حالت تاریک
یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

انتخابات زمینه‌ای برای اعطای مسئولیت به نخبگان

انتخابات زمینه‌ای برای اعطای مسئولیت به نخبگان

یک استاد دانشگاه گفت: انتخابات زمینه گردش نخبگان را در کشور ما برای پذیرش مسئولیت فراهم می‌کند.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، با بیان اینکه انتخابات زمینه گردش نخبگان را در کشور ما برای پذیرش مسئولیت فراهم می‌کند، اظهار داشت: انتخابات می‌تواند افراد نخبه‌ای را که به مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی علاقه‌مند هستند به مرکز تصمیم‌گیری کشور هدایت کند.

 

این استاد دانشگاه افزود: با تشکیل مجلسی کارآمد زمینه ریل‌گذاری صحیح برای دولت فراهم می‌شود تا دستگاه اجرایی بتواند با درایت و مبتنی بر قوانین مصوب مجلس گره از کار مردم بگشاید.

 

وی با بیان اینکه مجلس مردمی و قوی در جهت حل مشکلات مردم گام برمی‌دارد، گفت: معاندین و دشمنان قسم‌خورده انقلاب با تکیه بر شبکه‌های مجازی و کانال‌ها و شبکه‌های دروغ‌پراکن خود سعی در ناامید کردن مردم و بدبین کردن آنها نسبت به آینده نظام و انقلاب دارند.

 

ترقی تصریح کرد: آنها با ابزارهای رسانه‌ای سعی دارند مانع مشارکت مردم در انتخابات شوند، توطئه‌های مزورانه دشمن قطعاً با بصیرت و آگاهی مردم خنثی خواهد شد در این شرایط علاوه بر خنثی کردن توطئه دشمن نکته مهم دیگری نیز وجود دارد.

 

برخورداری انقلاب از دو رکن جمهوریت و اسلامیت 

وی ادامه داد: باید توجه داشت که انقلاب اسلامی از دو رکن جمهوریت و اسلامیت برخوردار است و مردم ما برای هرگونه تحول و بهبود شرایط در حوزه‌های جمهوریت و اسلامیت باید از طریق مجلس و صندوق رأی اقدام کنند.

 

 ترقی خاطرنشان کرد: تمام تشکلات و جریانات سیاسی که دلسوز کشور و انقلاب هستند و به دنبال یافتن راه حل‌های کارآمد برای حل مشکلات هستند باید بدانند که بهترین راه برای تاثیرگذاری بر مشکلات کشور مجلس است.

 

وی یادآوری کرد: حضور در انتخابات بسیاری از مشکلات کشور را مرتفع خواهد کرد البته به شرط آنکه مردم به افراد اصلح با تقوا و کارآمد رای دهند، مردم باید تلاش کنند تا کسانی را به مجلس بفرستند که اهداف و آرمان‌های انقلاب را در رسیدن به جامعه بزرگ اسلامی مد نظر داشته باشند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مردم باید در انتخابشان دقت کنند و کارآمدی، تعهد، تخصص و پایبندی به آرمان‌های انقلاب اسلامی را ملاک‌های انتخاب خود قرار دهند همچنین مردم باید به کاندیداهایی رأی دهند که دارای سلامت اعتقادی، فکری و رفتاری باشند. 

 

وی افزود: مردم باید کسانی را انتخاب کنند که فقط برای رضای خدا کار کنند و تمام دغدغه‌شان حل مشکلات مردم باشد، نباید به کسانی رأی دهند که تنها به فکر منافع اقتصادی و سیاسی خود و جناح خود هستند. 

 

حضور پرشور در انتخابات موجب تشکیل مجلس قوی می‌شود

ترقی گفت: حضور پرشور در انتخابات موجب تشکیل یک مجلس قوی خواهد شد که کمک دولت خواهد بود و با دولتمردان هم‌افزایی خواهد کرد لذا مجلس قوی راه درست را برای دولتمردان در جهت حل مشکلات مردم ترسیم خواهد کرد.

 

 وی گفت: نمایندگانی که هم به مشکلات مردم و هم به مسائل حوزه‌های انتخابی خود آگاه هستند قادر خواهند بود امکانات دولت را در جهت رفع مشکلات مردم هدایت کنند بنابراین چنین مجلسی خواهد توانست جامعه را به سمت تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی سوق دهد.

 

 ترقی ادامه داد: دشمن ماه‌ها تلاش کرده است تا چنین القا کند که مجلس هیچ نقشی در حل مشکلات کشور ندارد و رأی مردم نقشی در بهبود وضعیت کشور نخواهد داشت اما باید دانست که این‌ها همه تبلیغات سو و دروغ‌هایی است که دشمن برای ناامید کردن مردم استفاده می‌کند.

 

مجلس فعلی زمینه حل بسیاری از مشکلات را فراهم کرد

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مجلس فعلی در سه سال و نیم گذشته با مصوباتی که داشته زمینه حل بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی کشور از اقتصادی گرفته تا سیاسی را فراهم کرده است که نمونه این مصوبات را می‌توان در حل برخی از مشکلات فرهنگیان بازنشستگان و سربازان دید.

 

وی عنوان کرد: همچنین با برنامه‌هایی که تصویب کرده است به کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی و بهبود کسب و کار در آینده نزدیک کمک کرده است روحیه انقلابی، روحیه جهادی تعهد و پای‌بندی به اسلام و محرومین جامعه باید از شاخصه‌های برجسته یک نامزد انتخاباتی باشد. 

 

ترقی گفت: مردم نباید فریب توطئه‌ها و تبلیغات سوء دشمنان را بخورند و با مشارکت حداکثری در انتخابات حماسه‌ای دیگر در برگ زرین انتخابات بیافرینند.

 

وی افزود: باید توجه داشت که اعمال حق حاکمیت ملت در قانون اساسی از طریق انتخاب رئیس جمهور نمایندگان مجلس نمایندگان شوراها و نمایندگان خبرگان تحقق پیدا می‌کند یعنی مردم از طریق انتخابات در سرنوشت کشور خود شریک و سهیم هستند.

 

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه شرکت در انتخابات یک حق ملی است که قانون اساسی برای ملت ایران قائل شده و همه باید از این حق استفاده کنند، گفت: کسانی که به مبانی دینی و اسلامی پایبند هستند بر اساس حکم و فتوای همه مراجع تقلید باید شرکت در انتخابات را به عنوان یک واجب شرعی برای خود تلقی کنند. 

 

شرکت در انتخابات واجب عینی است

وی عنوان کرد: بسیاری از مراجع از جمله امامین انقلاب شرکت در انتخابات را یک واجب عینی تلقی کردند یعنی شرکت در انتخابات واجب کفایی نیست که اگر عده‌ای شرکت کردند از عهده دیگران ساقط می‌شود.

 

ترقی گفت: شرکت در انتخابات حقی است که در قانون اساسی برای تمام مردم در نظر گرفته شده است این حق باید توسط تمام آحاد ملت مورد استفاده قرار گیرد و همگان باید سعی کنند در صورت نداشتن مشکل جسمانی و بیماری در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و در سرنوشت کشور سهیم شوند حتی اگر کاندیداهای مورد نظر آنها در انتخابات پیروز نشوند.

 

این استاد دانشگاه اذعان داشت: مشارکت در انتخابات به لحاظ ملی هم بسیار مهم است یعنی هر کس که می‌خواهد در سرنوشت کشور خود سهیم باشد و در فکر رفع مشکلات کشور باشد باید در انتخابات شرکت کند اگر کسی از این حق استفاده نکند باید بداند که سرنوشت کشور را به دست کسانی می‌سپارد که رأی داده‌اند.

 

وی افزود: از این‌رو شرکت در انتخابات هم یک وظیفه و حق قانونی، و هم یک تکلیف شرعی است که اسلام بر دوش همه مسلمانان و مردم گذاشته است هنگامی که مردم با انتخاب درست خود فردی را راهی مجلس می‌کنند که در امر قانون‌گذاری برای بهبود وضعیت اقتصادی سیاسی و اجتماعی کشور تصمیم‌گیری و ایفای نقش می‌کند گویا خود فرد رأی دهنده در حال تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری برای کشور است.

 

 این استاد دانشگاه ادامه داد: مردم با انتخاب صحیح بسیاری از مشکلات فراروی خود را مرتفع می‌کنند مجلس در رأس امور است و در واقع مجلس است که مسیر دولت را در جهت بهبود شرایط کشور و مردم ریل گذاری می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: به هر میزان که مشارکت مردم در انتخابات بیشتر شود و درصد مشارکت بالا رود این حضور می‌تواند تهدیدات دشمن را خنثی کند و اقتدار نظام را بالا ببرد اگر مردم پشتوانه قوی برای نظام باشند دولت و مردمی که با حمایت و پشتوانه قوی مردم فعالیت می‌کنند می‌توانند با اقتدار، شجاعت و شهامت در برابر توطئه‌های دشمن بایستند و دسیسه‌های معاندین را خنثی کنند و در برابر خواسته‌های نامشروع و زورمدارانه ابرقدرت‌ها مقاومت کنند.

 

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال قرار گرفتن کاندیداها در لیست‌های گوناگون، گفت: این امر ممکن است باعث شود مردم نتوانند به طور کامل از آنها شناخت پیدا کنند بنابراین اگر کسی می‌خواهد از میان لیست‌ها انتخاب کرده و رأی دهد باید در مورد لیست‌ها هم به خوبی تحقیق کند.

 

ترقی افزود: بهتر است مردم رزومه و عملکرد افراد موجود در هر لیست را مورد ارزیابی قرار دهند بنابراین نمی‌توان گفت تمام افراد موجود در یک لیست حائز شرایط لازم برای ورود به مجلس هستند بنابراین شناخت دقیق از توانمندی‌ها و کارآمدی‌های یک فرد فراتر از قرار گرفتن او در یک لیست خاص است و باید آن ویژگی‌ها را ملاک انتخاب یک فرد قرار داد.

 

وی خاطرنشان کرد: تعیین صلاحیت کاندیداها مبتنی بر قانون است و بر اساس ملاک‌ها و معیارهایی صورت می‌پذیرد که برای همگان قابل تطبیق باشد از جمله ملاک‌هایی که موجب تایید صلاحیت یک کاندید انتخاباتی می‌شوند عبارت است از : وضعیت فکری و اخلاقی او سوابق اجرایی فرد عدم تخلف منجر به احکام قضایی و چندین بند دیگر که در قانون برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

 

مردم باید عملکرد گذشته کاندیداها را مورد ارزیابی قرار دهند

ترقی ادامه داد: مردم باید عملکرد گذشته کاندیداها را مورد ارزیابی قرار دهند اگر مردم دریابند که فردی در گذشته عملکرد مثبتی برای مردم مجلس و کشور نداشته است می‌توانند به او رأی ندهند و اگر از عملکرد او در گذشته راضی هستند می‌توانند به او رأی دهند برخی هم از عملکرد گذشته یک فرد آگاهی ندارند که در این مورد باید از آن فرد گزارش کار بگیرند و یا از افراد با اطلاع و بی‌غرض در مورد آن شخص پرس و جو کنند. 

 

وی تصریح کرد: برخی نمایندگان گذشته هم دوباره تأیید صلاحیت شدند که با تحقیق در مورد عملکرد چهار ساله آنها و مصوباتی که داشته‌اند فعالیتشان در کمیته‌های تخصصی و غیره می‌توان دوباره به آنها رأی بدهند یا نه. 

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: وقتی ما نماینده‌ای را انتخاب می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم بلافاصله پس از ورود به مجلس برخی مشکلات ما را حل کند تاثیر انتخاب یک فرد بلافاصله تقریباً غیر ممکن است باید به نمایندگان انتخابی فرصت داد تا با بررسی مشکلات موجود و ارزیابی حداکثری جوانب، بهترین قوانین را به نفع کشور و مردم تصویب کنند.

 

وی ادامه داد: مثالی که برای این مورد می‌توان آورد قوانینی هستند که در رابطه با بازنشستگان تصویب شده‌اند و یا قانون رتبه‌بندی معلمان که پس از چندین سال به ثمر رسید. 

 

ترقی گفت: مصوباتی که در مسائل مختلف اقتصادی فرهنگی اجتماعی سیاسی و بین‌المللی به تصویب نمایندگان رسیده‌اند و به صورت قانون درآمدند و توانستند مشکلات بسیاری را حل کنند کم نیستند.

وی افزود: در همین مجلس طرحی تصویب شد که جامعه ایران را از گرفتاری‌های برجام نجات داد و توانست کاری کند که ایران دوباره غنی‌سازی را در حد رفع نیازهای داخلی و خارجی خود از سر بگیرد.

 

این استاد دانشگاه افزود: با کمک این قوانین بود که ایران توانست با از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم اقدام به تولید رادیو داروهای مورد نیاز خود کند و خود را از کشورهای خارجی بی‌نیاز کند.

 

وی گفت: لذا با تصویب چنین قوانینی از جانب مجلس است که می‌توان تحریم‌ها را خنثی کرد و دست دولت را برای رفع مشکلات مردم باز گذاشت بنابراین نمی‌توان گفت که مجلس هیچ تاثیری در زندگی مردم نداشته است تاثیرات مجلس را باید با مطالعه دقیق مصوبات آن مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و از سخنان ناعادلانه در مورد بی‌تأثیر بودن مجلس در زندگی مردم حذر کرد.

 

وی گفت: اگر افراد خودشان نتوانند تشخیص بدهند که چه فردی برای ورود به مجلس مناسب است باید به کارشناسان خبرگان جامعه افراد مورد اعتماد و تشکل‌های تخصصی مراجعه کنند تا از هویت عملکرد و سوابق فرد آگاهی یابند خوشبختانه در کشور گروه‌های مورد اعتماد متعددی وجود دارند که می‌تواند به انتخاب صحیح مردم کمک کنند با شناخت این افراد و گروه‌ها و مراجعه به نظرات آنها برای انتخاب فرد اصلح می‌توانند به یک نامزد مناسب برسند.

 

وی افزود: خوشبختانه در این دوره بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب مجلس شورای اسلامی بالغ بر ۲۰۰ شبکه استانی به بهره‌برداری رسیده‌اند که در ایام انتخابات به معرفی نامزدها و برنامه‌هایشان می‌پردازند و مردم این امکان را دارند که با مراجعه به این شبکه‌ها و آگاهی از برنامه کاندیداها، نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند و در نهایت به او رأی دهند. 

 

ترقی اذعان داشت: مردم می‌توانند در ظرفیت‌ها و امکانات رسانه‌ای فراهم شده به جای پوسترهای پرهزینه که در و دیوار شهر را شلوغ و نازیبا می‌کنند برای شناسایی کاندیداهای اصلح استفاده کنند.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مردم باید برای انتخاب کاندیداهای مورد نظر خود شاخص‌هایی را در نظر بگیرند برخی از این شاخص‌ها عبارتند از صلاحیت‌های فردی، خانوادگی، عملکرد گذشته شخص در پست‌هایی که فعالیت داشته، اطرافیان شخص که برای او تبلیغ می‌کنند و غیره که با آگاهی از این شاخصه‌ها مردم می‌توانند بفهمند که آیا یک کاندید صلاحیت لازم برای ورود به مجلس را دارد یا خیر.

 

وی ادامه داد: خواص در جامعه امروز ما نقش موثری دارند در تبیین شرایط کشور در جهاد تبیین و در بیان مسائلی که می‌تواند شبهه‌های مردم را برطرف کند و دیدگاه‌های منفی را به نگرش‌های مثبت تبدیل کند بنابراین تمام کسانی که جزو خواص جامعه هستند و سخن و حرفشان برای مردم اثر دارد می‌توانند نقطه نظراتی را عنوان کنند که مردم را نسبت به مسئولیت اجتماعی‌شان در قبال انتخابات آگاه کند. 

 

ترقی گفت: بنابراین خواص وظیفه سنگینی به دوش دارند تا با آگاه‌سازی مردم و ایجاد حساسیت بیشتر در مردم آنها را در مشارکت در انتخابات فعال‌تر کنند. احزاب و گروه‌های سیاسی باید نشاط لازم را در جامعه پدید آورند و فضای رقابتی سالم و جدی به وجود آورند تا بتوانند مردم را برای رأی دادن به کاندیداهای اصلح و دلسوز مردم ترغیب کنند. 

 

این استاد دانشگاه گفت: نامزدهای انتخاباتی باید تلاش کنند با ارائه برنامه‌های مفید و مناسب و دادن وعده‌های منطبق با قانون و در حیطه نمایندگی مجلس مردم را به آینده امیدوار کنند. 

 

وی اذعان داشت: رسانه‌ها نقش بسیار موثری در ایجاد نشاط انتخاباتی دارند و باید تمام تلاش خود را برای حضور پرشور مردم در انتخابات و ایجاد فضای باطراوت انتخاباتی انجام دهند.

 

ترقی گفت: تمام مراجع و دستگاه‌هایی که می‌توانند در تبلیغات انتخاباتی و آماده کردن فضای عمومی جامعه نقش داشته باشند باید مردم را به سوی فضای انتخاباتی پرشور سوق دهند.

 

دانشگاهیان مردم برای حضور در انتخابات ترغیب کنند

وی افزود: اساتید و فرهنگیان دانشگاه باید دانش‌آموزان و دانشجویان را برای حضور و مشارکت در انتخابات ترغیب کنند حضور رأی اولی‌ها در پای صندوق‌های رأی بسیار ارزشمند است و خانواده‌ها باید نسبت به حضور فرزندان خود احساس مسئولیت کنند و آنها را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند. 

 

ترقی تصریح کرد: همه این عوامل باید دست در دست هم دهند تا انشاالله انتخاباتی حماسی همراه با آگاهی بصیرت و دانایی برگزار شود و نمایندگانی کارآمد انتخاب شوند و سیلی محکمی به صورت دشمنان ایران زده شود و آنها را در پیشبرد اهداف خبیثشان ناامید و سرخورده کند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از