حالت تاریک
مدیر حوزه علمیه شهرستان کنگاور مطرح کرد:

تحقق شعار سال راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

تحقق شعار سال راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

مدیر حوزه علمیه شهرستان کنگاور گفت: از دیدگاه مقام معظم رهبری و صاحب‌نظران اقتصادی، تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و فائق آمدن بر تحریم‌ها، افزایش تولید ملی با مشارکت مردم و پایه‌ریزی اقتصاد بر اساس اقتصاد مردمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید سنایی‌مهر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ ضمن اشاره به نامگذاری سال جدید،  اظهار داشت: جنگ بزرگ و طولانی اقتصادی استکبار جهانی علیه ملت ایران که در سال‌های اخیر ضمن جنگ ترکیبی، شدت گرفته سبب شده تا مقام معظم رهبری اهتمام ویژه‌ای به مسائل اقتصادی داشته باشند و برای معطوف‌کردن نگاه مسئولان و مردم به اهمیت این موضوع از سال ۱۳۸۷ تاکنون محور و معیار انتخاب شعار سال را مسائل اقتصادی قرار دهند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب شعار سال ۱۴۰۳ را نیز با نگاه به نیاز اساسی کشور «جهش تولید با مشارکت مردم» معرفی کردند، خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع تبیین بر خود لازم می‌دانم درباره شعار امسال دو سؤال محوری را مطرح و راجع به آنها توضیحاتی را تقدیم کنم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سنایی‌مهر ادامه داد: در خصوص اینکه چرا مقام معظم رهبری طی چند سال گذشته بر مسأله اقتصاد تأکید کرده‌اند و شعار سال را با عناوین اقتصادی قرار داده‌اند باید گفت که بزرگترین و اساسی‌ترین نقطه ضعف کشور که به عنوان یک تهدید داخلی تلقی می‌شود مسأله اقتصاد است که در سه موضوع «تورم»، «افزایش نرخ بیکاری» و «افت ارزش پول ملی» بروز کرده و معیشت مردم را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کنگاور اذعان داشت: از سوی دیگر دشمنان جمهوری اسلامی ایران پس از سال‌ها جنگ و مبارزه در عرصه‌های مختلف، دریافته‌اند که با جنگ سخت نمی‌توانند قدرت نوظهور جمهوری اسلامی را منکوب کنند، لذا تلاش خود را در عرصه «جنگ ترکیبی» با محوریت اقتصاد و فرهنگ، متمرکز کرده‌اند.

وی تصریح کرد : همان‌طور که تجربه جنگ تحمیلی هشت‌ساله سبب شد تا جمهوری اسلامی ایران با قدرت ایمان و اتکا به توانمندی‌های داخلی به اوج تکنولوژی نظامی دنیا برسد و به استکبار جهانی تفهیم کند که «دوران بزن در رو» به پایان رسیده است، در عرصه جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، دشمن را مأیوس کرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سنایی‌مهر در خصوص تأثيرات افزایش تولید ملی در شکوفایی اقتصاد نیز گفت: افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، کاهش نرخ تورم، رشد ارزش پول ملی و کاهش خروج بی‌رویه ارز از کشور با مردمی‌کردن اقتصاد و مشارکت مردم در تولید ملی محقق می‌شود. 

وی در خصوص راهکارهای مشارکت مردم در اقتصاد نیز، ابراز داشت: در این رابطه دولت وظیفه دارد که موانع حضور مردم و کارآفرینان در عرصه تولید را برطرف کند بخشی از این موانع سرمایه‌گذاری فرآیند صدور مجوز است که دولت آقای رئیسی اقدامات مؤثری در این رابطه انجام داده است.

وی تاکید کرد: همچنین دولت موظف است مشوق‌ها و بسترهای لازم از قبیل اعطای تسهیلات، تعرفه مالیاتی مناسب و امنیت سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سنایی‌مهر افزود: البته در فرآیند رشد اقتصادی رشد تولید به تنهایی کافی نیست بلکه ارتقای فرهنگ عمومی در استفاده کردن از تولیدات داخلی نیز روی دیگر سکه است که هردو مقوله مورد توجه همیشگی رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و بر آن تاکید کرده‌اند. 

وی در ادامه به سخنان معظم‌له برای فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم و مسئولان به استفاده از تولیدات داخلی, سال ۱۳۹۶ نیز اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند «واردات کالاهایی که در داخل به قدر کافی تولید می‌شود بایستی به صورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته شود» یعنی «فرهنگ مقدم بر اقتصاد است» چرا که اگر بخواهیم پول‌های میلیاردی را از بازار ارز و بازارهای کاذب دیگر که مانند سیل پایه‌های اقتصاد کشور را ویران می‌کند به بازار تولید منتقل کنیم ابتدا باید فرهنگ آن را در جامعه نهادینه کنیم.

مدیر حوزه علمیه کنگاور یاد آور شد: اگر بخواهیم روحیه تعصب‌داشتن به استفاده از کالای داخلی را جایگزین روحیه افتخارکردن به مصرف کالای خارجی کنیم باید ابتدا فرهنگ آن را در جامعه پیاده کنیم و پیاده‌کردن این فرهنگ نیز باید از دولت و دولت‌مردان به جامعه سرایت کند چنان که رهبری معظم نیز بر آن تاکید کرده‌اند. 

وی معرفی الگوها در راستای فرهنگ‌سازی را دارای نقشی اساسی عنوان و اذعان داشت: الگوهایی مثل شهید حزب‌الله لبنان «ربیع قصیر» که در لبنان ازدواج کرد، اما همه جهیزیه همسرش را از ایران خرید و هزینه بار هواپیما برای انتقال به لبنان را نیز پرداخت تا پول شیعه در اقتصاد شیعه به چرخش درآید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سنایی‌مهر به آیه کریمه «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ» اشاره کرد که خداوند سبحان چگونه نقش مؤمنان را در نیرومند شدن حاکمیت اسلامی در کنار یاری خودش قرار داده و افزود: خداوند در این آیه فرموده است وی کسی است که تو را با یاری خود و به وسیله مؤمنین نیرومند ساخت.

وی ادامه داد: اما متاسفانه امروزه بسیاری از جوامع اسلامی با استفاده بی‌رویه از محصولات خارجی به جای تولید ملی کمپانی‌های استکباری و صهیونیستی را در مقابل مسلمانان نیرومند کرده‌اند که اصلاح این فرهنگ نیاز به یک انقلاب فرهنگی در سطح جوامع اسلامی دارد.

مدیر حوزه علمیه کنگاور در پایان تاکید کرد امیدواریم دولت جمهوری اسلامی ایران در سال جاری و سال‌های آینده با زمینه‌سازی مناسب و با مشارکت فراگیر مردم در تولید ملی، سنگر اقتصاد مقاومتی را در مقابل هجمه بیگانگان مقاوم‌سازی کرده و به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از