حالت تاریک
تبیین برکات وجودی فرزندان موسی‌ابن جعفر در ایران؛

از ترویج معنویت تا تقویت همبستگی ملی

از ترویج معنویت تا تقویت همبستگی ملی

دهه کرامت فرصتی برای تبیین برکات وجودی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) است که از جمله آن می‌توان به ترویج معنویت، اخلاق و همبستگی ملی اشاره کرد.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ دهه کرامت به عنوان یکی از برجسته‌ترین رویدادهای تقویمی در ایران اسلامی است؛ خادمان حضرت شمس‌الشموس این روزها در قالب کاروان‌های زیر سایه خورشید به اقصی نقاط کشور سفر می‌کنند و با پرچم گنبد منور رضوی فضایی معنوی را رقم می‌زنند.

این دهه فرصتی مناسب برای تقویت پیوند نسل‌ها با بصیرت دینی و بهره‌گیری از سیره رفتاری، علمی و عملی خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه حضرت معصومه(س) و امام علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) است.

انتظار می‌رود با توجه به افتخار میزبانی ایران اسلامی از وجود فرزندان حضرت موسی‌ابن جعفر(ع) همه ظرفیت‌ها برای بهره‌گیری حداکثری از حضور مضجع شریف این بزرگواران در راستای نشر و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی فراهم شود.

شهر قم بزرگترین مرکز جهانی اسلام است

زهرا جانجانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: فاصله بین ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است.

مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه افزود: واقعیتی که در این نام‌گذاری نهفته شده این است که این دو بزرگوار صاحب کرم هستند و ایرانیان از فیض وجودی آنها بسیار بهره برده‌اند. 

وی با بیان اینکه ولادت با سعادت حضرت احمدابن موسی ملقب به شاه‌چراغ نیز در این بازه زمانی است، گفت: ایرانیان از خاندان و فرزندان حضرت امام موسی کاظم(ع) بهره بسیاری برده‌اند.

جانجانی ادامه داد: در این ۱۰ روز علاوه بر برگزاری جشن‌ها فضایل این بزرگواران بیشتر به گوش مردم می‌خورد، شاید اگر تنها به برگزاری جشن برای این بزرگواران بسنده می‌کردیم از برخی جوانب غافل می‌ماندیم اما ۱۰ روزی که به نام این بزرگواران نامگذاری شده فرصت خوبی برای بازگویی معارف نابی است که از سوی آنها به ما رسیده است. 

وی افزود: ورود حضرت معصومه(س) به دلیل دعوت برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) از ایشان بود، هرچند وی دختری مجرد بودند و این عزیمت در آن زمان خطرات احتمالی برای این خانم بزرگوار در پی داشت و از طرفی کشتن سادات در میان خلفای عباسی نیز مرسوم بود اما این بانوی بزرگوار به محض رویت نامه با تعدادی از برادرزاده‌ها، نزدیکان و بانوان برای تأسی از معصوم حرکت خود را به سوی ایران آغاز کردند. 

جانجانی با اشاره به اینکه حرکت حضرت معصومه(س) نشان‌دهنده ولایت‌پذیری حضرت و پیشگامی در امر ولایت بود، خاطرنشان کرد: حضور چند روزه ایشان در ایران بسیار مغتنم و پربرکت بود و اکنون  مرقد مطهرشان باعث تجمع علمای شیعه، تأسیس حوزه‌های علمیه و حضور طلابی از سراسر دنیا در شهر مقدس قم شد. 

وی با بیان اینکه شهر قم به برکت وجود ایشان به ام‌القرای جهان اسلام مبدل شده است، گفت: یک زمانی مرکز جهان اسلام و تشیع شهر «نجف» بود اما امروزه به واسطه حضور پربرکت ایشان شهر قم بزرگترین مرکز جهانی اسلام است. 

جانجانی تصریح کرد: وجود مطهر امام رضا(ع) نیز در ایران منشأ خیر و برکت و بزرگی برای ایرانی‌ها شده و مرقد مطهرشان مکانی برای حضور و تجمع دوست‌داران ولایت از سراسر جهان در عصر غیبت امام زمان(عج) است.

مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه افزود: حضور کوتاه‌مدت امام رضا(ع) در شهر طوس آن زمان موجب تجمع شیعیان و بهره‌گیری از علم ایشان شد. 

وی گفت: از امام رضا(ع) به دلیل علم بی‌انتهایشان به عالم آل محمد(ص) نیز تعبیر می‌شود که این علم در دست تمام مردم و به‌ویژه ایرانیان قرار گرفت.

وجود حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و ایجاد همبستگی ملی 

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، ضمن گرامیداشت دهه کرامت، اظهار داشت: بدون تردید یکی از بزرگترین نعمت‌های خداوند برای مردم ایران وجود مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم و برادر ایشان امام هشتم شیعیان در مشهد مقدس است. 

این استاد دانشگاه افزود: وجود پربرکت این دو بزرگوار در کشور ایران اسلامی در ایجاد فضای معنوی، اعتقادی، اخلاقی و همبستگی ملی بسیار موثر بوده است.

وی گفت: ایران اسلامی طی قرن‌ها از حضور حرمین شریفین این دو بزرگوار در محدوده جغرافیایی خود استفاده فراوانی برده است و مردم باید قدردان این نعمت الهی باشند.

شفیعی در ادامه با بیان اینکه دختران و بانوان عزتمند ایران اسلامی باید سیره حضرت فاطمه معصومه(س) را الگوی خود قرار دهند، تصریح کرد: آنها باید توجه داشته باشند که چگونه یک زن توانسته است با اعتقاد به ولایت و برای دفاع از آن کیلومترها راه را بپیماید و حتی در این راه جان خود را از دست بدهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مقام زن و دختر در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: در دوران جاهلیت قرآن بزرگترین مدافع زنان و دختران بود.

شفیعی ادامه داد: در دورانی که اعراب جاهلیت بدترین رفتار را در حق دختران روا می‌داشتند قرآن این روش مذموم را سرزنش کرد و اعلام داشت که در روز قیامت درباره آن دختر زنده به گور شده سوال می‌شود که به چه گناهی کشته شد که طرح این سوال به معنای اعلام انزجار خداوند از این رفتار غیر انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: به عبارتی قرآن با بیان این جملات اعلام می‌دارد که مردم نه تنها نباید با دختران چنین رفتاری داشته باشند بلکه باید حرمت، جایگاه و شأن دختران را نیز حفظ کنند.

شفیعی افزود: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) برای نشان دادن جایگاه دختران و زنان دست دختر خود حضرت فاطمه(س) را می‌بوسید. 

وی در ادامه گفت: در دنیای امروز جهان سلطه و قدرت‌های زورگو و فاسد دختران ما را هدف قرار داده‌اند، آنها می‌خواهند با فریب و اغفال بانوان و دختران سرزمینمان و با ترویج بی‌حجابی و بی‌عفتی دختران را ملعبه دست خود قرار دهند تا از این طریق بتوانند سنگرهایی را که در پرتو انقلاب اسلامی از دست دادند بازستانند و حاکمیت شوم استعماری خود را در کشور ما گسترش دهند.

تمسک به سیره اهل بیت(ع) و مرام حضرت فاطمه معصومه(س) مانعی در برابر توطئه‌های دشمن

شفیعی اذعان داشت: بدون تردید هوشیاری، تقواپیشگی و آگاهی دختران ما و نیز تمسک آنها به سیره اهل بیت و مرام حضرت فاطمه معصومه(س) می‌تواند باعث ایجاد موانع بزرگی در برابر توطئه‌های دشمن شود.

وی خاطرنشان کرد: اسلام همیشه زن را بزرگوار، عفیف و صاحب ارج و منزلت می‌خواهد و برعکس استعمار می‌خواهد از زن به عنوان وسیله‌ای برای پیشبرد منافع خود سوء استفاده کند. 

شفیعی ادامه داد: دختران ایران زمین باید با بصیرت مراقب توطئه‌ها و نقشه‌های شوم استکبار باشند و با حضور در صحنه و فعالیت‌های اجتماعی مناسب زنان با حفظ حدود، شئونات و حجاب اسلامی برنامه‌های دشمن را خنثی کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروزه شاهد تلاش و حضور مؤثر دختران و زنان در تمام صحنه‌های انقلاب هستیم، گفت: امیدواریم بانوان و دختران ایران اسلامی بتوانند راه حضرت فاطمه معصومه(س) کریمه اهل بیت را ادامه دهند و با منش خود سیلی محکمی بر دهان استکبار بکوبند.

درب‌های بهشت و منزلگاه اهل بیت(ع) در شهر قم است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرسول کرمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: حضرت معصومه(س) دارای زیارت‌نامه مأثور هستند که چنین زیارت‌نامه‌ای به ندرت برای امامزادگان دیگر وجود دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه مأثور یعنی اینکه امام معصوم یک زیارت‌نامه را با لسان مبارک خود برای شخص دیگری بیان می‌کند، افزود: امام رضا(ع) درباره حضرت معصومه(س) می‌فرمایند: «مَن زار المعصومه کمَن زارنی» یعنی هر کس خواهرم را زیارت کند گویی مرا زیارت کرده است.

وی گفت: نکته‌ای زیبا در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) وجود دارد که در آن می‌فرماید: «یا فاطمه فان لک عندالله شانا من‌الشان ». یعنی ای فاطمه معصومه شما در نزد خدا دارای شأن و مقام هستی لذا درب‌های بهشت و منزلگاه اهل بیت(ع) در قم است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی تصریح کرد: معمولاً دعای جامعه کبیره را در حرم امامان معصومی همچون امیرالمومنین(ع) و حضرت امام رضا(ع) قرائت می‌کنند ولی یکی دیگر از مکان‌هایی که می‌توان جامعه کبیره را در آن خواند حرم شریف حضرت فاطمه معصومه(س) است. 

وی افزود: در برخی اقوال آمده کسی که به زیارت حضرت معصومه(س) در قم می‌آید همانند کسی که تازه از مادر زاییده شده از گناهان پاک و مطهر می‌شود؛ این همه فضل، نور، علم، مرجعیت و تقوا به برکت حضور در خان نعمت حضرت فاطمه معصومه(س) است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی گفت: حرکت حضرت معصومه از مسیر ساوه و قم فقط حرکتی از روی دلتنگی دیدار برادر نبود بلکه این حرکت بیشتر یک حرکت سیاسی بود، امام جواد(ع) در خصوص ایشان می‌فرمایند: «من زار قبر عمتی فی قم فله الجنة» یعنی هرکس قبر عمه مرا در قم زیارت کند جایگاه او بهشت است. 

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) محدثه است یعنی از ایشان روایت نقل شده است، ادامه داد: نکته‌ دیگری که کمتر درباره آن گفته شده این است که در آن ضریح مقدس تنها حضرت معصومه مدفون نیست بلکه بانوان دیگری همچون دختر امام جواد(ع) و برخی کنیزه‌های اهل بیت نیز در این بارگاه شریف آرمیده‌اند بنابراین هنگام سلام دادن بهتر است بگوییم السلام علیک یا بنات رسول‌الله.

اجرای ۳۰۰ برنامه ویژه دهه کرامت در کرمانشاه

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: دهه کرامت از اول ذی‌قعده و مصادف با ولادت حضرت معصومه(س) شروع می‌شود و تا یازدهم ذی‌قعده مصادف با ولادت امام رضا(ع) ادامه دارد.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۳۰۰ برنامه متنوع در این دهه در شهر کرمانشاه و دیگر شهرستان‌های استان برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها از ۱۹ اردیبهشت‌ماه با حضور یک کاروان از خدام حضرت معصومه(س) شروع شده است، گفت: این خادمان گرامی تاکنون بیش از ۴۰ برنامه انجام داده‌اند و پس از پایان برنامه‌ها در استان در روز ۲۲ اردیبهشت با بدرقه مردم به سمت قم راهی شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدی خاطرنشان کرد: از ۲۲ اردیبهشت‌ماه نیز دو کاروان از خادمان حرم امام رضا(ع) برای اجرای برنامه‌های خود در استان وارد کرمانشاه شدند که در طول اقامتشان در استان حدود ۲۷۰ برنامه خواهند داشت.

وی افزود: دیدار با خانواده معظم شهدا، شرکت در جشن‌های روز دختر، حضور در جشن‌های مربوط به تولد امام رضا(ع)، حضور در بیمارستان‌ها، مراکز نظامی و انتظامی و نیز مساجد حاشیه شهر از برنامه‌هایی است که در دهه کرامت انجام می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ دهه کرامت فرصتی طلایی برای نشر معارف و اندیشه‌های مکتب اهل بیت(ع) است که باید از این ایام برای ترویج فرهنگ کریمانه ائمه اطهار(ع) و معرفی عظمت آنها بیش از پیش استفاده کنیم.

 

انتهای خبر/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از