حالت تاریک
Logo
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
ضرورت تقویت کشور در حوزه بازدارندگی
تحلیل‌گر مسائل سیاسی مطرح کرد:

ضرورت تقویت کشور در حوزه بازدارندگی

تحلیل‌‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه امروز الگوی جنگ رژیم صهیونیستی متفاوت است، گفت: برای اینکه در این برهه از داشته‌هایمان حفاظت کنیم باید در حوزه بازدارندگی خود را قوی کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ محمدصادق کوشکی صبح امروز دوشنبه در نشست تبیینی‌ - بصیرتی تحت عنوان «بررسی تحولات منطقه و جبهه مقاومت» که در سالن همایش کتابخانه مرکزی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه باید به سئوالات دانشجویان و سایر اقشار مردم درباره ذهنیت جنگ، بدون بحث‌های حماسی و هیجانی پاسخ دهد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران با مقایسه الگوی جنگ در قرن‌های ۲۰ و ۲۱ افزود: در الگوی جنگ قرن بیستم دو نیروی متخاصم با حداکثر توان و تجهیزات نظامی، شدیدترین خسارات را به همه اماکن و مردم وارد می‌کردند که نمونه بارز آن جنگ جهانی اول و دوم، جنگ کره و جنگ عراق و ایران بود.

وی گفت: پس از مدتی نظریه‌پردازان و  کارشناسان علوم راهبردی جنگ قرن بیستم به این نتیجه رسیدند که این جنگ کارآمد نیست چرا که هزینه‌ها خیلی بالاست، مقرون به صرفه نیست لذا الگوی جنگ باید تغییر کند.

کوشکی ادامه داد: در الگوی جنگ قرن بیست و یکم گستره میدان جنگ تغییر کرد به این ترتیب که طول و عرض جنگ را کم و عمق آن را زیاد کرد یعنی به‌جای هدف قراردادن هزاران سرباز یا مردم عادی یک فرمانده شاخص هدف حمله قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: به‌جای اینکه یک شهرک کوچک با بمب هزاران دلاری که تهیه شده ویران شود، منابع هدفمند مثل نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و... هدف قرار می‌گیرد.

کوشکی تصریح کرد: مزیت این نوع جنگ هدفمند این است تلفات کاهش پیدا ‌می‌کند و زندگی عادی و معمولی مردم جریان دارد و از طرفی مردم حساس نمی‌کنند که جنگی رخ داده و لذا کسی هم برای کمک بسیج نمی‌شود‌.

وی ادامه داد: در جنگ عراق و ایران چون الگوی قرن بیستم اجرا شد همه مردم متوجه جنگ، ویرانی‌ها و خسارت شدند بنابراین همه اقشار مردم برای کمک و مقابله با دشمن بسیج شدند.

کوشکی در پاسخ به این سئوال که آیا جنگ شروع می‌شود یا نه، خاطرنشان کرد: اکنون در میانه جنگ هستیم، جنگ از سال ۱۳۹۸ با شایسته‌زنی و نقطه‌زنی هدفمند شروع شده است.

وی گفت: پس از ماجرای گران‌شدن بنزین، دشمن به طرق مختلف با ترور شهید سلیمانی، فخری‌زاده، حمله به سامانه هسته‌ای نطنز، حمله به ۱۳ کشتی نفت‌کش در تنگه هرمز، انفجار گاز جنوب به شمال و سایر آشوب‌های داخلی، جنگ را شروع کرده است.

در الگوی جنگ قرن ۲۱ مردم، درکی از جنگ ندارند و زندگی طبیعی خود را می‌گذرانند

کوشکی با بیان اینکه در الگوی جنگ قرن ۲۱ مردم درکی از جنگ ندارند و زندگی طبیعی خود را می‌گذرانند، تصریح کرد: اکنون در برابر رژیم صهیونیستی سطح توازنِ اهمیت‌بخش کاهش پیدا کرده است مثلاً عملیات «وعده صادق ۱» الگویی از جنگ است که در آن گرفتن تلفات از دشمن اهمیت ندارد بلکه تأمین اراده بر دشمن اهمیت دارد.

این استاد دانشگاه تهران و تحلیل‌‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه امروز الگوی جنگ رژیم صهیونیستی متفاوت است، گفت: برای اینکه در این برهه جنگ خاکستری کنونی از داشته‌هایمان حفاظت کنیم باید در حوزه بازدارندگی خود را قوی کنیم.

 

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از