حالت تاریک
افزایش موارد ابتلا به دیابت و بیماری‌های متابولیکی؛

نوشیدنی‌های صنعتی تهدیدی جدی برای سلامتی است

نوشیدنی‌های صنعتی تهدیدی جدی برای سلامتی است

تغذیه ناسالم به ویژه نوشیدنی‌های صنعتی سبب افزایش موارد ابتلا به دیابت، چربی و بیماری‌های متابولیکی می‌شوند.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ با توجه به اینکه نوشیدنی‌ها بخش مهمی از مواد غذايی مورد نياز روزانه ما را تشكيل می‌دهند و برای سوخت و ساز بسیار ضروری هستند لذا انتخاب به‌جا و سالم آنها تأثیر مطلوبی در بهبود سلامت افراد دارند و متقابلاً بی‌توجهی در انتخاب آن زیان‌های فراوانی برای سیستم ایمنی بدن در بر خواهد داشت و زمینه‌ساز برخی از بیماری‌‌ها می‌شوند.

امروزه بیش از گذشته شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر هستیم که به یقین باید ریشه آن را در سبک زندگی و تغذیه غلط جستجو کرد و مادامی که این وضعیت بهتر نشود، کماکان موارد شیوع بیماری ادامه خواهد داشت.

نوشیدنی‌های صنعتی برای سلامتی مضر هستند

عبداله سعادت‌فر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: برخی از نوشیدنی‌های موجود در بازار که با عناوینی همچون آبمیوه‌های طبیعی معرفی می‌شوند دارای قند بالایی بوده و برای افراد مبتلا به دیابت و نیز افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای خطرناک هستند. 

این متخصص اورولوژی در کرمانشاه افزود: نوشیدنی‌های حاوی الکل هم که متاسفانه مصرف می‌شوند خطرات بسیار زیادی برای افراد در پی دارند چرا که الکل باعث آسیب به بافت کبد می‌شود و عواقبی همچون بروز دیابت و مشکلات متابولیسمی را در پی دارد. 

سعادت‌فر گفت: نوشیدنی‌های دارای شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجب افزایش قند خون می‌شوند طوری که در یک لیوان نوشابه به‌ قدری قند وجود دارد که حتی شاید نتوان آن را با یک لیوان آب حل کرد. 

وی ادامه داد: افزودنی‌های موجود در نوشیدنی‌های صنعتی حجم بالایی از قند را در بر دارند و باعث ایجاد دیابت و افزایش وزن در افراد می‌شوند.

این پزشک متخصص عنوان کرد: در برخی از نوشیدنی‌ها نیز ترکیبات اُگزالات وجود دارد که در اصطلاح سنگ‌ساز هستند و باعث تشکیل سنگ و رسوب در کلیه می‌شوند که برخی از این نوشیدنی‌ها عبارتند از نوشیدنی‌های ویتامین c، محلول‌های کافئینی و محلول‌های انرژی‌زا.  

وی افزود: مواد افزودنی و نگهدارنده‌ای که به منظور طعم‌دارشدن به بسیاری از نوشیدنی‌ها افزوده می‌شوند اکثراً سازگار و سالم نیستند، هرچند برچسب‌های سلامتی و رنگ‌هایی که نشان‌دهنده سلامت نوشیدنی‌ها هستند بر روی قوطی یا پاکت آنها درج می‌شوند اما باید دانست که بهترین نوشیدنی، نوشیدنی است که به طور کاملاً طبیعی و در شرایط سالم تهیه شود.

سعادت‌فر تصریح کرد: نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های غیر طبیعی و صنعتی در کنار سبک زندگی ناسالم زمینه‌ساز بیماری‌هایی همچون دیابت، اضافه وزن، چربی و بیماری‌های متابولیکی هستند که این بیماری‌ها بدن را وارد یک چرخه معیوب می‌کنند. 

وی گفت: افزودنی‌های موجود در نوشیدنی‌ها با تشکیل سنگ کلیه ممکن است باعث آسیب رساندن به بافت کلیوی شوند، علاوه بر نوشیدنی‌های کارخانه‌ای و صنعتی برخی از نوشیدنی‌هایی هم که به صورت دستی فرآوری می‌شوند و از لحاظ بهداشتی وضعیت مناسبی ندارند توسط برخی دکه‌ها، وانت‌بارها و دست‌فروش‌ها در سطح شهر عرضه می‌شوند که ممکن است موجب انتقال بیماری‌های انگلی، اسهالی و روده‌ای به‌خصوص در فصل گرما شوند.

این متخصص اورولوژی گفت: از موارد مراجعات به مراکز بهداشتی درمانی در فصل گرما می‌توان به بیماری‌های اسهالی و انگلی اشاره کرد و همچنین بیماری التهاب روده که بیشتر به‌خاطر آب آلوده در فصل گرما شیوع پیدا می‌کند زیرا در این فصل انگل‌ها و میکروب‌ها بیشتر می‌توانند در آب آلوده رشد و تکثیر پیدا کنند.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن تمام این جوانب مردم باید به دنبال استفاده از نوشیدنی‌های سالم و مناسب بروند زیرا در فصل گرما برای برقراری بهتر جریان ادرار باید به میزان بیشتری آب و نوشیدنی‌های سالم مصرف شود، نباید به دلیل گرما و عطش از هر نوع نوشیدنی که در دسترس قرار دارد استفاده کرد چرا که مصرف بعضی آب‌ها و نوشیدنی‌ها به صورت لحظه‌ای باعث فرو نشاندن عطش فرد می‌شوند اما متعاقباً باعث بروز برخی بیماری‌ها نیز در بدن می‌شوند.

سعادت‌فر در ادامه گفت: در مورد نوشیدنی دوغ اگر در آن نمک زیادی به‌کار نرفته باشد می‌توان از آن به عنوان یک نوشیدنی سالم استفاده کرد زیرا افزودن نمک به دوغ علاوه بر بالا بردن فشارخون باعث تشکیل سنگ در کلیه‌های سنگ‌ساز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات رایج در مورد آب نیز این است که آن را بجوشانند و پس از خنک شدن استفاده کنند البته بسیاری این کار را توصیه نمی‌کنند زیرا آب تصفیه‌شده شهری که در لوله‌کشی‌ها جریان دارد آب سالم و مناسبی است و می‌توان از آن استفاده کرد.

سعادت‌فر عنوان کرد: در برخی شهرها و مناطق که امکان آلودگی آب وجود دارد یا طعم آب همچون یک آب معمولی نیست می‌توان از دستگاه‌های تصفیه آب یا آب معدنی استفاده کرد البته برخی دستگاه‌های تصفیه آب را نیز توصیه نمی‌کنند اما در کل استفاده از دستگاه‌های تصفیه‌کننده آب بهتر از جوشاندن آب به منظور تصفیه و نوشیدن آن است.

کرمانشاه رکورددار شیوع سنگ کلیه

وی با بیان اینکه کرمانشاه یکی از مناطق مستعد در رابطه با شیوع بیماری‌های کلیوی در کشور است، اذعان داشت: متاسفانه مناطق غربی کشور و به ویژه استان کرمانشاه از لحاظ شیوع سنگ کلیه در کشور رکورددار هستند.

این متخصص اورولوژی تصریح کرد: به جز زمینه‌های وراثتی و ژنتیکی، عواملی همچون عدم استفاده کافی از آب و مایعات، کم‌تحرکی و رژیم‌های غذایی نامناسب همچون گوشت قرمز و استفاده زیادی از نمک از دیگر دلایل و عوامل مهم بروز بیماری‌های کلیوی و سنگ کلیه هستند.

وی گفت: به همه افراد توصیه می‌شود که بر میزان تحرک و فعالیت‌های جسمی خود بیفزایند، آب و مایعات سالم به میزان کافی بنوشند و از مصرف نمک حتی‌الامکان خودداری کنند که با رعایت این موارد می‌توان سالم‌تر زندگی کرد.

جوشاندن آب «نیترات» را افزایش می‌دهد 

سید جعفر نوابی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: با گرم شدن هوا آنچه که از همه شایع‌تر است مسمومیت‌های غذایی است که این مسمومیت‌ها غالباً یا به علت مصرف غذای آلوده یا آب آلوده است.

این متخصص بیماری‌های داخلی در کرمانشاه افزود: برای جلوگیری از ابتلا به مسمومیت‌های غذایی حتی‌الامکان از خرید نوشیدنی‌ها و غذاهای تهیه شده توسط فروشندگان خیابانی خودداری شود، در صورت استفاده از آب‌های غیر لوله‌کشی از سلامت و بهداشت آنها اطمینان حاصل شود. 

وی گفت: با افزایش دمای هوا و گرمای بیش از حد دما در بعضی از مناطق امکان گرمازدگی وجود دارد که با نوشیدن مایعات و به‌خصوص آب به میزان بیشتر می‌توان مانع از گرمازدگی شد و در این فصول بهتر است افراد در ساعت‌های اوج گرما در روز یعنی بین ساعت ۱۲ تا ۱۶ در صورت نداشتن کار واجب از منزل خارج نشوند.

نوابی افزود: در هوای گرم از انجام ورزش‌های سنگین ممانعت کنند، در ساعات خنک‌تر روز از خانه خارج شوند و نسبت به دیگر فصول سال آب بیشتری بنوشند البته در کرمانشاه نیز مسمومیت و گرمازدگی در تابستان بیشتر دیده می‌شود. 

تنها نوشیدنی سالم جهان آب بهداشتی است

وی ادامه داد: نوشیدنی‌های کارخانه‌ای و صنعتی به دلیل داشتن مواد افزودنی، رنگ و قند مصنوعی دارای عوارض بسیاری هستند و تنها نوشیدنی سالم جهان آب سالم و بهداشتی است البته دوغ بهداشتی و بی‌نمک نیز از نوشیدنی‌های سالم به شمار می‌آید.

نوابی خاطرنشان کرد: اکثر نوشیدنی‌های موجود در بازار حاوی ترکیبات و مواد شیمیایی هستند که با عنوان نوشیدنی‌های طبیعی در دسترس مردم قرار دارند در تهیه این نوشیدنی‌ها از مواد نگهدارنده و افزودنی، رنگ، قند و اسید استفاده شده است که نباید آنها را در زمره مواد غذایی به‌حساب آورد.

وی گفت: در مورد آب نیز به هیچ عنوان به نوشیدن آب بسیار سرد توصیه نمی‌شود بلکه آب خنک و ولرم بهترین آب برای نوشیدن است چرا که نوشیدن آب بسیار سرد یا آب داغ برای مری، معده و دستگاه گوارش خوب نیست لذا بهتر است دمای آب مصرفی با دمای بدن متناسب باشد. 

متخصص بیماری‌های داخلی خاطرنشان کرد: برخی برای تصفیه آب آن را می‌جوشانند که این کار نیز توصیه نمی‌شود املاح موجود در آب برای بدن ضروری هستند جوشاندن آب ممکن است موجب افزایش نیترات موجود در آن شود.

وی با بیان اینکه استفاده از آب معمولی که در لوله‌کشی‌ها وجود دارد بهترین گزینه است، تصریح کرد: هرچند برخی حتی با استفاده از فیلترهای خانگی تصفیه‌کننده آب موافق نیستند اما برخی از این تصفیه‌کننده‌ها که از استاندارد بالایی برخورد دارند املاح مضر و آلودگی‌ها را از آب می‌گیرند بنابراین استفاده از این دستگاه‌ها در مناطقی که از آب خوبی برخوردار نیستند یا دارای آب‌های سنگ‌ساز و سنگین هستند، بلامانع است.

نوابی با اشاره به اینکه آب مصرفی در شهر کرمانشاه نیز از کیفیت خوبی برخوردار است و استفاده از آن بدون فیلترهای تصفیه نیز مشکلی ندارد، تصریح کرد: اهالی برخی از روستاها و مناطق نیز که هنوز لوله‌کشی نشده‌اند از آب چاه‌ها، قنات‌ها، چشمه‌ها یا برکه‌ها استفاده می‌کنند باید به طور مستمر بررسی شوند و در صورت وجود آلودگی باید با دستگاه‌ها و کوزه‌های مخصوص، پاکسازی و کلرزنی شده و آموزش‌های لازم به افراد در این خصوص داده شود.

وی ادامه داد: آب چشمه‌ها اکثراً مشکلی ندارند اما چاه‌ها مشکلات مخصوص به خود را دارند مثلاً گاهی ممکن است حیوانات موذی در آنها افتاده و موجب آلودگی‌شان شوند یا این چاه‌ها در کنار فاضلاب‌ها قرار گرفته و آلودگی فاضلاب‌ها به آنها سرایت کند بنابراین آب چاه‌ها و قنات‌ها باید به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرند و در صورت لزوم عملیات پاکسازی و کلرزنی بر روی آنها صورت گیرد که این کار نیز معمولاً با کوزه‌های حاوی کلر انجام می‌شود.

نوابی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با افزایش سن احساس تشنگی و نیاز به آب در افراد کم می‌شود اما در این سنین هم حدوداً باید به میزان دو لیتر آب در شبانه‌روز استفاده شود البته این میزان از آب تنها به صورت مایع آب نوشیدنی نیست و بخشی از آن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که استفاده می‌شوند حاوی آب هستند و می‌توانند در کنار آب مایع، آب مورد نیاز بدن را تأمین کنند لذا توصیه می‌شود که افراد سالخورده حتی اگر تشنه هم نیستند بین دو تا سه لیوان آب در شبانه‌روز مصرف کنند.

قهوه و چای موجب کاهش میزان حجم آب بدن می‌شوند 

رضا تحویلیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: آب بهترین نوشیدنی برای رفع عطش است البته از نوشیدنی‌های دیگر اگر مطمئن باشیم که برای بدن ضرری ندارند و میزان قند خون بدن را بالا نمی‌برند می‌توان در کنار آب استفاده کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با تأکید بر اینکه آب سالم‌ترین نوشیدنی است که علاوه بر رفع عطش مایعات بدن را نیز تأمین می‌کند، افزود: بعضی نوشیدنی‌ها همچون انواع قهوه‌ها و چای باعث افزایش میزان ادرار و از دست رفتن آب بدن می‌شوند و تاثیری معکوس در بدن ایجاد می‌کنند بنابراین توصیه می‌شود که به جای هر مایع دیگری فرد از آب آشامیدنی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان آب و معاونت بهداشتی مسئول و ناظر بر آب آشامیدنی هستند، گفت: آبی که در سیستم لوله‌کشی به‌کار می‌رود و توزیع می‌شود باید برای نوشیدن مناسب و از هر نوع آلودگی‌های میکروبی مبرا باشد و باعث شیوع و توسعه بیماری‌های واگیردار نشود.

تحویلیان ادامه داد: آب مورد استفاده مردم نیز باید از لحاظ سختی نیز در حد استاندارد باشد و آبی که در شبکه آبرسانی شهری توزیع می‌شود باید این ویژگی‌ها را داشته باشد لذا هرگاه ناخالصی‌ها یا آلودگی‌هایی در آب دیده شوند باید توسط مقامات مربوط پیگیری شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: آبی که در شبکه آبرسانی توزیع می‌شود در اصل برای نوشیدن، تصفیه شده است اما در ایران برای شست و شو و مصارف غیرنوشیدنی نیز به‌کار می‌رود؛ برخی برای احتیاط از فیلترهای تصفیه آب در منازل خود استفاده می‌کنند اما استفاده از این دستگاه‌های تصفیه برای همه ضرورت ندارد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: میزان آب مورد نیاز بدن با میزان تعریق و میزان آب از دست رفته از بدن، در ارتباط است هر چقدر فعالیت بدنی و میزان تحرک جسمی و تعریق افزایش پیدا کند به آب بیشتری برای جایگزینی آب از دست رفته از طریق تعریق احتیاج است در نتیجه کسانی که فعالیت و حرکات بدنی و ورزشی بیشتری دارند و کسانی که به مدت طولانی به کارهای سختی همچون امور ساختمانی و کشاورزی مشغول به‌کار هستند آب بیشتری نسبت به سایر افراد از دست می‌دهند و متناسب با آب از دست داده و برای تأمین و جبران آن باید آب بیشتری بنوشند. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ آب به تنهايی بهترين نوشيدنی و تأمين‌كننده نياز بدن به مايعات است و ساير نوشيدنی‌ها از جمله چای، نوشابه و دلستر به هيچ عنوان جای آب را نمی‌گيرند و نوشابه‌های گازدار نیز از لحاظ ایجاد مشكلات هضم و گوارش مضرترین نوع نوشیدنی هستند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از