حالت تاریک
نیمی از آسانسورهای کرمانشاه تأییدیه ایمنی ندارند
مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه‌:

نیمی از آسانسورهای کرمانشاه تأییدیه ایمنی ندارند

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه با بیان اینکه مجوز تأییدیه ایمنی آسانسورها یک‌ساله است و پس از گذشت این زمان مجدد باید تمدید شود، گفت: نیمی از آسانسورهای کرمانشاه فاقد تأییدیه ایمنی است.

مهدی حسین‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: سال گذشته حدود یک هزار و ۲۰۰ بازرسی آسانسور در استان کرمانشاه انجام گرفت که این تعداد بازرسی منجر به صدور ۴۰۰ تأییدیه ایمنی شد و در سال جاری نیز تا‌کنون ۸۸۰ مورد بازرسی انجام گرفته که منجر به صدور ۳۱۰ تأییدیه شده است.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه گفت: تأییدیه‌های ایمنی استاندارد آسانسور دارای اعتبار یک‌ ساله است و پس از گذشت این مدت زمان باید در دوره‌های حداقل یک‌ساله تأییدیه ایمنی صادر شود و با توجه به این موضوع می‌توان بیان کرد حداقل نیمی از آسانسورهای منصوبه در اماکن عمومی در استان کرمانشاه فاقد تأییدیه ایمنی استاندارد است.

حسین‌پور تصریح کرد: نکته بسیار مهم در این مورد روش شناسایی آسانسورهای دارای تأییدیه ایمنی استاندارد است و هر آسانسوری که تأییدیه ایمنی دریافت می‌کند یک کد شناسه ۱۰ رقمی تعلق می‌گیرد که شناسه ملی نام دارد و این کد بر روی پلاک فلزی حک و درون کابین نصب می‌شود که با ارسال شناسه ملی به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ آخرین وضعیت استاندارد آسانسور پیامک می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس قوانین نیمی از آسانسورهای منصوبه در ادارات دولتی و اماکن‌های عمومی دارای تأییدیه ایمنی استاندارد نیستند و مطابق مقررات هر گاه اتفاق منجر به جرح در آسانسور به وقوع رخ دهد و آسانسور دارای کد شناسه ملی استاندارد نباشد در ساختمان‌های خصوصی مالکین آپارتمان و یا مدیر آپارتمان و در دستگاه‌های دولتی بالاترین مقام دستگاه مقصر شناخته می‌شود و همچنین به علت غیراستاندارد بودن، بیمه هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال آن متقبل نمی‌شود.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه با بیان اینکه بیمه آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: متأسفانه برخی از شرکت‌های بیمه بدون داشتن تأییدیه ایمنی استاندارد، آسانسور را بیمه و هزینه را از مردم دریافت می‌کنند اما در زمان بروز حوادث به علت غیراستاندارد بودن، مبلغی پرداخت نمی‌کنند.

حسین‌پور بیان کرد: برای نصب آسانسور اولین اقدام مهمی که باید انجام گیرد انتخاب شرکت نصاب مجاز (دارای پروانه طراحی و مونتاژ از سازمان صمت و یا پروانه نصب و سرویس از اتحادیه آسانسور باشد) است که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته متأسفانه ۹۹ درصد اتفاقات مربوط به نصب و یا سرویس آسانسور توسط شرکت‌های غیرمجاز است.

وی اضافه کرد: دومین مرحله از فرآیند عقد قرارداد، نصب، راه‌اندازی و اخذ تأییدیه ایمنی استاندارد با شرکت آسانسور مجاز است و از این مرحله به بعد مالک وظیفه خود را انجام داده و شرکت نصاب آسانسور باید مشخصات آسانسور مورد نظر را با آدرس ملک در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ثبت نام کند.
 
مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه عنوان کرد: به محض ثبت‌نام، پروژه به صورت کاملا تصادفی به یکی از شرکت‌های بازرس که زیر نظر اداره‌کل استاندارد استان کرمانشاه فعالیت دارد، برای انجام مراحل بازرسی فنی ارجاع می‌شود و در مراحل بازرسی عدم انطباق‌ آسانسور به مالک و شرکت نصاب اعلام و پس از برطرف‌شدن عدم انطباق‌ها و تکمیل مدارک فیزیکی، برای آسانسور در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور تأییدیه ایمنی استاندارد صادر می‌شود.

حسین‌پور گفت: با توجه به اینکه در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور برای شهرداری‌های استان سامانه در نظر گرفته شده، به محض تأیید آسانسور، تأییدیه آن در سامانه شهرداری‌های مناطق و یا شهرستان‌ها قابل مشاهده است.

وی تأکید کرد: با توجه به اخطارها و هشدارهای مکرر اداره‌کل استاندارد، خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی متوجه اهمیت تأییدیه ایمنی استاندارد برای آسانسورها شده و بیمارستان‌ها را هر ساله مکلف به دریافت این تأییدیه می‌کند و حتی یکی از ملاک‌های ارزیابی بیمارستان‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی ارائه این تأییدیه است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از