حالت تاریک
مناظره نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه؛

بررسی اهمیت مشارکت مردم در انتخابات

بررسی اهمیت مشارکت مردم در انتخابات

با حضوری تعدادی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه، اهمیت مشارکت مردم در انتخابات بررسی شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مناظره‌ای با حضور مهتاب عزیزی، محمد اخلاقی، سعید امجدیان به‌عنوان نامزدهای انتخاباتی برگزار شد که شرح آن در ادامه می‌آید؛

مرصادنیوز: به نظر شما جایگاه مجلس شورای اسلامی چیست؟ 

امجدیان: جایگاه مجلس از لحاظ قدرتی در بالاترین رتبه قرار دارد که در پیشرفت کشور بسیار اثرگذار است و از آنجا که مجلس دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر قانون را بر عهده دارد، نمایندگان باید با توجه به نیاز روز قوانین جدیدی تصویب یا اینکه قوانین گذشته را اصلاح کنند و از طرفی قوانین با یکدیگر در تعارض نباشد.

 همچنین وظیفه دیگر مجلس، بحث نظارت است چه اینکه در اذهان عمومی سؤالی برای مردم ایجاد می‌شود که چرا برخی از نمایندگان سوالاتی از وزرا می‌پرسند و بعد  پس گرفته‌ می‌شود که این باعث می‌شود ذهن مردم مشوش شود و مردم نسبت به نظام بدبین شوند.

متاسفانه مشکل دیگری که نمایندگان دارند قطع ارتباط آنها با مردم است چرا که خود مردم هم می‌توانند گزارشگران خوبی برای نماینده باشند بنابراین حفظ ارتباط بسیار مهم است که می‌تواند در جایگاه نظارتی نماینده اثرگذار باشد به هر قانونی به تصویب می‌رسد اینکه چه میزان اجرایی شود و چه اثری بر جامعه و در استان دارد حتما باید رصد شود که مثمر ثمر باشد.

اخلاقی: جایگاه مجلس جایگاه نمایندگی مردم و جایگاه مشورتی است که با توجه به عنوان آن که مجلس شورای اسلامی ایران نام گرفته است، کسانی در این جایگاه قرار می‌گیرند که نماینده اقشار مختلف مردم و هر بخش و استان هستند و در مسائل داخلی و اجرایی کشور، خارجی و بین‌المللی و هم حوزه انتخابیه مجلس در رأس امور است.

مقام معظم رهبری به این موضوع تأکید دارند و امام خمینی(ره) مجلس را در رأس قرار داده همچنین مقام معظم رهبری فرمودند مجلس در جایگاه ریل‌گذاری نظام قرار دارد. 

ریل‌گذاری یعنی قانونمند کردن، هدف دادن و جهت دادن به توسعه کلان کشور همچنین باید گفت مجلس دو وظیفه دارد یکی نظارت و دیگری قانون‌گذاری است. 

در ۴۵ سالی که از تشکیل انقلاب اسلامی می‌گذرد و مجلس تشکیل شد بعد از انقلاب این ریل‌گذاری انجام شده و بعضی قوانین باید اصلاح شود.

جایگاه مجلس جایگاه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است مبنای قانون‌گذاری علم حقوق است کسی که حقوقدان باشد و مسائل حقوقی را خوب بداند، می‌تواند در نگاشتن قانون جدید به شیوه صحیح‌تری عمل کند و باعث دوگانگی برداشت از قانون نشود. 

بحث اصلی که از آن گمراه شده بحث نظارت بر اجرای قانون است نمایندگان مجلس طبق قانون می‌توانند یک وزیر را تعیین کنند و بر زیر مجموعه‌های یک وزیر در استان‌ها نظارت داشته باشند و البته بحث اصلی ما این است که نظارت بر اجرای قوانین کمتر دیده می‌شود.

مرصادنیوز: نظرتان درباره اهمیت مشارکت مردم در انتخابات چیست؟

امجدیان: در بحث مشارکت عمومی در انتخابات باید گفت هر انقلابی هشت مرحله دارد از لحظه خود انقلاب، بحران‌ها، تولید علم و در نهایت بهره‌برداری از انقلاب که این مرحله نیاز شدیدی به مشارکت عمومی است که ما اکنون در این مرحله هستیم و چشم دنیا به کشور ما دوخته شده و با توجه به رسانه‌هایی که در اختیار دارند این حساسیت بالاتر رفته، به‌خصوص با توجه به قضایایی که ما سال قبل با آن مواجه بودیم.

اکنون کشورهای دنیا منتظر هستند ببینند واکنش مردم ایران به این انتخابات چگونه است، اگر یک حضور حداکثری باشد نظام می‌تواند همه آن هیاهوها و بحران‌هایی که قبلا وجود داشته و پشت سر گذاشتیم همه را کنار بزند و به راحتی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد ولی اگر خدایی نکرده مشارکت پایین بیاید افراد و نمایندگان با رأی پایین به مجلس راه یابند، ادامه راه و مسیر برای ما سخت‌تر می‌شود بنابراین من همه مردم خصوصا کرمانشاهیان را دعوت می‌کنم که حتما با تحقیق بهترین نامزد را برای این کرسی انتخاب کنند و دیگران را هم دعوت کنند تا حماسه دیگری را خلق کنند.

اخلاقی: مردم می‌دانند و آگاه هستند که نماینده مجلس می‌تواند چهار سال آینده آنها را رقم بزند و سرنوشت جامعه را تعیین کند و همه مشکلات از طریق انتخاب شایسته و درست حل خواهد شد که این هم به حمایت و حضور مردم بر می‌گردد.

مبحث مشارکت پرشور و حضور و حمایت مردم از دو جنبه قابل توصیف است یکی مسائلی که در ارتباط با دنیا داریم مثل تحریم‌ها که اگر پشتوانه مردمی وجود داشته باشد می‌توانند این فشارهای بین‌المللی کم‌رنگ‌تر شود چرا که به قدرت‌های جهان ثابت می‌شود که مردم پای حق و حقوق خودشان هستند و برای سرنوشت خود و نظام ارزش قائل هستند و این پشتوانه مردمی 

سرمایه عظیمی است و از طرف دیگر اگر نماینده‌ای با آرای بالا رأی بیاورد نماینده هم با قدرت و صلابت از حقوق آنها در مجلس دفاع خواهد کرد.

مرصادنیوز: نمایندگان استان چگونه می‌توانند مثمر ثمر باشند؟

امجدیان: استان کرمانشاه ظرفیت‌های بالقوه دارد از لحاظ گردشگری، کشاورزی، دامپروری، از لحاظ اقلیم متنوع، قومیت‌ها، قدمت استان، همچنین همجواری با کشورهای همسایه، وجود مرزها، بحث راه‌های ارتباطی، شاه‌راه‌ها، به عنوان نیرو محرکه اقتصادی در شهر و استان عمل می‌کنند و پتانسیل‌های شهر ما هستند که وظیفه نماینده این است که این پتانسیل‌ها را بشناسد، در کمیسیون‌ها برای پیشرفت استان، بودجه طلب کند و این ظرفیت‌ها را به وزرا بشناساند و یک معرفی درستی از شهر و استان داشته باشد.

مرحله بعد نظارت خود نماینده است که بودجه‌هایی به استان تخصیص داده شده چگونه هزینه شده‌اند، چه افرادی مجری این کار شده‌اند و اینکه اگر پروژه‌ای بلندمدت انجام می‌شود نیاز به شفافیت دارد و این شفافیت از زمانی که بودجه اختصاص پیدا می‌کند تا به نتیجه رسیدن آن باید بررسی شود.

 عزیزی: از سال ۸۶ تا ۸۹ هیچ تحریمی نداشتیم ولی اقتصاد ما در آن زمان هم با شیب زیاد سقوط کرده دلیل سقوط اقتصاد ایران این است که از سال ۸۶ نفت، آهن، سیمان، محصولات پتروشیمی و همه منابع ملی و مواد اولیه تولید را به دلار فروختند در حالی‌که درآمد ما ریالی مانده ولی خریدها و هزینه‌هایمان دلاری شده است.

بنابراین نمایندگان مجلس باید به‌صورت ریشه‌ای مسائل و مشکلات اقتصادی مردم را حل کند، اگر مشکل اقتصاد حل شود سایر مباحث هم حل خواهد شد.

ما کشور ثروتمندی هستیم خداوند منابع طبیعی بسیاری به ما عطا فرموده اما عده قلیلی رانت‌خوار با یک نقشه پیچیده دارند منابع ملی خودمان را به خودمان به قیمت دلاری می‌فروشند مگر به ما دلاری حقوق می‌دهند یا درآمد ما دلاری هست که باید دلاری خرج کنیم؟

 هر روز  نرخ دلار را بالا می‌برند و قیمت‌ها را زیاد می‌کنند تا سودهای هزاران میلیاردی ببرند بنابراین باید به فرمان رهبر انقلاب عمل کنیم و ریشه دلار را در این کشور بخشکانیم.

اگر دلار از قیمت‌گذاری منابع ملی حذف شود قیمت مسکن و خودرو به کمتر از نصف، سقوط خواهد کرد این را کارشناسان و اساتید اقتصاد ما در تهران محاسبه کرده و چهار راهکار برای مهار تورم و ارزانی ارائه کرده‌اند خوشبختانه راه وجود دارد ولی همت و حمایت مردم را نیاز می‌طلبد لذا باید با مشارکت آگاهانه خود نماینده شایسته انتخاب کنند تا از حق و حقوق آنها دفاع کنند.

اخلاقی: مهمترین مشکل استان مشکل اقتصادی است بخش عمده‌ای از اقتصاد یک استان به بودجه‌ای که به آن اختصاص می‌یابد وابسته است.

دستگاه‌های اقتصادی موجود در استان باید برای بودجه تخصیص یافته به آنها برنامه داشته باشند، راه و شهرسازی باید طرح توسعه راه‌ها را در دستور کار خود قرار دهد، صنایع و معادن باید صنایع موجود در استان را حمایت کرده و گسترش دهد. 

در بحث تجارت نیز موضوعات تجارت مرزی و گسترش مناطق آزاد باید در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد در حوزه‌های گردشگری و میراث فرهنگی نیز باید طرح‌ها و برنامه‌های جامع و کاملی تدوین شوند زیرا استان ما در این حوزه بسیار غنی است. 

نمایندگان مجلس باید بر تمام این نهادها نظارت داشته باشند و آنها را به سمتی سوق دهند که به بهبود اقتصاد استان منجر شود.

 نمایندگان استان باید در مجلس از بودجه‌ای که برای استان در نظر گرفته شده است دفاع کنند و با تلاش و پیگیری درصد بودجه استان را افزایش دهند، پس از تصویب بودجه نیز نمایندگان باید بر روی چگونگی استفاده از آن در استان نظارت داشته باشند بودجه باید بر اساس طرح و برنامه هر دستگاه در استان هزینه شود.
 
با هزینه درست بودجه شاهد حرکت استان به سوی پیشرفت خواهیم بود البته برخی از منابع از استان خارج و به جاهای دیگر کشور می‌روند درحالی که با نگارش طرح و برنامه‌های قوی رونق اقتصادی در استان شکل می‌گیرد و متعاقباً اوضاع اقتصادی معیشتی و اجتماعی نیز به سمت مطلوبی سوق داده می‌شوند. 

با ابزارهای نظارتی که در دست نمایندگان استان قرار دارد می‌توانیم کرمانشاه را به سمت پیش رفت هدایت کنیم، ظرفیت‌های اقتصادی در استان بسیار بالا هستند و در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری، دامپروری، منابع طبیعی و مناطق مرزی پتانسیل‌های کم‌نظیری در اختیار استان قرار دارد که متاسفانه به دلیل عدم نظارت مناسب، از آنها استفاده بهینه‌ای نشده است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از