پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1402-10-24 20:53 - شماره خبر : 4117 0
محرومیت در گیلانغرب ادامه دارد؛

غفلت مسئولان از اشتغالزایی یک‌هزار نفری بازارچه سومار

یکی از ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی که می‌تواند سهم چشمگیری در توسعه اقتصادی منطقه و به‌خصوص در برون‌رفت شهرستان گیلانغرب از محرومیت داشته باشد، وجود بازارچه مرزی سومار است که در حد یک بازارچه رسمی مغفول مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ گیلانغرب مظلوم و همیشه قهرمان، زادگاه مردان مردی است که به ندای پیر خمین لبیک گفتند و در مقابل دشمن تا دندان مسلح سینه ستبر کردند تا گیلانغرب لقب دومین شهر مقاوم کشور را از فرزند زهرا(س) امام خامنه‌ای عزیز به یادگار در تاریخ خود ثبت کند.

بعد از گذشت سالیان متمادی از وضعیت نامتعارف اقتصادی شهرستان گیلانغرب دیدگان ملتی وفادار به دیدار نائب امام زمانشان روشن شد تا با دستور الحاق بخشی از سومار به شهرستان گیلانغرب به لسان مبارک امام خامنه‌ای امیدی در دل‌های این مردمان کهن‌دیار روشن شود.

ایجاد مرز سومار نور امید را در دل مردمان این شهر روشن کرد و این مهم نقطه امیدی شد ک مرز سومار بتواند گیلانغرب را از بن‌بست اقتصادی برهاند.


و اما هزار آه و افسوس که با بی‌توجهی مسئولان حتی سهم عملگی این مردمان در این مرز نیز با بی‌تدبیری به یغما رفت تا همچنان آمار بیکاری را در این شهر شاهد باشیم.


آیا سزاوار است در شهرستانی با این همه پتانسیل و منابع معدنی بی‌شمار و بازارچه مرزی جوانانش برای کمترین درآمد راهی دیاری غیر از زادگاه خود شوند؟

این مردمان در عهد خود به اسلام، انقلاب و ایران عزیز همچنان وفادار هستند و ۷۵۰ شهید گلگون‌کفن گیلانغرب گواه این وفا است و امروز چشم ملت مظلوم گیلانغرب به شماست تا صادق‌الوعد بودن را ببینند بلکه با احیای مرز سومار بتوان بخشی از معضل بیکاری این شهرستان را التیام بخشید.


در صورت فعال‌سازی بخش تخلیه و بارگیری محموله‌های صادراتی در مرز به‌صورت میانگین می‌توان برای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرد که علاوه بر تأثیر مستقیم در اقتصاد خانوارهای شاغل می‌تواند در ارتقا اقتصادی شهر گیلانغرب هم سهم به‌سزایی را ایفا کند و با تجارت چمدانی و معافیت از واردات در این مرز می‌توان صدها شغل ایجاد کرد.

در بحث معافیت‌های گمرکی صادرات به تولید‌کننده‌های استانی می‌توان زیرساختی فراهم و ایجاد کرد که بخشی از محموله‌های صادراتی از تولیدات داخل استان عزیزمان باشد.


در این شرایطی که دشمنان این ملت، سرزمین ایران عزیزمان را با تحریم‌های ناجوانمردانه مورد تهاجم قرار داده‌اند توجه به امر صادرات غیر نفتی باید اولویت اول مسئولان باشد و وجود و احیا بازارچه‌های مرزی می‌تواند سهم به‌سزایی در رفع و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را ایفا کند.


از دیگر نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد ایجاد بسترهای درآمدی خرد و فصلی در خود مناطق مرزی است که میتوان از آن بهره برد.

لازم میدانم چند نکته‌ای هم در مورد موقعیت استراتژیکی مرز سومار از طرف استان دیالی عراق و شهر مندلی عرض کنم؛ در این مرز بیشترین حجم تجارت داخلی عراق صورت می‌گیرد و می‌تواند آن را به مهمترین مرز تجاری بین دو کشور تبدیل کند.


فعال شدن گذرنامه و ایجاد بستر تردد مسافر در این مرز قطعا از اهم موضوعاتی است که می‌تواند باعث رونق مرز شود و گیلانغرب را در مسیر عتبات عالیات قرار دهد.

قطعا با احیای این ظرفیت‌ها و نگاه ویژه به مرز سومار و با همت و همدلی مسئولان استانی و شهرستانی می‌توان درصد قابل توجهی از اقتصاد گیلانغرب را شکوفا کرد.

در جایگاه یکی از فعالان اقتصادی مرز سومار و به‌عنوان فرزند گیلانغرب تقاضا می‌کنم نگاه ویژه خود را معطوف مرز سومار کنید تا ان‌شاءالله بتوان با شکوفایی ظرفیت‌های منفعل و بالفعل کردن آنها مرز و گیلانغرب را از بن‌بست خارج کرد.

 

میثم پیرو؛ فعال اقتصادی

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/enla3
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار