حالت تاریک
در میزگرد مرصادنیوز مطرح شد؛

بررسی ابعاد جنگ رسانه‌ای دشمنان در کرمانشاه

بررسی ابعاد جنگ رسانه‌ای دشمنان در کرمانشاه

با توجه به اهمیت جنگ رسانه‌ای دشمنان به‌ویژه تلاش آنها در قالب تشکیل امپراتوری دروغ، پرداختن به زوایای پیدا و پنهان این مبحث ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، امروزه دشمن دیگر بر روی راه‌اندازی جنگ نظامی متمرکز نیست بلکه با تمام توان جنگ رسانه‌ای را به راه انداخته و در قالب تشکیل امپراتوری دروغ درصدد تحریف واقعیات و بی‌اعتمادسازی مردم نسبت به حکومت و دولت است.

از آنجا که بصیرت‌افزایی در برابر این شیوه جنگی دشمن مهمترین راهکار است میزگردی با حضور سعید بهشتی‌راد؛ معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه، نامدار یوسف‌وند؛ رئیس سازمان بسیج اساتید استان کرمانشاه و امین بهرامی؛ مدیرکل کتابخانه‌های استان کرمانشاه برگزار شد که در ادامه آمده است؛



مرصادنیوز: امروزه نقشه تبلیغات سوء دشمنان چگونه است؟

بهشتی‌راد: در کتاب پروتکل‌های صهیون که ۱۳۰ سال پیش تدوین شد ۲۴ پروتکل درج شده است، در آن زمان ۸۰ نفر از بزرگان، نظریه‌پردازان و نخبگان صهیونیستی در جلسه‌ای در کشور سوئیس جمع می‌شوند و آینده کشور خود را در سرزمین موعود ترسیم می‌کنند، بخشی از این ۲۴ پروتکل مربوط به مباحث اقتصادی می‌شود که در یکی از این پروتکل‌ها آمده است که برای استیلای صهیونیست‌ها بر کشورها دولت‌ها و ملت‌های جهان و نیز شوراندن ملت‌ها علیه دولت‌هایشان صهیونیست‌ها باید ابتکار رسانه‌ای دنیا را در دست بگیرند، در این راستا مشاهده می‌کنید که ایلان ماسک رئیس شبکه اجتماعی ایکس به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد تا حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کند و این خود در سرخط خبرها قرار گرفت.

در بحث مرگ خانم امینی نیز صهیونیست‌ها از قبل برنامه‌ریزی داشته‌اند که هم برآوردهای اطلاعاتی و هم تحرکات آن‌ها، این موضوع را تایید می‌کند، آن‌ها به دنبال این بودند که با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها آتش اغتشاشات را برافروخته کنند و فوت خانم امینی محرکی برای پیشبرد بهتر نقشه‌های آن‌ها شد و البته از وابستگی شدید خانواده امینی به دخترشان کمال استفاده را کردند و اگر فرض کنیم در ابتدا خانواده امینی هیچ‌گونه هماهنگی با آن‌ها نداشتند اما در ادامه قطعاً خواسته یا ناخواسته با رسانه‌های معاند در پیشبرد اهداف دشمن هماهنگ شدند.

قطعاً نظام در بحث آگاهی‌بخشی و بصیرت‌دهی به مردم کوتاهی کرده است و جوانب این ماجرا را به موقع و به خوبی به اطلاع مردم نرسانده است چرا که بعد از چندی مشخص شد که پشت پرده انتشار اولیه عکس‌های این حادثه سازمان سیاه آمریکا بوده است.

یوسف‌وند: امروز جنگ‌های رسانه‌ای، شناختی و نرم به سمت استعمار فکری و فیزیکی جوامع معطوف شده‌اند و نظام سلطه غول‌های رسانه‌ای را که با اهداف استعماری شکل گرفته‌اند در دست دارد که سوژه‌هایی را پیدا و پی‌گیری می‌کنند و از آن سوژه‌ها سوء استفاده می‌کنند و اطلاعات نادرست را به جای اطلاعات درست به مخاطبان خود القا می‌کنند، در مرحله بعد آن‌ها اطلاعات غلط را بارها و بارها در رسانه‌های خود تکرار می‌کنند و با تبلیغات گسترده آن را در فضای جامعه منتشر می‌کنند که در اغتشاشات سال گذشته دیدیم بسیاری از جوانان در اثر جو مسموم ایجاد شده فریب رسانه‌های معاند را خوردند.

بهرامی: ایران اسلامی در یک چهار ضلعی تروریستی قرار گرفته که البته این چهار ضلعی از اول انقلاب بوده است و در حال حاضر نیز تفاوت‌هایی وجود دارد، یک ضلع آن ضلع نظامی است که کار تروریستی آن نیز آدم‌کشی است و اخیرا در ماجرای شاه چراغ و قبلا نیز در موارد دیگر شاهد آن بوده‌ایم.

ضلع دیگر این چهار ضلعی بُعد تروریسم اقتصادی است که به‌دنبال گسترش فقر در جامعه است و هدف آن نیز نابود کردن زندگی خانواده‌ها است، این مقوله از اول انقلاب و از سال ۵۸ با شکل‌گیری تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به وجود آمد و تاکنون نیز ادامه دارد.

بُعد دیگر تروریسم فرهنگی است که از دهه ۷۰ با آن مواجه هستیم و مقام معظم رهبری نیز با تعابیر مختلفی از جمله ناتوی فرهنگی از آن تعبیر کرده‌اند که هدف اصلی تروریسم فرهنگی نابودی سبک زندگی اسلامی-ایرانی است، تروریسم فرهنگی دو پایه اصلی دارد که یک پایه به بی‌غیرت شدن مردان و پایه دیگر به بی‌حیا شدن زنان مربوط می‌شود.

سه ضلع مذکور در قیاس با گذشته تفاوت‌های بارزی داشته‌اند اما مهم‌ترین ضلع تروریسم ضلع رسانه‌ای است که اضلاع دیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، مثلاً پس از عملیات تروریستی شاه چراغ رسانه‌ها بلافاصله بحث دخیل بودن نظام در آن را مطرح و گسترش دادند در واقع رسانه‌های معاند تروریسم نظامی و سخت را آن‌گونه که خود می‌خواهند تحریف می‌کنند.

در تروریسم اقتصادی رسانه‌ها تحریم‌هایی را که از خارج بر ما وضع شده‌اند با ناکارآمدی و اعمال تحریم‌های داخلی جایگزین می‌کنند، در حالی که این تحریم‌ها در طول تاریخ بی‌سابقه بوده‌اند و مشکلات بسیاری برای اقتصاد کشور ایجاد کرده‌اند.

رسانه در تروریسم فرهنگی نقش اصلی را بازی می‌کند که نمونه آن، شبکه دروغ‌پراکنی بی‌بی‌سی است که به ۶۰ زبان در دنیا برنامه دارد و به آیت‌الله بی‌بی‌سی معروف شده است، اگر سری به صفحه فارسی این شبکه معاند در اینستاگرام بزنیم می‌بینیم که تعداد پست‌های آن نسبت به پست‌های شبکه‌های دیگر این رسانه که با با زبان‌های دیگر در حال فعالیت هستند، بسیار بیشتر است.

این نمونه چیزی است که رهبر انقلاب تحت عنوان محاصره تبلیغاتی از آن یاد کردند، هدف این تبلیغات این است که این ذهنیت را در میان عامه مردم به وجود آورند که دنیا تماماً گلستان است و تمام بدبختی‌های دنیا در ایران جمع شده است.

 

 مرصادنیوز: راه مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن چیست؟

بهشتی‌راد: مقام معظم رهبری در بحث‌های مربوط به گام دوم انقلاب فرمودند که اولین جهاد جوانان مبارزه با تبلیغات سوء دشمن از طریق همان ابزار تبلیغ و نیز تزریق روحیه به جامعه است و فتنه‌ها نیز از ضعف این دو مورد به وجود می‌آیند.

معظم‌له بارها درخصوص اهمیت بحث جهاد تبیین سخن گفته‌اند اما متاسفانه برخی فقط این عبارت را شنیدند و به ابعاد، شاخصه‌ها و محتوای آن توجهی نکرده‌اند، به عقیده ما اگر در قضیه فوت خانم امینی به درستی اطلاع‌رسانی صورت می‌پذیرفت به بعضی رفتارها و سخنان نیروهای امنیتی و مسئولان نظام نیازی نبود.

در مباحث بصیرت‌افزایی نیز نباید به خود مغرور شویم که چون ما خوب کار کردیم دشمن نتوانست موفقیت‌های بیشتری کسب کند زیرا در این بحث سهم بصیرت و تحمل مردم در اتفاقات بیشتر از کار رسانه‌ای ما بوده است، آن‌ها فعالیت‌های دشمن را رصد کردند و از طریق رفتارهای آن‌ها آگاهی‌های لازم را کسب کردند.

یوسف‌وند: دشمنان در اتاق‌های فکر خود دائماً درحال برنامه‌سازی علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستند، تعدادی از شناخته‌شده‌ترین پایگاه‌های خبری دنیا همچون بی‌بی‌سی و رویترز که سابقه‌ای نزدیک به ۱۰۰ سال دارند و با زبان‌های مختلف برای مردم دنیا برنامه می‌سازند در دست نظام سلطه هستند و لازمه جامعه ما، به‌عنوان جامعه‌ای که ابزارهای رسانه‌ای آن کمتر از امکانات رسانه‌ای قدرت‌های غربی و بیگانگان است، افزودن به بصیرت و قدرت تفکر مردم است.

البته برنامه‌ها و نقشه‌های دشمنان قابل تشخیص و شناسایی هستند مردم و مسئولان با همین امکانات کمی که در دست دارند و به شیوه جهاد تبیین باید بر بصیرت خود بیفزایند و نقشه‌های شوم دشمنان را برای همگان تبیین و تفسیر کنند در واقع همه باید احساس کنند که در این مسیر در حال جهاد هستند.

بهرامی: در پژوهشی که در قالب رصد فضای مجازی تهران طی سال‌های اخیر صورت پذیرفت نتیجه‌های قابل تأملی به دست آمده است، در این پژوهش سه موضوع اصلی که در راس تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ در شبکه‌های مجازی همچون توییتر و اینستاگرام مطرح شده‌اند عبارتند از حجاب، گشت ارشاد و کرونا، یعنی در یک بازه زمانی با اجرای برنامه‌هایی از پیش ذهن مردم را آماده کردند این آمادگی در نهایت با یک جرقه به اغتشاشاتی که شاهد آن بودیم، منجر شد.

بنابراین رسانه‌های معاند در زمینه‌های فرهنگی واقعاً کاری اساسی علیه ما انجام داده‌اند، متاسفانه در جامعه ما این موضوعات به اندازه کافی تبیین و روشن‌گری نشده‌اند فضای مجازی ما همچنان رها و از نظر فرهنگی نامنسجم است، برنامه‌ریزی برای فضای مجازی در کشور ما تقریباً در حد صفر بوده است، تنها کار تبیینی که صورت پذیرفت این بود که نهادهای امنیتی ما توانستند خراب‌کاری‌ها و دروغ‌های رسانه‌ای را کشف و آن‌ها را برای مردم روشن‌سازی کنند.

مسئولان امر در حوزه‌های مختلف باید نسبت به تبلیغات سوء دشمنان آرایش رسانه‌ای مناسب داشته باشند و یکی از ملاک‌های ارزیابی آن‌ها همین حیطه مبارزه با جنگ رسانه‌ای باشد.



مرصادنیوز: ایراد کار و موانع مقابله با جنگ رسانه‌ای چیست؟

بهشتی‌راد: دشمن تمام رسانه‌ها را در اختیار دارد و برای تمامی محتواها فکر می‌کند و به قول مقام معظم رهبری هیئت‌اندیشه ورز دارد.

یکی از ایرادات ما در بحث کار رسانه‌ای وجود ملاحظات فراوان است درحالی‌که در بعضی بحث‌ها و ماجراها باید برخی ملاحظات را نادیده گرفت تا مردم آگاهی بهتری نسبت به مسئله پیدا کنند.

مقابله رسانه‌ای با هجوم رسانه‌ای دشمن باید به موقع صورت پذیرد، زیرا تقابل رسانه‌ای به موقع مانند ضربه به موقع به دشمن است که اگر دیر زده شود منجر به باخت می‌شود، خوشبختانه امسال مدت‌ها قبل از سالگرد فوت خانم امینی کار رسانه‌ای به موقع آغاز شد و با بصیرت مردم فهیم ایران در سالگرد فوت ایشان شاهد اتفاق خاصی نبودیم.

مردم ایران همگی دوستدار کشور، نظام، انقلاب و ولایت هستند از این رو در سالگرد این حادثه به جای ایستادن در صف دشمن، پای کار انقلاب آمدند.

در بحث امیدآفرینی نیز طبق فرمایشات مقام معظم رهبری دولت کار قوی و اطلاع‌رسانی شایانی انجام نداده است البته دولت کارهای بسیاری در حوزه‌های مختلف انجام داده است که از آن جمله می‌توان به پیشرفت در حوزه روابط خارجی و ارتباط با همسایگان اشاره کرد همچنین در حوزه اقتصادی نیز کارهای عظیمی صورت پذیرفته است که از آن جمله می‌توان به عضویت ایران در نهادهای بین‌المللی همچون شانگهای اشاره کرد.

با وجود این سطح از پیشرفت‌های دولت در عرصه‌های گوناگون متاسفانه کار رسانه‌ای خوبی در زمینه معرفی این پیشرفت‌ها به مردم صورت نگرفته و در این زمینه‌ها حتماً نیاز به تبیین و توضیح برای مردم داریم.

اما واضح است که تمام اقدامات خوب دولت تحت‌الشعاع وضعیت اقتصادی مردم قرار می‌گیرد پس تا زمانی که معیشت مردم به سطح مطلوبی نرسد دیگر اقدامات دولت به چشم مردم نخواهد آمد و غول رسانه‌ای دشمن معاند نیز بر این مشکل اقتصادی دست گذاشته است و از طریق آن افکار عمومی را در دیگر جهات نیز کنترل می‌کند.

مقام معظم رهبری گفتند اگر رهبر نبودند رئیس فضای مجازی می‌شدند که این اهمیت کار رسانه‌ای را می‌رساند.

همچنین از آنجا که بسیج بزرگترین شبکه مردمی است در استان کرمانشاه بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ کانال رسانه محله‌محور وجود دارد با این حال یکی از مشکلات موجود، عدم محتوای مناسب با ذائقه عموم مردم است.

بهرامی: وقتی در هیچ حوزه‌ای، هیچ کار شایسته‌ای برای بصیرت‌افزایی مردم انجام نداده‌ایم چگونه از آن‌ها توقع نگرش بصیرانه داریم.

در حوزه رسانه‌ای کارهایی انجام شده اما در مقایسه با تبلیغات گسترده، بی‌وقفه و با برنامه رسانه‌های معاند خارجی، این کارها ناچیز هستند، ما معتقدیم با روالی که در پیش گرفته‌ایم تمام دستاوردهای ما با تبلیغات رسانه‌ای معاندین در حال تبدیل شدن به بدل خود هستند.

امروزه حتی اگر برای خدمت صادقانه نیز فضای رسانه‌ای تعریف نشود، آن خدمت هم به چشم نمی‌آید، نمونه تاثیر رسانه‌ای را می‌توان در انتخابات چند سال پیش دید، در آن انتخابات رأی آقای روحانی در حوزه انتخابیه تهران بیشتر از آقای قالیباف بود و این در حالی است که آقای قالیباف خدمات شایانی برای آبادانی و پیشرفت شهر تهران انجام داده بود.

متاسفانه قبول کنیم یا نه در ماجرای حجاب مسئولان ما ضعیف عمل کرده‌اند، نهادهای انقلابی همچون شورای عالی امنیت ملی شورای امنیت کشور و شورای تامین عملاً بخشی با عنوان رسانه را در سازمان خود ندارند.

تا وقتی ما باور داشته باشیم که هیچ خبری نیست و در جنگ نیستیم کار خاصی انجام نخواهیم داد بنابراین باید جایگاه مهم رسانه را در تک تک نهادهای کشور و نیز در میان مردم باور داشته باشیم و نه‌تنها هدف تبلیغات سوء رسانه‌های معاند را برای مردم تبیین کنیم بلکه در تشکیل و تقویت رسانه‌های انقلابی داخلی نیز نهایت تلاش خود را به‌کار ببندیم.

یک سال پیش عده بسیاری می‌گفتند که بحث حجاب باید با کار فرهنگی مناسب جمع شود، اما آیا واقعاً کار فرهنگی درخوری در این زمینه صورت پذیرفت؟ کارهای فرهنگی که صورت پذیرفته آیا توانسته‌اند به مسئله حجاب کمک کنند؟ اگر کمک کرده‌اند تا چه میزان بوده است؟

ما حتی نمی‌توانیم یک نمونه کار فرهنگی قوی در زمینه حجاب را در اداراتی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش پیدا کنیم، در واقع به غیر از نهادهای امنیتی هیچ سازمانی به طور جدی کار فرهنگی در زمینه حجاب انجام نداده است.

مردم ما اصلاً باور ندارند که در جنگ هستند هیچ کدام از مسئولان ما به اینکه ما در جنگ رسانه‌ای هستیم به صورت عمقی معتقد نیستند،

بدون تعارف باید بگوییم مسئولان ما کار فرهنگی جدی و برخورد قاطعانه با مسئله حجاب را رها کرده‌اند و خود را با جملاتی از قبیل اینکه مردم با بصیرت هستند گول می‌زنند، البته در اینکه مردم بصیرت دارند شکی نیست ولی ممکن است در بُعد نگرشی بصیرت آن‌ها کافی نباشد، بعد نگرشی دارای سه پایه اصلی است که عبارتند از عاطفی، شناختی و محرک رفتار که در بعد عاطفی کاملاً ضعیف عمل کرده‌ایم و کار درخوری انجام نداده‌ایم و در بعد شناختی نیز متاسفانه فعالیت آن چنانی نداشته‌ایم.

یوسف‌وند: نباید تنها تئوریسین باشیم، بلکه باید با شبکه‌سازی و ساماندهی این شبکه‌های نخبگانی همه اقشار مردم پای کار بیایند و یک سپاه قدس رسانه‌ای تشکیل دهیم و رسانه‌ها باید از نهادهای فرهنگی و غیر فرهنگی مطالبه‌گری کنند.

 

بررسی ابعاد جنگ رسانه‌ای دشمنان در کرمانشاه
بررسی ابعاد جنگ رسانه‌ای دشمنان در کرمانشاه
بررسی ابعاد جنگ رسانه‌ای دشمنان در کرمانشاه
بررسی ابعاد جنگ رسانه‌ای دشمنان در کرمانشاه
بررسی ابعاد جنگ رسانه‌ای دشمنان در کرمانشاه
بررسی ابعاد جنگ رسانه‌ای دشمنان در کرمانشاه
بررسی ابعاد جنگ رسانه‌ای دشمنان در کرمانشاه
بررسی ابعاد جنگ رسانه‌ای دشمنان در کرمانشاه

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از