حالت تاریک
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی:

تشخیص سمی‌نبودن قارچ تنها در آزمایشگاه امکان‌پذیر است

تشخیص سمی‌نبودن قارچ تنها در آزمایشگاه امکان‌پذیر است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تأکید بر اجتناب از مصرف قارچ‌های خودرو، گفت: تشخیص سمی‌نبودن قارچ تنها در آزمایشگاه امکان‌پذیر است.

 

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به آغاز فصل بهار و بارش‌های خوبی که در سطح استان داشته‌ایم شرایط مناسبی برای رشد قارچ‌ها به وجود آمده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: متاسفانه برخی از این قارچ‌ها از گونه‌های سمی هستند که نمی‌توان از روی ظاهر به سمی بودن بسیاری از آنها پی برد و فقط در شرایط آزمایشگاهی است که می‌توان سمی بودن یا غیر سمی بودن یک قارچ را تشخیص داد.‌

وی گفت: توصیه اکید ما این است که از مصرف هرگونه قارچی که در طبیعت به صورت خودرو رشد کرده اجتناب شود و بهتر است به جای استفاده از قارچ‌های خودرو در طبیعت از قارچ‌های پرورشی و بسته‌بندی شده سالم استفاده شود.‌ 

شکیبا ادامه داد: همه قارچ‌های روییده شده در طبیعت خوراکی نیستند و همانطور که گفته شد برخی از آنها سمی هستند، مصرف قارچ‌های‌ سمی خودرو در طبیعت، حتی به میزان کم، می‌تواند موجب آسیب‌رسانی به کبد، کلیه و مغز شده و در برخی موارد منجر به مرگ می‌شود. 

وی با بیان اینکه علائم مسمومیت با قارچ به دو دسته علائم زودرس و علائم دیررس تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: کسانی که بدون آگاهی از خطرات قارچ‌های روییده شده در طبیعت از آنها استفاده می‌کنند باید بدانند که علائم زودرس استفاده از این قارچ‌ها عبارتند از تهوع، استفراغ، شکم درد و تعریق. البته برخی از علائم مغزی همچون توهم، خواب آلودگی و تشنج نیز در زمره علائم زودرس مصرف قارچ‌های سمی قرار می‌گیرند، در خصوص علائم دیررس مصرف قارچ‌های سمی می‌توان به آسیب های کبدی، کلیوی، مغزی و حتی مرگ اشاره کرد که ممکن است طی روزها و هفته‌ها پس از مصرف قارچ نمایان شوند. 

وی افزود: راه‌های پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی عبارتند از پرهیز از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روییده شده در کوه و دشت، و استفاده از قارچ‌های تولید شده و بسته‌بندی شده در کارخانجات با درج برچسب مورد تایید و تاریخ مصرف است چرا که پختن، سرخ کردن و آب پز کردن قارچ‌های وحشی، سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد. 

این مسئول عنوان کرد: برای تشخیص قارچ سمی از غیر سمی نباید از حس چشایی و گذاردن آن در دهان استفاده کرد. حتی باید از دست زدن به آن نیز خودداری نمود زیرا ممکن است سم قارچ از طریق پوست نیز به بدن انتقال پیدا کند بنابراین لمس کردن این قارچ‌ها هم می تواند خطرناک باشد.

شکیبا گفت: اگر کودکان و نوجوانان و سایر افراد اتفاقی به قارچ های خودرو دست زدند باید بلافاصله دست‌های خود را با آب و صابون شسته و از تماس دست با چشم و دهان جدا خودداری کنند.

وی افزود: اگر هرگونه شکی نسبت به مسمومیت با قارچ وجود داشته باشد باید بلافاصله فرد به بیمارستان و مراکز درمانی منتقل شود، زیرا نمی‌توان فردی را که در اثر مصرف قارچ سمی دچار مسمومیت شده است در خانه مداوا کرد. با توجه به اینکه در بعضی موارد پس از بهبودی ظاهری مجدداً علائم بیماری عود می‌کند و علائم دیررس که بر روی کبد، مغز و کلیه تاثیر می‌گذارند به مدت زمان بیشتری برای نمایان شدن نیاز دارند، از این رو فردی که مسمومیت با قارچ برای او تشخیص داده شده است نباید تا زمانی که پزشک تشخیص می‌دهد از بیمارستان یا مرکز درمانی مرخص شود.

وی ادامه داد: هرچه زمان مراجعه فرد مشکوک به مسمومیت با قارچ سمی به مراکز درمانی کوتاه‌تر باشد، امکان آسیب‌پذیری او در اثر خطرات احتمالی مسمومیت کمتر خواهد بود، بنابراین مردم باید اطلاعات خود را نسبت به خطرات استفاده از قارچ‌های وحشی و سمی در طبیعت بالا ببرند و از علائم زودرس و دیررس آن آگاهی لازم را پیدا کنند. در ضمن نباید جلو استفراغ و تخلیه معده فرد مشکوک به مسمومیت با قارچ سمی گرفته شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: در حوزه بهداشت از اواخر فصل زمستان پزشکان، کارشناسان، مراقبین سلامت و بهورزان، گروه‌های تحت پوشش خود را در مورد خطرات استفاده از قارچ‌های سمی در طبیعت آگاه نموده و هشدارهای لازم را به مردم می‌دهند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از