حالت تاریک
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست کرمانشاه خبر داد:

حفر ۲۳ حلقه چاه غیرمجاز در تالاب هشیلان

حفر ۲۳ حلقه چاه غیرمجاز در تالاب هشیلان

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه تعداد ۲۳ حلقه چاه در حاشیه تالاب هشیلان حفر شده است، گفت: امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری مقرر شد تعداد ۱۹ حلقه از این چاه‌ها مسدود شود.

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، اظهار داشت: یکی از معضلات و چالش‌های زیست‌محیطی استان کرمانشاه ریزگردها است چرا که استان کرمانشاه۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

 

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه افزود: با بررسی‌های انجام شده خوشبختانه در استان کرمانشاه کانون ریزگردها وجود ندارد اما به‌لحاظ همجواری با کشورهای سوریه، عربستان، عراق، استان ما یکی از استان‌هایی است که متاثر از پدیده ریزگردها است.

 

جلیلیان ادامه داد: در سال گذشته حدود ۹۰ روز با هوای ناسالم مواجه بودیم که خوشبختانه امسال به یک سوم کاهش پیدا کرد و تقریبا حدود بیست روز شاهد هوای آلوده بودیم.

 

وی گفت: از عواملی که باعث این پدیده شده بارش‌های باران بوده همچنین به خاطر پدیده‌ای زلزله که در ترکیه پیش آمد و دریچه سدها را بالا زدند و آب جاری شد و همین امر باعث شد کانون ریزگردها تا حدودی مسدود شود.

 

جلیلیان با اشاره به اینکه ریزگردها معضلی بین‌المللی است و مختص به یک کشور نیست، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های دکتر سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست با حضور روسای ۱۸ وزیر که از سایر کشورها حضور داشتند هر کدام از کشورها در قالب پروتکل قراردادهایی را منعقد کرده‌اند و خدا را شکر این از عوامل موثر در بحث ریزگردها بود که منجر به کاشت نهال و درختکاری شد‌.

 


وی تصریح کرد: یکی دیگر از معضلات استان که می‌توان به آن اشاره کرد بحث پسماندها است هر چند یکی از استان‌های پیشرو در بحث پسماندها هستیم.

 

این مسئول ادامه داد: در شهر کرمانشاه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پسماندها بازیافت می‌شود در شرکت بازیافت مواد آلی به کود تبدیل می‌شود.

 

وی افزود: محیط زیست متعلق به همه انسان‌هاست و همانطور که در آموزه‌های دینی آمده و مقام معظم رهبری هم بارها آن بر آن تاکید داشتند محیط زیست یک وظیفه دینی است لذا به فرهنگ‌سازی نیاز داریم.

 

وی گفت: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی شده است بنابراین باید محل و جایگاه زندگی باید برای ما اهمیت داشته باشد.

 


جلیلیان ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بحث مصرف بی‌رویه از منابع آبی است که طبق اعلام شرکت آب‌منطقه‌ای کرمانشاه در استان بیش از هفت هزار چاه غیرمجاز وجود دارد.

 


این مسئول با اشاره به معضل مصرف بیش از حد منابع آبی گفت: بسیاری از کشاورزان در طول سال چندین بار کشت‌های پر آب‌بر مثل چغدرقند، پیاز، ذرت، سیب‌زمینی و.. کشت می‌کنند، البته الگوی کشت از سوی جهادکشاورزی ابلاغ شده است.

 


وی با بیان اینکه تعداد ۲۳ حلقه چاه در حاشیه تالاب هشیلان حفر شده بوده امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم که مطرح شد دستگاه‌های متولی موظف شدند از این تعداد ۱۹ حلقه چاه مسدود شود اما این اقدام دیر انجام شد.

 

جلیلیان تصریح کرد: یکی از مصوبات امسال و سال گذشته آبرسانی به تالاب هشیلان در دستور کار بود که حداقل جانداران تلف نشوند.

 

وی اذعان داشت: اقدامات خوبی که انجام گرفت آموزش جوامع بومی محلی و از جمله آموزش شکارچیان بوده طوری طی این مدت ۸۰ نفر از شکارچیان آموزش داده شد که اکنون به عنوان همیار محیط‌زیست شدند و اسلحه‌ها را تحویل دادند.

 

جلیلیان با اشاره به «شعار ۸۰ میلیون ایرانی و ۸۰ میلیون سفیر و همیار محیط زیست» گفت: در طول یکسال گذشته بیش از ۱۲۰۰ کارت همیاری محیط زیست صادر شده است که در برنامه‌های سرشماری، گشت و کنترل مناطق در برنامه‌های اطفا حریق کمک می‌کنند.

 

وی با اشاره به غنی بودن حیات‌وحش و محیط طبیعی در استان گفت: ۷۰ درصد منابع طبیعی و ۵۳۰ هزار هکتار جنگل در استان وجود دارد.

 

جلیلیان خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد آب های کشور از استان کرمانشاه می‌گذرد و ۵ درصد از اراضی استان زمین‌های کشاورزی است.

 

وی گفت: ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های زیست محیطی تحت مدیریت سازمان است شامل ۱۰ منطقه حفاظت شده، ۲ پناهگاه حیات‌‌وحش و ۲ اثر طبیعی ملی است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: بر اساس آخرین آماری در خصوص غنای طبیعی استان ۴۸ گونه پستاندار، ۱۸۶ گونه پرنده، ۳۴ گونه دوزیست و خزنده و ۳۳ گونه انواع ماهیان که برخی از آنها منحصر به‌فرد استان ما هستند شناسایی شده است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از