حالت تاریک

پروژه امنیتی جدید آمریکا علیه ایران

پروژه امنیتی جدید آمریکا علیه ایران

جان کربی، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا، در واکنش به حمله تروریستی کرمان به صراحت اعلام کرده بود: «هیچ اطلاعات امنیتی نداشتیم که در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، چنین می‌شود.»

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد» و به نقل از خبرگزاری فارس؛ روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۲، یعنی حدود یک ماه بعد از حمله تروریستی به کرمان در گزارشی اختصاصی مدعی شد: «آمریکا پیش از حمله تروریستی داعش، مخفیانه به ایران هشدار داده بود.» در این گزارش آمده است: «مقامات آمریکایی گفتند که ایالات متحده مخفیانه به ایران هشدار داده است که داعش در حال آماده شدن برای انجام حمله تروریستی در اوایل ماه جاری است.»

این ادعا درحالی رخ داده است که به گزارش یورونیوز، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پس از حمله تروریستی به کرمان به صراحت اعلام کرده بود: «هیچ اطلاعات امنیتی نداشتیم که در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، چنین می‌شود.»

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در خصوص حمله تروریستی کرمان گفته بود: «درباره انفجارها در ایران باید بگویم که ما گزارش‌ها را از نزدیک دنبال کرده‌ایم. ما هیچ اطلاعات مستقلی برای ارائه نداریم. هنوز برای نتیجه گیری در مورد دلیل این انفجارها زود است اما باید بگویم آمریکا هیچ نقشی در این حملات نداشته و هرگونه اظهارنظر بر خلاف این امر، مضحک است.»[۱]

بنابر اعلام رسمی مقامات امنیتی آمریکا، ادعای وال‌استریت ژورنال یک دروغ رسانه‌ای است. البته این قبیل دروغ پردازی از سوی رسانه‌های معروف و به ظاهر معتبر آمریکایی همچون وال‌استریت ژورنال، موضوع جدیدی نیست. به عنوان مثال، سال گذشته هم‌زمان با شروع ملتهب شدن فضای ایران، رسانه آمریکایی نیویورک تایمز در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ مدعی شد: «رهبر ایران در بستر بیماری است و عمل جراحی انجام داده و حالش به قدری وخیم است که حتی توانایی نشستن هم ندارد و به همین دلیل، تمام جلسات او لغو شده است.»

دروغ بودن این ادعا خیلی سریع‌تر از آنکه نیویورک تایمز گمان می‌کرد، برملا شد. فردای انتشار این ادعای از سوی نیویورک تایمز، یعنی ۲۶ شهریور ۱۴۰۱، رهبر انقلاب در دیدار با هیئت‌های عزاداری در اربعین حسینی حضور یافتند و به طور ایستاده و بدون عصا، سخنرانی کردند.

به عنوان مثالی دیگر، نیویورک تایمز در ایام اغتشاشات نوشته بود: «اعتصابات، ایران را به شهر ارواح تبدیل کرده و همه چیز تعطیل شده است. بازارها و مغازه‌ها به طور سراسری در ایران بسته شده و زندگی معمولی مردم متوقف شده است. حتی مطب‌های پزشکی و سوپرمارکت‌ها نیز شغل خود را تعطیل کرده‌اند.»

این ادعا، در روزهایی مطرح شد که زندگی عادی مردم ایران در شهرهای مختلف جریان داشت و فقط لازم بود که شخصی چند دقیقه در خیابان‌ها حضور داشته باشد تا دروغ بودن این ادعا را لمس کند.

باید توجه داشت که آمریکا، بزرگترین حامی تررویست‌های منطقه است؛ به طوری که ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، اعتراف کرده بود که ایالات متحده داعش را به وجود آورده است. 

همچنین، آمریکا عامل ترور شهید سلیمانی بود. به عبارتی دیگر، آمریکا خود یکی از متهمان اصلی حمله تروریستی به کرمان است. این اتهام به قدری جدی است که یکی از خبرنگاران آمریکایی در کنفرانس خبری خطاب به «متیو میلر»، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: «آمریکا سابقه طولانی در انجام چنین اموری(اقدامات تروریستی) در ایران دارد. مانند کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران. همچنین آمریکا با صدای بلند و مفتخرانه کشتن قاسم سلیمانی را پذیرفت. پس چرا مضحک است که بگوییم آمریکا در حمله تروریستی کرمان نقش داشته است؟»

به نظر می‌رسد دروغ پردازی رسانه‌های معروف آمریکایی در موضوعاتی همپون حمله تروریستی کرمان و بیماری رهبر انقلاب، با هدف ایجاد درگیری و تنش داخلی ایران صورت گرفته است. اما این قبیل ادعاهای خلاف واقع، در فضای عمومی ایران باور پذیر نبوده است و آمریکا به عنوان عامل اصلی اقدامات ترورویستی در غرب آسیا، نمی‌تواند مدعی باشد که با ارائه اطلاعات، قصد داشته از این قبیل اقدامات جلوگیری کند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از