حالت تاریک
مسئولانی که سلامت مردم را به سخره می‌گیرند؛

قرن ۲۱ و نبود کشتارگاه صنعتی در هرسین!

قرن ۲۱ و نبود کشتارگاه صنعتی در هرسین!

با وجود اهمیت چگونگی ذبح دام در پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان، شهرستان هرسین فاقد کشتارگاه صنعتی است و بیشتر کشتارها به‌صورت خانگی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرصاد، تقریبا ۸۰درصد از کشتار دام قصابی‌های شهرستان هرسین به‌صورت غیر مجاز و در کشتارگاه‌های خانگی انجام می‌شود و متاسفانه بهانه نبود کشتارگاه صنعتی و دور بودن مسافت ایاب و ذهاب برای قصابان در تامین گوشت مصرفی شهروندان باعث شده که حجم بالایی از قصابان در منزل اقدام به ذبح دام کنند بدون اینکه نظارتی بر روی این کشتارها انجام شود.

 

 

چالش مذکور در حالی است که یکی از عوامل موثر در بهداشت گوشت، نحوه ذبح دام و طیور در کشتارگاه است تا جایی که حفظ بهداشت جوامع و پیشگیری از بروز بیماری‌های گوناگون از مزایای کشتار دام در کشتارگاه‌های صنعتی است که البته مردم شهرستان هرسین از آن محروم هستند.

 

این موضوع که حدود ۴۶درصد از بیماری‌ها عامل بیماری مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام هستند که بعضی غیر قابل درمان و بعضی صعب‌العلاج است، اهمیت راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی را در شهرستان هرسین یادآور می‌شود.

 

احداث کشتارگاه مهمترین مطالبه مردم هرسین  

ابوطالب ایتوندی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: احداث کشتارگاه از مهمترین مطالبات مسئولان و مردم شهرستان هرسین است چرا که کشتارگاه‌های سنتی که معمولا در منازل فعالیت می‌کنند با ذبح غیرقانونی و غیر بهداشتی دام باعث به خطر افتادن بهداشت عمومی و سلامت مردم می‌شوند.

 

فرماندار هرسین افزود: در کشتارگاه‌های سنتی، ذبح دام در محیط‌هایی غیر بهداشتی و بدون حضور ناظران شرعی انجام می‌شود درحالی که به صلاح مردم است تنها از قصابی‌های دارای مجوز خرید کنند.

 

وی از مهمترین مزیت‌های وجود کشتارگاه‌های صنعتی را نظارت بهداشتی در چرخه تولید گوشت عنوان و تصریح کرد: از زمان تحویل دام به کشتارگاه تا زمان ارسال گوشت به مراکز عرضه، کارشناسان بهداشتی نظارت دارند و در صورت وجود علائم بیماری در دام یا اشکال در گوشت تمهیدات لازم را انجام می‌دهند.

 

راه‌اندازی کشتارگاه در هرسین به صرفه نیست!

مصطفی احمدی‌وجد؛ معاون سیاسی و امنیتی فرماندار هرسین نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: متاسفانه برای احداث کشتارگاه ۲۸۰میلیارد تومان هزینه طبق نظر کاشناسان نیاز است که با توجه به مصرف روزانه حدود ۳۰لاشه گوسفند در شهر هرسین راه‌اندازی این صنعت به صرفه نیست.

 

وی افزود: از طرفی بنا بر این شد که با حضور مسئولان مربوطه و قصابان سطح شهرستان جلسه‌ای برگزار شود و از کشتارگاه بیستون بازدید صورت گیرد و در ادامه پس از رفع دغدغه این افراد نسبت به الزام تهیه گوشت مصرفی شهروندان از این کشتارگاه اقدام شود.

 

وی خاطرنشان کرد: متولی پیگیری رفع این مشکل در شهرستان دامپزشکی، جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت است و باید اقدامات لازم را برای ساماندهی این موضوع انجام دهند.

 

رئیس دامپزشکی هرسین حاضر به پاسخگویی نشد!

متاسفانه با وجود تماس‌های مکرر با وحید دامود؛ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان هرسین به‌عنوان متولی اصلی ساماندهی این مشکل در شهر هرسین این مسئول حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشد.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، کشتارهایی که خارج از حیطه نظارت سازمان دامپزشکی و در محل‌هایی خارج از کشتارگاه انجام می‌شود، می‌تواند عامل انتقال آلودگی و بیماری به انسان باشد.

 

نبود نظارت از سوی کارشناسان ادارات متولی در هرسین برای تایید سالم بودن دام‌های ذبح شده خانگی، ناهماهنگی قصابان با شبکه دامپزشکی شهرستان و در نهایت بی‌اطلاعی مردم از نحوه ذبح دام، سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد و می‌طلبد که مسئولان تدبیری عاجل برای رفع این مشکل بیندیشند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از