حالت تاریک
در میزگرد «مرصادنیوز» بررسی شد؛

تبیین شاخصه‌های انتخاب رئیس جمهور اصلح

تبیین شاخصه‌های انتخاب رئیس جمهور اصلح

دو تن از کارشناسان سیاسی استان کرمانشاه با شرکت در میزگرد شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد به بررسی و تبیین شاخصه‌های انتخاب رئیس جمهور اصلح پرداختند.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در آستانه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری میزگردی با حضور دو نفر از مسئولان و نخبگان کرمانشاهی در دفتر مرصادنیوز، برگزار شد.

در این میزگرد فضل‌الله رنجبر نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و علیرضا دودمان‌تیپی رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه حضور داشتند و به سئوالات خبرنگار مرصادنیوز پاسخ دادند.

مرصادنیوز: نظرتان راجع به افرادی که برای کاندیداهای ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند، چیست؟

رنجبر: باید منتظر تأیید صلاحیت و رأی شورای نگهبان باشیم اکنون در بین ۸۰ تا ۸۶ نفر داوطلب زود است قضاوت کنیم.

دودمان‌تیپی: نباید زود قضاوت کنیم، تعدد و تکثر کاندیداها و اینکه همه طیف‌های سیاسی و گرایش‌های فکری حضور دارند این یک فال نیک و فرصت خوبی است بنابراین باید منتظر نظر نهایی شورای نگهبان باشیم.

مرصادنیوز: چطور شرایط فراهم شود که مردم بتوانند از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشند؟

رنجبر: خواست مقام معظم رهبری مشارکت حداکثری مردم است، با توجه به وجود سلیقه‌ و طیف‌های مختلف پس از تأیید صلاحیت‌ها، امیدواریم شاهد شورآفرینی در انتخابات باشیم، برگزاری همین جلسات توجیهی با افراد خبره به نوعی جهاد تبیین است که بتوانیم فضا را به سمت انتخاباتی سالم، پرشور، رقابتی و اخلاق‌مدار سوق دهیم.

دودمان‌تیپی: انتخابات پیش‌بینی‌ناپذیر است، بحث مشارکت و تبیین بسیار مهم است.

رهبر معظم می‌گوید ببینید در نهایت خدا دل‌ها را به سمت چه کسی هدایت می‌کند. قافله تمدن اسلامی فرصت توقف ندارد، امیدواریم همین دولتی که آقای رئیسی بنا نهاده ادامه پیدا کند.

مرصادنیوز: نظرتان راجع به شهید آیت‌الله رئیسی چیست؟

رنجبر: مهم‌ترین خصوصیت ایشان پاک‌دستی، مردم‌داری، مردم‌دوستی بود و نسبت به مردم عشق و علاقه قلبی داشت و این در رفتار و کردارش مشخص بود که برای مردم دل می‌سوزاند، ایشان خودساخته بود. 

ایشان خستگی‌ناپذیر بودند و خدمت به مردم را جزو ارکان دینی و عبادت می‌دانستند، کسی که چنین تفکری داشته باشد و برای گره‌گشایی مشکلات مردم تلاش کند نیت خدایی دارد.

دودمان‌تیپی: ایشان اولین رئیس جمهوری بود که نگفت خزانه خالی به ما تحویل دادند، نگفت ما ویرانه تحویل گرفتیم! تلاش‌هایش بی‌ادعا بود و در راستای جواب‌ندادن به حاشیه‌ها کوشید. وقتی عده‌ای از حربه تمسخر استفاده کردند ایشان مظلومانه کار خود را انجام می‌داد.

به استناد آیه قرآن ایشان انسانی متقی بود که سیاستمدار شده بود و در قلب مردم ایران جا گرفت. ایشان جهان و سرمایه‌هایش را تنها در دست کدخدا نمی‌دید و آینده جهان را متعلق به او نمی‌دانست، عملکرد آیت‌الله رئیسی برای تعامل با جهان و نگاه به ظرفیت‌های داخلی، معیاری پیش‌ روی همگان برای انتخاب رئیس جمهور آتی کشور است.

رئیس جمهور شهید فردی از بطن مردم و با مردم بود، او طعم محرومیت را چشیده بود و حال و روز محرومان را درک می‌کرد.

افراد زیادی طعم فقر را چشیده‌اند اما هنگامی که به مال و منالی رسیده‌اند گذشته خود را فراموش کرده‌ و امپراتورگونه زندگی کرده‌اند. ایران اسلامی کسی را می‌خواهد که از مردم و برای مردم باشد و تا انتها با مردم باقی بماند نمونه بارز چنین فردی آیت‌الله رئیسی بود.

مردم ایران به بصیرت کافی دست پیدا کرده‌اند و هرگز به کسانی که رفتاری همراه با تکبر دارند رأی نخواهند داد، ان‌شاءالله مردم با انتخاب صحیح، شخصی را در این مسند برخواهند گزید که دنباله‌رو راه شهید رئیسی باشد. 

اگر شخص مشخص نباشد اما راه مشخص است، راهِ درست، راهِ شهید رئیسی است و باید همین مسیر با قوت ادامه پیدا کند.

مرصادنیوز: به نظر شما بهترین شاخصه برای انتخاب رئیس جمهور چیست؟

رنجبر: مهمترین شاخصه تقوای الهی است؛ مردم بر روی رفتار مسئولان حساس هستند و تمرکز می‌کنند بنابراین رئیس جمهور باید در قد و قواره یک انسان خودساخته باشد همچون آیت‌الله رئیسی. نسبت به مردم محبت و لطف داشته باشد این همان اصل مردم‌داری در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

رئیس جمهور باید انسانی مجرب و کاربلد باشد که این دو معیار مد نظر مقام معظم رهبری است، بتواند کابینه‌ای از افراد دانا و توانمند تشکیل دهد. نگاهش به جناح و گروه خاصی نباشد زیرا اگر نگاهش به جناح خاصی باشد استفاده از ظرفیت‌ها برایش محدود می‌شود.

رئیس جمهور باید فراجناحی باشد، پاسدار ارزش‌های اخلاقی و قانون اساسی باشد. 

سوابق گذشته او مؤید بر قانونمندی و پایبندی بر قانون اساسی بوده و همچنین روحیه فسادستیزی و عدالت اجتماعی داشته باشد، با توجه به اینکه دشمن سال‌ها ما را تحریم کرد لذا باید برنامه‌محور باشد، خیلی از مناطق ما نیازمند حمایت هستند.

دودمان‌تیپی: با توجه به نامه پنجم نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) می‌فرمایند: حوزه فرمانروایی‌ات طعمه تو نيست، بلكه امانتى بر گردن تو است و از تو خواسته‌اند كه فرمانبردار كسى باشى كه فراتر از تو است، تو را نرسد كه خود هر چه خواهى رعيت را فرمان دهى يا خود را درگير كارى بزرگ كنى، مگر آنكه، دستورى به تو رسيده باشد، در دستان تو مالى است از اموال خداوند، عزّوجل و تو خزانه‌دار هستی‌، کسی که رئیس جمهور می‌شود باید بداند این امانت محدودی است چرا که عمر را به کسی تضمینی نداده‌اند.

از نکات اجرایی اینکه رئیس جمهور باید قدرت و توان اجرایی در خود داشته باشد، کارنامه اجرایی قوی خیلی مهم است، از تنش‌های بی‌خودی خودداری کند، به دنبال جنجال‌آفرینی نباشد؛ بر اساس منوبات رهبر معظم انقلاب هدفش به سمت تمدن نوین اسلامی و ترویج الگوی ایرانی اسلامی باشد و در نهایت راه شهیدان خدمت را ادامه دهد.

مرصادنیوز: تعداد زیاد کاندیداها فرصت است یا تهدید؟

رنجبر: نظام ما نظام مردم‌سالاری دینی است خود فرد باید بررسی کند که آیا می‌تواند در این جایگاه قرار بگیرد یا نه، آیا از عهده این مسئولیت خطیر بر می‌آید یا نه. تنوع سلائق خوب است بنابراین تکثر افراد تهدید نیست. 

بعد از تبیین برنامه‌ها امام راحل راه را برای ما روشن کرده و ایشان میزان را رأی مردم بیان کردند.

مقام معظم رهبری در پی شهادت آیت‌الله رئیسی بلافاصله تدبیر فرمودند که هیچ کاری نباید تعطیل شود لذا این تعدد و تکثر افراد برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری یک فرصت است.

دودمان‌تیپی: تعداد و تکثر افراد با طیف‌های مختلف در انتخابات ریاست جمهوری یک فرصت است که زنده‌بودن و پویایی نظام را نشان می‌دهد. باید بداند تا دو سال آینده چه به مصلحت نظام است و همچنین جرأت جراحی در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد را داشته باشد و تیمی که تشکیل می‌دهد باید با عزم راسخ به مصلحت نظام و مردم بیندیشند نه منافع خودشان.

مرصادنیوز: به نظر شما مردم باید به کاندیداهای جوان اعتماد کنند یا افراد با تجربه و مُسن؟

رنجبر: رئیس جمهور باید دارای تجربه باشد، سوابق واضح و روشنی در کمال پاک‌دستی داشته باشد و با هر سن و سالی به جوانان اعتماد داشته باشد؛ جایگاه ریاست‌ جمهوری بعد از رهبری دومین و والاترین جایگاه است که افراد باید تجربه انواع مدیریت‌های مختلف را داشته و در ادوار مختلف امتحان پس داده باشند.

دودمان‌تیپی: جوان خستگی‌ناپذیر است اما عرصه ریاست جمهوری محل آزمون و خطا نیست، شخصی که داوطلب می‌شود باید چندین منصب ملی را پشت سر گذاشته باشد، لذا تنها شاخصه جوان‌بودن نه شرط لازم است و نه شرط کافی. مردم هم باید دقت کنند و بدانند این عرصه، عرصه آزمون و خطا نیست، ریاست جمهوری جای کسب تجربه نیست.

مرصادنیوز: چرا در بین لیست کاندیداها، تعداد زیادی نماینده مجلس مشاهده می‌شود؟

رنجبر: نمایندگان با همه دستگاه‌های اجرایی در ارتباط هستند و تصور دارند که می‌توانند در قوه مجریه نیز خدمت‌گذار باشند، اما فرد باید بر اساس توانمندی‌ها پاسخگو باشد.

دودمان‌تیپی: نمایندگی مجلس یک جایگاه انتخاباتی دارد، کسی که نماینده می‌شود از یک جنگ انتخاباتی بیرون آمده و از نظر روانشناسی تصور می‌کند ممکن است در کارزار انتخابات رئیس جمهوری هم برنده شود و با توجه به اینکه نماینده‌ها به طور مستقیم با مردم و همه وزارتخانه‌ها در ارتباط هستند بنابراین فکر می‌کنند که می‌توانند در جایگاه ریاست‌جمهوری هم باشند.

مرصادنیوز: آیا رئیس جمهور جدید باید از جناح‌ها و افراد هم‌حزبی خود در پست‌ها و مسئولیت‌های مهم دولتی بهره گیرد یا با نگاهی فراجناحی به قابلیت و کارآمدی افراد بنگرد؟

رنجبر: در هیچ کجای دین اسلام نیامده است که فردی برای احراز یک مسئولیت حتماً باید عضو حزب و جناحی خاص باشد. امامین انقلاب در رفتارها و عملکردشان هیچ‌گاه به حزب، جناح یا گروه خاصی نگاه ویژه‌تری نسبت به بقیه نداشته‌اند. ملاک‌ها و معیارهای کلی این دو رهبر فرزانه جهان اسلام به وضوح مشخص است.

رئیس‌جمهور آتی ایران باید از ظرفیت‌های افراد متعهد و متخصص استفاده کند و دیدگاهی فراجناحی داشته باشد. رئیس جمهور پس از مقام معظم رهبری فرد دوم مملکت محسوب شده و در رأس امور کشور قرار می‌گیرد اگر رئیس جمهور محدود به گروه و افراد خاصی شود قطعاً در برخی مسئولیت‌های حساس و خاص جامعه از افراد متخصص استفاده نخواهد شد.

دودمان‌تیپی: کسی که منتخب جمهور می‌شود شعارهایی را برای خود در نظر می‌گیرد بخش عمده‌ای از مردم با شنیدن شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری اقدام به برگزیدن فرد مورد نظر خود می‌کنند.

یکی از وظایف مهم رئیس جمهور عمل به شعارها و وعده‌هایی است که به مردم داده‌ است، تحقق شعارهای رئیس جمهور یک کار تیمی بزرگ است و اعضای این تیم بزرگ باید در راستای تحقق این شعارها با یکدیگر هماهنگ باشند، افرادی که به شعارهای کلی رئیس جمهور اعتقاد ندارند نباید به کار گمارده شوند. وزرای انتخابی رئیس جمهور باید به شعارهای او معتقد و ملتزم باشند.

رئیس جمهوری که از سوی مردم انتخاب می‌شود تنها رئیس جمهور افرادی که به او رأی داده‌اند نیست بلکه رئیس جمهور تمام ملت ایران است بنابراین نباید تنها از میان هم‌فکران، هم‌جناحی‌ها و کسانی که به او رأی داده‌اند افراد را برای مناصب و مسئولیت‌های کشور انتخاب کند لذا نباید تمام مسئولان پیشین را عوض کند بلکه باید خدمتگزاری به مردم را ملاک انتخاب مدیران خود قرار دهد.

مناصب استراتژیک نیاز به هماهنگی و التزام به شعارها و وعده‌های داده‌شده دارند بنابراین در انتصاب مدیران و مسئولان باید یک توازن منطقی برقرار شود، در نگاه حضرت امام خامنه‌ای دیدگاه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به معنای عامِ آن وجود ندارد. در انتخاب مدیران جامع باید دید چه کسانی به آرمان‌ها و شعارهای اساسی انقلاب معتقد و ملتزم هستند و در جبهه انقلاب قرار دارند، کسانی که به این شعارها اعتقادی ندارند و نسبت به آنها التزام کمتری دارند نباید در پست‌های کلیدی کشور قرار گیرند. در گذشته بعضی نامزدهای ریاست جمهوری پس از انتخاب نشدن از سوی اکثریت مردم رو در روی نظام ایستاده‌اند. این افراد از قطار انقلابی‌گری و وطن دوستی پیاده شده‌اند. مردم انقلابی باید از افرادی که به این شخصیت‌ها متمایل هستند دوری کنند. شورای نگهبان باید نسبت به بررسی صلاحیت شخصیت‌هایی که کارنامه خوبی در همراهی با انقلاب و نظام اسلامی نداشته‌اند و در سخنان و رفتارهایشان امکان انحراف در آینده وجود دارد، حساسیت نشان دهد. 

مسیر بعدی کشور بیانیه گام دوم انقلاب است. رئیس جمهور آتی باید معتقد و ملتزم به اجرای این بیانیه باشد و در راستای آن گام بردارد. در گام دوم انقلاب تمدن ایرانی اسلامی باید نمود جهانی پیدا کند.  رئیس جمهور آتی باید به آرمان‌ها و گزاره‌های انقلاب اعتقاد و التزام عملی داشته باشد. 

رنجبر: اصلاح‌طلب یا اصولگرا به شرطی مورد تأیید و محترم است که به اعتلای کشور و حل مشکلات آن اهتمام جدی داشته باشد و پاسدار خوبی برای قانون اساسی و ارزش‌های والای جمهوری اسلامی باشد. 

نگاه کلی باید در راستای عمل‌کردن به شعارهایی باشد که به نفع نظام و مردم است، قضاوت نهایی را باید به مردم سپرد اما باید تلاش کرد تا در این جهاد تبیینِ فکری کسانی را انتخاب کرد که برای نظام و ملت دل می‌سوزانند و در راستای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند، ان‌شاءالله فضای انتخاباتی به سمت شور و نشاط پیش می‌رود و با هدایت‌های مقام معظم رهبری نظام از این مرحله نیز با درایت و بصیرت به خوبی گذر می‌کند و رئیس جمهور منتخب گام‌هایی اساسی در مسیر حل مشکلات مردم بر دارد. 

دودمان‌تیپی: آرمان برخی از شخصیت‌ها در دولت‌های پیشین صلح و سازش با کدخدا بود و نتیجه چشمگیری نیز از سیاست‌های سازش‌کارانه خود به دست نیاوردند حتی قرارداد سازش بین طرفین نیز از جانب کدخدا به صورت یک‌جانبه نادیده گرفته و کاغذ آن پاره شد، سازش فضاحت‌بار نصیب طرف ایرانی بود در حالی‌که آیت‌الله رئیسی به جای اینکه کدخدامحور باشد جهان‌مرد بود، او با جهان صلح و سازش کرد و در قدم نخست شهید جمهور سوءتفاهم‌ها را با همسایگان و منطقه را حل و فصل کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از