حالت تاریک
لزوم پرهیز از شکار پشتوانه‌ای قرآنی دارد؛

رواج تفریحی ناسالم به‌نام شکار در طبیعت کنگاور

رواج تفریحی ناسالم به‌نام شکار در طبیعت کنگاور

درحالی که به حکم آیات قرآن، تقوا عاملی بازدارنده برای شکار بی‌رویه حیوانات است، این موضوع به‌عنوان تفریحی ناسالم در غرب کشور به‌ویژه طبیعت کنگاور درحال ترویج است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ کوه‌پیمایی یکی از ورزش‌های هوازی است که هم به سلامت بدن کمک می‌کند و هم طبیعت زیبا و سکوت پر جذبه و ابهت این صخره‌های عظیم، انسان را به وجد می‌آورد و در کنار فوایدی که گفته شد دیدن زیبایی‌های طبیعت از پوشش گیاهی خاص گرفته تا گونه‌های حیوانات و جانورانی که در کوه زندگی می‌کنند این لذت را چند برابر می‌کند. 

اما گاهی انسان‌ها این طبیعت بکر و بی‌نظیر را دست‌خوش تغییر و تحول کرده و زندگی حیوانات بومی کوهستان را به مخاطره می‌اندازند از ریختن زباله در طبیعت گرفته تا شکار غیرمجاز گونه‌های نادر و حیوانات دیگر. 

همین چند روز پیش بود که خبری در رسانه‌های کنگاور منتشر شد از شکار غیر مجاز عقاب درکوهستان‌های کنگاور که البته این خبر تکذیب شد اما همین مسئله و اینکه در فصل سرد سال ممکن است حیوانات وحشی برای تهیه غذا به محل زندگی انسان‌ها نزدیک شوند و متعاقبا امکان شکار شدنشان هم توسط انسان‌ها بیشتر شود ما را بر آن داشت که در این زمینه گزارشی را تدارک ببینیم که در ادامه با هم می‌خوانیم؛ 

 

وجود خلأ قانونی در مسائل مربوط به شکار و صید 

بهزاد اکبرآبادی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: بحث شکار و صید در قانون ما دو ماده را به خود اختصاص داده که عبارت است از ماده ۶۷۹  و ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی. 

وکیل پایه یک دادگستری افزود: موضوع ماده ۶۷۹ در خصوص شکار، تلف کردن و کشتن و ناقص کردن بدون ضرورت حیوانات حلال‌گوشت متعلق به دیگری می‌پردازد و شکار حیوانات را قانون‌گذاری و جرم‌انگاری کرده است. 

اکبرآبادی خاطرنشان کرد: در ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی برای افرادی که برخلاف مقررات قانونی و بدون مجوز اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت‌شده، کنند حبس از سه ماه تا یک سال و جزای نقدی پیش‌بینی شده است. 

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در خصوص شکار و صید در قوانین دیگری از جمله اصلاحیه قانون شکار و صید مصوب سال ۷۵ و دیگر قوانین، مقرراتی پیش‌بینی شده اما در قانون مجازات بیشترین تاکید بر ماده ۶۸۰ است. 

اکبرآبادی با اشاره به اینکه افرادی هستند که بدون مجوز و خلاف مقررات قانونی اقدام به شکار یا صید می‌کنند یا به نحوی باعث تلف شدن حیوانات جان‌دار می‌شوند که در چرخه محیط زیست وجود دارند، تاکید کرد: تلف کردن جانوران نوعی تلف اموال است یعنی جرمی است که علیه اموال صورت می‌گیرد. 

وی افزود: حیوانات هم موجودات جان‌داری هستند و از اهمیت بیشتری نسبت به سایر اموال برخوردار هستند و صدمه به آن‌ها به نوعی باعث عذاب وجدان انسان می‌شود و گاها به موجب استفاده مفیدی که برای انسان‌ها دارند از ارزش خاصی برخوردارند. 

این عضو انجمن جرم‌شناسی ایران اذعان داشت: امروزه افرادی به خاطر طمع‌کاری وعدم آگاهی با انگیزه‌های مادی یا نفسانی خودشان چرخه فعال محیط زیست را مختل می‌کنند. 

اکبرآبادی ادامه داد: در خصوص مسائل مربوط به شکار و صید با خلأ قانون‌گذاری هم مواجه هستیم که لازم است قانون‌گذار ما به این خلأها جامه عمل بپوشاند مثلا تلف کردن یا مسموم و کشتن یا ناقص کردن حیوان‌حرام گوشت دیگری خلأ قانونی دارد یا مسموم و ناقص کردن حیوانات وحشی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام نشده نیز مشمول  قانون مجازات اسلامی نیست و لازم است قانون‌گذار به این کمبودها جامه عمل بپوشاند. 

این دکترای تخصصی جرم‌شناسی در پایان گفت: با توجه به اینکه کشور ما در معرض آسیب جدی در خصوص مسائل محیط زیستی است و جانداران هم بخشی از چرخه محیط زیست هستند بسیار ضروری است که به این موضوع پرداخته شود لذا امید است که قانون‌گذاران ما با وضع قوانین موثر از تکرار جرائمی نظیر حیوان‌آزاری جلوگیری کنند. 

 

وجود بیش از ۱۳ رأس کَل و بُز در امروله

مجتبی گداری نیز در ادامه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ با اشاره به اینکه در  سرشماری امسال در مناطق حفاظت‌شده امروله  ۱۳ تا ۱۵ رأس کل و بز و پنج قلاده خرس، تعداد زیادی کبک و گونه‌های دیگری از حیوانات ثبت شد، اذعان داشت: با وجود کمبود نیرو این حیوانات را پایش می‌کنیم و از نیروهای محلی هم کمک می‌گیریم. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنگاور ادامه داد: با سرد شدن هوا حیوانات به علت کمبود غذا به دامنه کوه می‌آیند. 

گداری با تاکید بر اینکه حیوانات به طور غریزی غذای خودشان را پیدا می‌کنند، تصریح کرد: از مردم انتظار داریم که غذا به حیوانات ندهند زیرا حیواناتی مثل گرگ، کفتار، کل و بز خودشان غذایشان را پیدا می‌کنند و مردم نباید برای آن‌ها غذا بریزند چون باعث شرطی شدن حیوانات می‌شود و زمینه نابود شدن آن‌ها را فراهم می‌کنند. 

وی با بیان اینکه در شهرستان کنگاور فقط مناطق حفاظت‌شده امروله را داریم، ابراز داشت: برای حفاظت از این مناطق حفاظت‌شده سعی کردیم زمینی با متراژ ۶۲۰ متر برای پاسگاه محیط‌بانی امروله در روستای عبدالتاجدین آماده کنیم و طی مکاتباتی که با اداره کل حفاظت محیط زیست استان داشتیم قرار بر این شد که ناوگان خودرویی و محیط‌بانان و کارشناسانی به ما اضافه می‌شوند. 

گداری خاطرنشان کرد: متاسفانه افکاری در ذهن بعضی از افراد مبنی بر اینکه گوشت حیوانات برای بیماری‌ها مفید است وجود دارد که این به هیچ عنوان صحت ندارد و از نظر پزشکی هم ثابت نشده بلکه صرفا با هدف تشویق افراد نا آگاه به شکار و سودجویی در این زمینه است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کنگاور با بیان اینکه چند وقت پیش سه شکارچی را با تفنگ و تجهیزات دستگیر کردیم، گفت: باید فرهنگ‌سازی کنیم که از شکار حیوانات خودداری شود. 

وی ادامه داد: حیوانات ما شکارچی‌زده شده‌اند یعنی در طول روز برای خوردن آب و غذا نمی‌آیند بلکه ساعت سه تا پنج صبح برای خوردن آب می‌آیند زیرا می‌دانند اگر در طول روز از مخفیگاهشان بیرون بیایند شکار می‌شوند. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ حفاظت از حیوانات و جلوگیری از شکار و حیوان‌آزاری نیازمند فرهنگ‌سازی است و از بین بردن حیوانات باعث از بین رفتن محیط زیست می‌شود. 

 

زینب رشتیانی؛ فعال رسانه‌ای

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از