حالت تاریک
تحلیل کارشناسان سیاسی کرمانشاه در آستانه انتخابات؛

تهدیدبودن ارائه لیست و انتقاد از عملکرد نمایندگان

بر اساس تحلیل کارشناسان سیاسی در کرمانشاه، ارائه لیست نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، تهدید است همچنین عملکرد برخی از نمایندگان فعلی قابل نقد است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری، در فاصله ۲۱ روز مانده به روز انتخابات میزبان دو چهره دانشگاهی و سیاسی؛ لطیفی و محمدی برای پاسخگویی به شبهات و انتخابات پرشور بوده‌ایم که این گفتگو در ادامه می‌آید؛

مرصادنیوز: چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

لطیفی: باید در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی به سمت و سویی حرکت کنیم که افرادی را انتخاب کنیم نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی التزام عملی و فکری داشته باشند و بتوانند اقدامات مؤثری را رقم بزنند البته انتخاب مردم کرمانشاه در دوره‌های متوالی با بهبود همراه بوده و مردم توانسته‌اند نمایندگان کارآمدی را انتخاب کنند.

تقوا و تخصص کلیدواژه‌هایی هستند که در انتخاب اصلح می‌توان به آن‌ها رجوع کرد زیرا انتخاب اصلح و کارآمد می‌تواند زمینه‌ساز مجلسی قوی باشد و در نتیجه ریل‌گذاری درستی برای تصمیم‌سازی ایجاد شود.

محمدی: از زمان مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی ۷۵ سال اصلا رأی و نظر مردم برای حکام کشور اهمیتی نداشته است اما با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) مردم‌سالاری دینی جایگاه خود را به دست آورد و در قانون اساسی نیز موضوع حق رأی و اظهارنظر مردم مورد تاکید قرار گرفت.

در بین کشورها، کمتر حکومتی را می‌توان یافت که در این دوره زمانی ۳۷ دوره انتخابات را در کمال امنیت و سلامت برگزار کرده باشد تا جایی که به طور متوسط هر ۱.۵ سال یک انتخابات داشته‌ایم و ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب این نظام به رأی مردم گذاشته و انتخاب شد.

کشور ایران دارای موقعیت خاصی است بع گونه‌ای که ۳۰۰ شبکه تلویزیونی تبلیغات منفی را علیه کشورمان منتشر می‌کنند که هدف آن‌ها نشانه گرفتن اصل نظام است البته هیچ‌گاه موفق نخواهند شد اما در زمانی که سازمان منافقین دست به ترور ۱۷ هزار نفر از ایرانیان زدند انتخابات در کمال آرامش و امنیت برگزار شد.

اگر در انتخابات شرکت نکنیم در اصل حق اظهارنظر را از خود سلب کرده‌ایم چه اینکه در دوره‌های گذشته سلبریتی‌ها با دغدغه‌های دیگری توانستند تصمیم‌سازی کنند پس باید برای انتخاب اصلح آحاد مردم وارد میدان شوند زیرا مشکلات معیشتی و اقتصادی زمانی حل خواهد شد که نمایندگان دغدغه‌مندی داشته باشیم و باید بدانیم اگر انتخابات بی‌تاثیر بود قطعا این حجم از تبلیغات منفی را نداشتیم. 

مرصادنیوز: شاخصه‌های انتخاب اصلح چیست؟

لطیفی: انتخاب اصلح می‌تواند نماینده کارآمد را راهی بهارستان کند و البته باید تقوا و تخصص را با توجه به گفته شهید چمران مدنظر قرار داد و اگر نماینده‌ای منافع فردی را بر منافع جمعی ترجیح دهد و قول‌ها و وعده‌های انتخاباتی خود را عملی نکند قطعا انتخاب ناصوابی داشته‌ایم در نتیجه باید به سبک زندگی کاندیدها توجه داشته باشیم و ملاک‌های صداقت، شجاعت، تجربه و پیگیری امور را در اولویت‌ها قرار دهیم.

باید نمایندگانی را انتخاب کنیم که با توجه به شرایط تحریم‌ بتوانند معیشت و اقتصاد کشور را مدیریت کنند تا مردم بتوانند به شاکله اصلی نظام بازگردند و فاصله طبقاتی جبران شود و در این میان نباید اجازه دهیم دشمنان این سرزمین از فرصت سواستفاده کنند.

محمدی: برای هر صندلی مدیریتی ۷۳ شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران شده و ما نیز در مقابل خون شهدا مسئول هستیم پس باید افرادی را برای جایگاه مدیریتی کشور انتخاب کنیم که بتوانند منویات مقام معظم رهبری و شرایط کشور را در تصمیم‌سازی‌ها لحاظ کنند و با دلسوزی برای حل مشکلات کشور اقدام کنند که تحقق این موضوع تنها با انتخاب اصلح امکان‌پذیر است و در این میان افراد افراد شاخص، تأثیرگذار و دارای تریبون باید اهمیت انتخابات را تبیین کنند تا بتوانیم انتخاباتی پرشور با انتخاب نمایندگانی شایسته را داشته باشیم.

جایگاه مجلس به فرموده امام خمینی(ره) در رأس امور است زیرا مجلس شورای اسلامی مسیر حرکت دولت را با استفاده از وضع قوانین ریل‌گذاری می‌کند و می‌تواند با ابزارهای قانون‌گذاری و نظارتی خود گره‌گشایی از مشکلات مردم را داشته باشد و این را باید بدانیم هیچ کشوری با تحریم انتخابات به نتیجه نرسیده و ما نیز قطعا از طریق فرآیند قانونی انتخابات خواهیم توانست در اصلاح امور تأثیرگذار باشیم.

مرصادنیوز: برخی ادعا می‌کنند که انقلاب از آرمان‌های خود فاصله گرفته‌اند، پاسخ شما چیست؟

لطیفی: نوجوانان و جوانان ما که دوران حکومت رژیم پهلوی و دیکتاتوری را درک نکرده‌اند پس با فضاسازی شبکه‌های مجازی تصویر نادرست و غلطی از شرایط کنونی و ۴۵ سال گذشته در ذهن آن‌ها جای گرفته و تبیین درستی از واقعیت‌های جامعه ندارند.

در دوران حکومت طاغوت بسیاری از جاده‌های ما آسفالت و راه دسترسی مناسبی نداشتند و در تأمین نیازهای اولیه کشور با مشکل مواجه بودیم اما اکنون در دورترین روستاهای کشور خدمات رفاهی وجود دارد و مردم از آن بهره‌مند هستند، همچنین توانسته‌ایم به سطحی از علم و فناوری دست پیدا کنیم که ماهواره را به فضا پرتاب و در فضایی مستقر کنیم که به علم و دانش سطوح بالا نیازمند است.

تحقق اهداف والای نظام جمهوری اسلامی ایران با حضور نیروهای کارآمد و متخصص حاصل می‌شود اما در تبیین دستاوردها چنان دچار غفلت شده‌ایم که رهبری از آن به عنوان جهاد تبیین یاد کردند و خطاب به مردم بیان کردند هرکسی که تریبون و فرصتی برای بیان دارند باید دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین کنند پس وظیفه داریم کم‌کاری خود را جبران کنیم.

محمدی: بیانیه گام دوم انقلاب شناخت دقیقی از شرایط گذشته و حال ایران اسلامی است و ما توانسته‌ایم با شرایط تحریم‌های گسترده به جایگاه فعلی دست پیدا کنیم شرایطی که شاید برای بسیاری از کشورها و برای مدیریت کشور دشوار و غیرممکن باشد و مشاهده می‌کنیم کشورهای اروپایی که به اصطلاح پیشرفته هستند با مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراگیر مواجه شده‌اند اما کشوری که سیم خاردار برای دفاع از خود نداشت امروزه به دستاوردهای دفاعی، صنعتی و فضایی دست یافته و تبیین دستاوردها و معرفی الگوهای موفق و برتر برای نسل جوان کشور ضروری به نظر می‌رسد که نمونه این دستاوردها تولید واکسن در دوران همه‌گیری بیماری کرونا بود که بسیاری از کشورهای حتی به متحدان خود نیز رحم نمی‌کردند.

مرصادنیوز: ارائه لیست‌های انتخاباتی تهدید است یا فرصت؟

لطیفی: رأی دادن به لیست‌های انتخاباتی معایب و مزایای خود را دارد که مزایای آن همسو بودن افراد با اهداف حزبی است و می‌تواند حزب را در راستای رسیدن به اهداف خود کمک کند اما معایب آن شاید شیوه پرداختن به موضوعات استان است.

رأی به لیست‌های انتخاباتی برای افرادی مناسب است که اطلاعات و آگاهی لازم را نسبت به افراد و کاندیدها نداشته باشند در غیر این صورت وظیفه ما از میان خوب و بهترین، انتخاب بهترین افراد است و انتخاب اصلح نیز در اینجا معنا و مفهوم پیدا می‌کند و شاید کاندیدهایی در لیست‌های انتخاباتی نباشند اما از ویژگی‌های کاندید اصلح برخوردار باشند و بتوانند مدیریت درستی را شکل دهند.

در نهایت به نظر بنده رأی دادن به لیست‌های انتخاباتی می‌تواند استان کرمانشاه را با مشکلات جدی مواجه کند و آسیب‌های خاص خود را به همراه دارد که تا چهار سال آینده می‌تواند تأثیرگذار باشد.

محمدی: اگر هر لیست و کاندیدی نتواند نیازهای جامعه و مردم شامل مشکلات معیشتی، اقتصادی، بیکاری و اجتماعی را پاسخگو باشد قطعا به آن، رأی نخواهیم داد و رأی لیستی برای افرادی مناسب است که اطلاع و آگاهی و شناخت لازم را ندارند اما افراد آگاه مثل نخبگان و افراد مطلع موظف به انتخاب درست و معرفی به سایرین هستند.

مردم استان کرمانشاه باید افرادی را انتخاب کنند تا مشکل بیکاری و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد چرا که استان طی ادوار گذشته به دلیل‌عدم پرداختن به مشکلات با انباشت مشکلات مواجه است و این موضوع شایسته۷ سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی نیست و نمایندگان باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و از دخالت در انتصابات خودداری کنند زیرا وظیفه نماینده قانون‌گذاری و نظارت است و به فرموده رهبر انقلاب، نمایندگان باید از دخالت در انتصابات مدیران پرهیز کنند و در استان‌ها قطعا افراد مناسبی برای مشاوره و پیشنهاد افراد برای پست‌های مدیریتی حضور دارند و نباید فکر نماینده معطوف به انتصابات شود.

وضعیت کنونی فرودگاه و راه‌آهن کرمانشاه قابل قبول نیست و با کوچکترین بارش باران پروازها لغو می‌شود و این باید اولویت پرداختن نمایندگان باشد نه اینکه نماینده به‌صورت مداوم در فکر انتصاب مدیران باشد و بخواهد شرایط استان را به نفع خود مدیریت کند و در این موضوع نمایندگان باید به صورت شفاف پاسخگوی عملکرد خود باشند.

مرصادنیوز: چرا بانوان کرمانشاهی در میان داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی حضوری کم‌رنگی دارند؟

لطیفی: عدم حضور بانوان در انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عدم خودباوری و تأثیرگذاری خود آن‌ها بازمی‌گردد، بانوان باید بتوانند در کرسی‌های مجلس شورای اسلامی استان یا شهرستان‌ها حداقل یک نماینده داشته باشند و ظرفیت بانوان فرهیخته در عرصه‌های مختلف پزشکی، مهندسی و… می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

بانوان موتور محرک جامعه هستند و بانوان کرمانشاهی باید بتوانند از جایگاه‌های مدیریتی استان برای خود فرصت‌هایی را کسب کنند تا بتوانند تأثیرگذاری بیشتری را داشته باشند.

محمدی: جامعه اسلامی دارای الگوهای موفق زنان است و بانوان موفقی نیز در استان کرمانشاه حضور دارند که نامی از آن‌ها شنیده نمی‌شود اما باید بدانیم جایگاه زنان در جامعه نقش محوری است و هم‌اکنون تعداد پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری در بانوان بیشتر از آقایان است اما تاکنون به خودباوری لازم دست پیدا نکرده‌اند و حتی در شورای شهر نیز نماینده‌ای از بانوان حضور ندارند درحالی که دلسوزی و پشتکار آن‌ها می‌تواند در حل مسائل راهگشا باشد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از