حالت تاریک
توسعه باید متناسب با شرایط اقلیمی باشد
کارشناس مسائل اقتصادی:

توسعه باید متناسب با شرایط اقلیمی باشد

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه توسعه باید متناسب با شرایط اقلیمی باشد، گفت: استان‌هایی که تاکنون توسعه نیافته‌اند می‌توانند با نگاه بازتری به مقوله توسعه و با بهره‌مندی از مزیت‌های درست توسعه از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

بهزاد حاتم‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بحث توسعه در دنیا و ادبیات آن از اوایل قرن بیستم شروع شد و امروزه مزایای توسعه بدون توجه به مباحث آمایش سرزمینی نتیجه و کارنامه موفقی نه‌تنها برای رشد و توسعه استان بلکه برای سیاست‌گذاران نیز به شمار نمی‌آید. 

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: بر اساس علمی و کارشناسی صحیح نیست که برای توسعه، هر ریسکی پذیرفته شود، چرا که امروزه پس از استقرار صنایع آب‌بر فولاد در حوزه استان‌های جنوبی که روزگاری بدون توجه به آمایش سرزمینی، احداث شدند؛ بهره‌برداری بی‌رویه آن‌ها از سفره‌های آب زیرزمینی برای تأمین آب مورد نیاز این صنایع مشکلاتی از جمله معضل کم‌آبی را به وجود آورده است. 

وی در ادامه افزود: اکنون با توجه به گزارشات زیست‌محیطی در خصوص فرونشست زمین در استان‌هایی مثل استان اصفهان، بسیار نگران‌کننده است؛ لذا انتظار می‌رود که سیاست‌گذاران استان کرمانشاه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اگر دغدغه توسعه استان کرمانشاه را دارند با توجه به ملاحظات زیست‌محیطی و بحث آمایش سرزمینی برنامه توسعه استان را در دستور کار قرار دهند و نگاهی کاملاً علمی و کارشناسانه داشته باشند. 

حاتم‌زاده تأکید کرد: برای توسعه استان کرمانشاه باید به صورت همه‌جانبه، همه مزایا و همه جوانب را در نظر گرفت که در گذر زمان دچار معضلاتی که در برخی از استان‌های کشور به لحاظ توسعه شتابان امروز درگیر آن هستند، نشویم و از تکرار آن مشکلات جلوگیری کنیم. 

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه هر استان متناسب با ظرفیت‌های خود به دنبال توسعه باشد، اذعان کرد: با توجه به مباحث زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی، استان کرمانشاه، استانی با اقلیم نیمه‌خشک است، لذا نباید به دنبال صنایع آب‌بر برویم، چرا که برای تأمین آب مورد نیاز صنایع نه‌تنها استفاده بی‌رویه‌ای از آب‌های سطحی صورت می‌گیرد، بلکه در ادامه با احداث چاه‌های اجباری، سفره‌های آب زیرزمینی نیز از بین خواهد رفت. 

حاتم‌زاده تأکید کرد: برای رشد و توسعه اقتصادی با ایجاد صنایع بالادستی از جمله پتروشیمی و فولاد در استان کرمانشاه، شاید در کوتاه‌مدت مشکلاتی همچون بیکاری و یا درآمد سرانه را در استان حل کند، اما در افق بلندمدت به نفع و مصلحت استان نیست، بنابراین در بحث مهم ادبیات توسعه که از مزیتی به نام مزیت توسعه نیافتگی صحبت می‌شود باید در مبحث توسعه استان به جدی مدنظر قرار گیرد. 

به گفته وی امروزه در ادبیات توسعه گفته می‌شود استان‌هایی که چندان توسعه نیافتید از مزیت توسعه نیافتگی برخوردار هستند، زیرا پس از اینکه همه آپشن‌های توسعه در دنیا تجربه و اعمال شد و مزایای آن قابل قبول بود، استان‌هایی که تاکنون توسعه نیافته‌اند می‌توانند با نگاه بازتری و با افق بهتری به مقوله و توسعه نگاه کرده و با بهره‌مندی از مزیت‌های درست توسعه از بروز مشکلات جلوگیری کنند. 

حاتم‌زاده در پایان گفت: با وجود صنایع پاک و سبزی مثل صنعت گردشگری، استان کرمانشاه باید به سمت توسعه‌ای برویم که در آن محیط زیست در امان بوده و ملاحظات آمایش سرزمینی در نظر گرفته شود که ان‌شاءالله شاهد یک توسعه متوازن زیست‌محیطی با ملاحضات آمایش سرزمینی در استان کرمانشاه باشیم. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از