حالت تاریک
رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه مطرح کرد؛

پیشگامی کرمانشاه در احداث دهکده اقتصاد مقاومتی

پیشگامی کرمانشاه در احداث دهکده اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) گفت: کرمانشاه یکی از استان‌های پیشگام در احداث دهکده اقتصاد مقاومتی بوده و جزو اولین استان‌هایی است که دهکده اقتصاد مقاومتی در سطح استان تأسیس شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ فعالیت‌هایی که امروزه توسط سازمان بسیج سازندگی در قالب اقدامات جهادی با روحیه و اراده‌ای قوی انجام می‌شود الگویی جدیدی از فعالیت حلقه‌های میانی مورد تأکید مقام معظم رهبری در حکمرانی مردمی است که به صورت خدمتی بی‌منت در حوزه‌های مختلفی که نیاز به حمایت و کمک دارند به نمایش گذاشته می‌شود و در این راستا اقشار مختلف جامعه از جمله: دانشجویان، دانش‌آموزان، گروه‌های خودجوش مردمی و... برای یاری محرومان و حل مشکلات آنها، روانه اقصی‌نقاط محروم کشور می‌شوند.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم، در همه‌ی بخش‌ها، کمربسته بودنِ مثل یک جهادگر لازم است»، لذا بدون شک کار جهادی اولین گام در مسیر راه شهدای انقلاب اسلامی است و هر انسانی که اراده کند در مسیر معنوی شهدای والامقام قدم بردارد باید در عرصه خدمت‌رسانی بی‌منت به مردم در قالب فعالیت‌های جهادی کوشا باشد چرا که الگوی اصلی زندگی شهیدان بوده است.

هر ساله هفته بسیج سازندگی فرصتی ارزشمند است که بتوانیم به بررسی اقدامات جهادی سازمان بسیج سازندگی به عنوان یک نهاد انقلابی بپردازیم که همواره در توسعه و پیشرفت‎های کشور نقش حائز اهمیتی داشته و در خط مقدم اردوهای خدمت‌رسانی به محرومان بوده است که به تعبیر مقام معظم رهبری این اقدامات موجب برکت و بهره‌مندی زندگی افراد می‌شود و ایشان می‌فرمایند: «این کارِ اردوهای هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت‌رسانی است که میلیونها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند. از لحاظ مادی، از لحاظ امور روزمره‌ی زندگی، از لحاظ معنوی و هدایت، بهره‌مند می‌شوند!»؛ لذا به مناسب این هفته مبارک به گفتگو با امیرحمزه خزایی رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه، نشسته‌ایم.

 

مرصادنیوز: از اهمیت بسیج و بسیج سازندگی بگویید.

خزایی: در هفته‌ بسیج سازندگی شعار امسال «همه باهم بسیج خدمت‌رسانی هستیم»، بوده است و بر اساس شعار جهش تولید با مشارکت مردم گفته شده و این موضوع، وظيفه همگانی بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی را در این رسالت بزرگ، سنگین‌تر کرده است. 

بسیج به عنوان گسترده‌ترین شبکه مردمی در کشور با توجه به اینکه از بطن جامعه و از جنس مردم است، همواره در همه عرصه‌ها از زمان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، درگیری‌های حوزه‌ جنگ نرم و سخت، همراه و در کنار مردم بوده و در مشکلاتی چون سیل، زلزله، شیوع کرونا و... از جان مایه گذاشته و خوب درخشیده است.

 

مرصادنیوز: نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در قالب حلقه‌های میانی را چطور می‌بینید؟

خزایی: گروه‌های جهادی به عنوان حلقه‌های میانی، از اساسی‌ترین گروه‌های سازمان یافته بسيج محسوب‌ می‌شوند و رسالت آنها این بوده که بین امام امت و مردم قرار گیرند اما امروزه با توجه به اینکه دولت، دولتی مردمی است حلقه‌های میانی بین دولت و مردم قرار گرفته و بسیج سازندگی با ظرفیت قرارگاهی و گروه‌های جهادی خود به عنوان یک حلقه میانی در خدمات ارائه شده، رابط برنامه‌های دولت و مردم قرارگرفته است و در حال حاضر برخی از کارهایی که صورت می‌گیرد و خدماتی که از طریق دولت ارائه می‌شود بسیج سازندگی به عنوان مجری نقش‌آفرینی کرده و این به دلیل پشتیبانی و حمایتی است که از دولت مردمی انجام می‌شود.

 

مرصادنیوز: سازمان بسیج سازندگی در قرارگاه‌های فرمان اعتلای بسیج چه نقشی دارد؟

خزایی: در قرارگاه‌های یازده‌گانه اصلی فرمان اعتلا بسیج که سازمان بسیج سازندگی در دو قرارگاه اصلی یعنی قرارگاه محرومیت‌زدایی و قرارگاه اقتصاد مقاومتی فعالیت داشته و دبیری این دو قرارگاه و وظایف اصلی آن بر دوش سازمان بسیج سازندگی است، لذا با توجه به اینکه شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم است، عمده‌ترین تلاش سازمان بسیج سازندگی در ۱۴۰۳ معطوف به تولید البته با همراهی و مشارکت مردمی خواهد بود.

 

مرصادنیوز: در سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه چند گروه جهادی ساماندهی شده است؟

خزایی: تا به امروز ۲ هزار و ۲۰۰ گروه جهادی در سطح استان کرمانشاه سازماندهی و ساماندهی شده است که در سامانه اطلس جهادی جدید ثبت و تعدادی از مجوزات صادر شده و برخی دیگر در مرحله صدور مجوز هستند؛ در سال گذشته قریب به ۶۰ گروه جهادی در رزمایش فاطمی شرکت کرده و خدمات مختلفی به هم استانی‌های عزیزمان ارائه کردند.

 

مرصادنیوز: در رابطه با عمده اقدامات گروه‌های جهادی در حوزه عمرانی توضیح می‌دهید؟

خزایی: در قرارگاه نوروزی سال جاری با مشارکت بیش از ۳۵۰ گروه جهادی در قالب ۲ هزار و ۳۰۰ نفر، اردوهایی در مشارکت بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی صورت گرفت که این گروه‌ها خدمات بسیار ارزنده‌ای داشتند و این مشارکت در مراحل احداث و مرمت ۲۳۵ پروژه عمرانی بوده است.

در عرصه عمرانی اگر بخواهیم اشاره‌ای به عملکرد سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه طی دو سال گذشته تا به امروز داشته باشیم می‌توان گفت بیش از یک هزار و ۳۴۰ مورد پروژه‌های مرمت و احداث منازل مسکونی نیازمندان، مساجد، غسالخانه، خانه‌های عالم در مناطق روستایی انجام شده است.

مشارکت در ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی کمیته امداد برای مددجویان، که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۶ واحد از این آمار در دست اقدام است که ان‌شاء‌الله تا پایان خردادماه سال جاری به اتمام خواهد رسید؛ ۳۰ کیلومتر راه روستایی با مشارکتِ اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، آسفالت شده و آسفالت یادمان‌های شهدا، مناطق حاشیه‌ای شهر با همکاری خوب شهرداری‌ها از دیگر خدمات عمرانی بوده است که می‌توان به آن اشاره کرد.

 

مرصادنیوز: سازمان بسیج سازندگی در حوزه آبرسانی به مناطق محروم و روستایی چه اقدامی کرده است؟

خزایی: در بحث آبرسانی با توجه به اینکه استان کرمانشاه یکی از استان‌های پر تنش آبی محسوب می‌شود این موضوع در سطح کشور مورد توجه قرار گرفت و قرارگاه مرکزی امام حسن مجتبی(ع) با استفاده از دو معین خود در استان کرمانشاه یعنی سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) و واحد محرومیت‌زدایی قرارگاه زمینی نجف اشرف، به صورت جدی به موضوع آبرسانی ورود کرده و طی یک بازه زمانی ۳۰ ماهه توانسته‌ایم، ۵۱ مخزن آب، ۱۵ ایستگاه پمپاژ، ۱۹۳ کیلومتر لوله‌گذاری خط انتقال آب داشته باشیم که تا به امروز بالغ بر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و ان‌شاءالله تا پایان اردیبهشت‌ماه بخش اعظم آن با حضور مقامات کشوری افتتاح خواهد شد، آبرسانی به مابقی روستاها نیز تا اواسط تابستان سال جاری انجام خواهد شد.

 

مرصادنیوز: در بحث خدمات غیر عمرانی چه اقداماتی توسط سازمان بسیج سازندگی صورت گرفته است؟

خزایی: در بحث امور اجتماعی و مردم‌یاری توسط سازمان بسیج سازندگی طی دو سال اخیر، اقدامات خوبی صورت گرفته است از جمله: اهدای بیش از ۲ هزار ۵۰۰ جهیزیه به نوعروسان جامعه هدف که عمدتاً شامل اقلام کامل جهیزیه زندگی بوده است، ۵۶ هزار بسته کمک‌آموزشی و لوازم‌التحریر در سطح شهرستان کرمانشاه، بین دانش‌آموزان نیازمند و بین مدارس حاشیه شهر توزیع شده، بالغ بر ۱۰۰ هزار پوشاک و کفش در بین نیازمندان توزیع شده، ۱۸۰ هزار اقلام دارویی و بهداشتی بین نیازمندان جامعه هدف توسط بسیج جامعه پزشکی توزیع شده، ۹ هزار و ۸۰۰ متر فرش به مساجد روستاهایی که فاقد فرش بودند اهدا شده و بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر از زندانی جرائم غیرعمد که عمدتاً محکومیت مالی داشتند در سطح استان کرمانشاه با همکاری خوب بسیج حقوق‌دانان از بند آزاد شده‌ و این عزیزان را به آغوش خانواده رساندیم.

در سال گذشته تسهیلات مربوط به بند ب ماده ۳ تبصره ۱۸ چیزی حدود ۲۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که همه متقاضیان به بانک‌های عامل معرفی شده و تاکنون برای یک هزار و ۶۵ نفر با اعتباری بالغ بر ۱۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جذب شده و در سال ۱۴۰۱، نیز برای اشتغال یک هزار و ۸۰۰ نفر، ۲۴۱ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان اعتبار به متقاضیان واگذار شده که یکی از دست آوردهای برتر استان کرمانشاه در واگذاری اعتبارات بوده است.

پیشگامی کرمانشاه در احداث دهکده اقتصاد مقاومتی

مرصادنیوز: بسیج سازندگی در حوزه‌های دیگر نیز اقدامی داشته است؟

خزایی: احداث ۲۰ نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و کمک به تامین انرژی، مشارکت در کاشت بیش از ۳۰۰ هزار نهال در سطح استان با همکاری و مشارکت همه گروه‌های جهادی، تخصصی و همچنین اقشار مختلف و احداث یک هزار و ۵۰۰ صندوق قرض الحسنه اشتغالزا با عضویت بالغ بر ۴۸ هزار نفر در سطح استان و با ظرفیتی نزدیک به ۸۹ تعاونی که در بحث ایجاد اشتغال فعالیت می‌کنند از دیگر خدمات سازمان بسیج سازندگی استان است.

 

در حوزه امنیت غذایی نیز اقدامات خوبی انجام شده از جمله: احداث و لایروبی کانال‌های آب کشاورزی، همایش و تجلیل از گله‌داران و شبانان که در تأمین و امنیت غذایی جامعه نقش به سزای ایفا کرده‌اند، توزیع ۱۰۰ سرویس بهداشتی کانکسی تاشو و قابل حمل بین عشایر، واکسیناسیون دام‌ها با هدف پیشگیری از بیماری‌های دامی در ۱۰۹ نقطه از نقاط روستایی و عشایری استان کرمانشاه و سم‌پاشی بالغ بر ۳۰۰ هزار مترمربع جایگاه‌های نگهداری دام که توسط بسیج جامعه کشاورزی و سایر گروه‌های تخصصی جهادی صورت گرفته است.

 

 

مرصادنیوز: در حوزه اقتصاد مقاومتی چه کارهای توسط سازمان بسیج سازندگی صورت گرفته است؟

 

خزایی: کرمانشاه یکی از استان‌های پیشگام در احداث دهکده اقتصاد مقاومتی بوده و جزو اولین استان‌هایی است که دهکده اقتصاد مقاومتی در سطح استان تأسیس شده و این دهکده با فضای بالغ بر ۲۳ هکتار وسعت بین شهرستان بیستون و ۱۰ کیلومتری به سمت سنقر واقع شده است و ۲۲ کارگاه تولیدی در این دهکده فعال هستند که عمده این کارگاه‌ها با حمایت مالی و تجهیزات بسیج سازندگی فعالیت می‌کنند؛ در حوزه اشتغال خانگی نیز با راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و خانگی برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

 

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه با ساماندهی و به‌کارگیری بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ گروه جهادی که از ظرفیت‌های مردمی هستند، توانسته است گام‌های بلندی در حل مسائل و مشکلات مردم در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی بردارد به گونه‌ای که با استفاده از این ظرفیت‌ها و با تخصیص کمترین منابع اعتباری بیشترین بازدهی در سطح مناطق محروم داشته است.

 

حمیدرضا حاتمی؛ خبرنگار و فعال رسانه‌ای

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از