قدرت مضاعفی به رئیس جمهور و نمایندگان کشور داده شود و حتی می‌توانند به استراتژی‌های خود جامه عمل بپوشانند.


حضور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح بسیار مهم است

محمد حیدری‌فرد در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در روزهای آتی انتخابات بسیار مهم و سرنوشت‌سازی را پیش رو داریم که از دیگر انتخابات‌ها بسیار بیشتر حائز اهمیت است، چرا که در این شرایط زمانی از لحاظ تحولات منطقه‌ای شاهد درگیری‌های طولانی‌مدت بین جبهه مقاومت، غزه، لبنان، یمن، عراق و سوریه با رژیم کودک‌کش و غاصب صهیونیستی هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی استان کرمانشاه عنوان کرد: با توجه به اینکه درگیری‌هایی بین کشور روسیه و اوکراین با پشتیبانی ناتو و آمریکا ادامه دارد، این انتخابات و شخصی که انتخاب می‌کنیم با ارائه سیاست‌های خود می‌تواند بر روند تحولات منطقه بسیار تاثیرگذار باشد.

حیدری‌فرد اذعان کرد: از لحاظ داخلی نیز حضور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح بسیار مهم است، زیرا شهید رئیسی اقدامات بسیار مثبت و ارزنده‌ای انجام داد اما متأسفانه با شهادت ایشان به نوعی این اقدامات ناتمام ماند؛ همان‌طور که مقام مقام معظم رهبری نیز فرمودند:  اگر شهید رئیسی زنده می‌ماند به یقین بسیاری از مشکلات اقتصادی که امروز شاهد هستیم برطرف می‌شد.

وی در ادامه افزود: وظیفه مردم در انتخابات، در مرحله اول این است که همه مردم برای مشارکتی پرشور و جدی در انتخابات اقدام کنند تا با رأی خودشان پشتوانه مردمی این نظام، انقلاب و کشور را تضمین کنند و با حضورشان نشان دهند که در همه عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حاضر هستند و به سرنوشت آینده خود و کشور اهمیت می‌دهند.

استاد دانشگاه صنعتی استان کرمانشاه تأکید کرد: در راستای انتخابات وظیفه داریم که خانواده، دوستان و آشنایان را به حضور در انتخابات دعوت کنیم به این دلیل انتخابات پرشور و باشکوه برگزار شود و اینکه اکثریت افرادی را که هنوز تصمیم نگرفته‌اند در انتخابات شرکت کنند یا مردد هستند برای حضور در این عرصه مهم تشویق کنیم و مشوق آنها برای شرکت در انتخابات باشیم.

حیدری‌فرد با اشاره به ویژگی کاندیداها در انتخابات، بیان کرد: فرد منتخب باید ویژگی‌هایی را که مقام معظم رهبری فرمودند دارا باشد و اینکه ادامه‌دهنده راه شهید رئیسی باشد و در مقابل ظلم یعنی جبهه استکبار به سردمداری آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهایی که نمی‌خواهند ایران سربلند باشد، بایستد.

وی در ادامه افزود: منتخب مردم باید اقتصاددان و با برنامه اقتصادی قوی، دلسوز مردم و انقلابی باشد و برای اقشار مختلف و برای حل معضلات مردم برنامه داشته باشد و در مواجهه با دشمنان بین‌المللی اهل ترس و باج دادن نباشد، بلکه بتواند با اقتدار حق ملت ایران را در عرصه بین‌المللی بگیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی استان کرمانشاه تصریح کرد: امیدوارم که همه مردم بتوانند با تحقیق و بررسی به کاندیدای اصلح رأی دهند تا بتواند ادامه‌دهنده راه شهدا و امام راحل باشد چرا که این رأی ما امروز در راستای همان حرکتی است که شهدا برای دفاع از میهن به جبهه‌ها رفتند و در جبهه جنگ سخت حضور  پیدا کردند.

حیدری‌فرد در پایان بیان کرد: اگر هم بخواهیم پیرو راه شهدا باشیم باید با حضور  پای صندوق‌های اخذ رأی، ادامه مسیر انقلاب، شکوفایی و آبادانی کشور ایران اسلامی را تضمین کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ شرکت و حضور در انتخابات یک تکلیف شرعی و یکی از مهم‌ترین وظایف قانونی و شهروندی است، همان‌طور که در بیانات امام خمینی(ره) در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی آمده است که: «بر زن و مرد و آن کسی که به حد رأی دادن قانونی رسیده، واجب است که پای صندوق تعیین رئیس‌جمهور حاضر شود و رأی بدهد؛ همه شما، همه زن و مرد، هر مکلف همان‌طور که باید نماز بخواند، همین طور باید سرنوشت خود را تعیین کند؛ شرکت در انتخابات رئیس‌جمهور نه تنها یک وظیفه اجتماعی و ملی بلکه یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است که شکست در آن شکست جمهوری اسلامی است.»؛ بنابراین حضور در انتخابات و مشارکت حداکثری باعث تقویت نظام اسلامی می‌شود. 

لذا در سیره عملی امام راحل و مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت مشارکت مردم و برگزاری انتخابات پرشور تاکید شده است و این بزرگان معتقد هستند که مقبولیت و مشروعیت جمهوری اسلامی یعنی جمهوریت و اسلامیت نظام به انتخابات وابسته است به همین خاطر عدم شرکت و عدم حضور در انتخابات، یکی از عوامل تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، بدین خاطر که منشأ اقتدار نظام مقدس اسلامی به پشتوانه قوی مردمی است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از