حالت تاریک
مدیرکل کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه خبر داد:

مکلف به اشتغال‌زایی برای ۴هزار فارغ‌التحصیل کرمانشاهی هستیم

مکلف به اشتغال‌زایی برای ۴هزار فارغ‌التحصیل کرمانشاهی هستیم

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: امسال در شورای عالی اشتغال تعداد ۲۶ هزار و ۲۴۷ مورد شغل برای استان کرمانشاه مصوب شده است که بیش از ۱۴ درصد آن باید اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ مختار احمدی ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تشکیل شد، ضمن تبریک هفته کارگر، اظهار داشت: ۶۰ درصد از جمعیت کشور مخاطب وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی هستند که از این وزارتخانه به وزارت مردم تعبیر می‌شود.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درخصوص ارزش کار افزود: کارگر و کارفرما در نبرد اقتصادی نقش مهمی دارند که امانت‌داری، انضباط و احساس مسئولیت از وظایف مهم آنها است.

وی گفت: تعداد ۱۴ میلیون نفر کارگر در سطح کشور هستند که با احتساب خانواده آنها قریب به ۴۴ میلیون نفر یعنی نصف جمعیت کشور، قشر کارگر محسوب می‌شوند.

احمدی در ادامه بخشی از دستاوردهای اداره کار استان را به تفکیک معاونت‌ها تشریح کرد و گفت: اصلی‌ترین وظیفه معاونت روابط کار، صیانت از نیروی کار است که در این راستا اجرای طبقه‌بندی مشاغل برای کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر نیرو انجام گرفته است‌.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، اجرای عدالت در پرداخت مزد کارگران است که با توجه به تجربه، تحصیلات و سابقه کار حق‌الزحمه دریافت کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: تعداد ۳۴۶ بنگاه اقتصادی در سطح استان بالای ۵۰ نفر نیروی کار دارند که در ۸۵ درصد آنها طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شده است.

وی تصریح کرد: اقدام دیگر طبق ماده ۵۰ قانون کار، در راستای صیانت از نیروی کار و جلوگیری از سوانح ناشی از کار، انجام بازرسی بوده که در سال گذشته ۸ هزار بازرسی توسط ۲۰ بازرس در سطح استان انجام گرفته است.

احمدی از کاهش ۲۳ درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته خبر داد و گفت: حوادث ناشی از کار در سال یک‌هزار و ۴۰۱ تعداد ۳۰۴ نفر بوده که در سال یک‌هزار و ۴۰۲ به ۲۸۲ نفر کاهش پیدا کرده که بیشترین حوادث مربوط به امور ساختمانی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اقدامات معاونت روابط کار، انجام کارهای شبه قضایی است، اذعان کرد: در سال گذشته از تعداد ۷ هزار و ۶۰۰ دادخواست، ۷ هزار و ۵۶ رأی توسط مراجع حل اختلاف صادر شده که ۳۰ درصد آرا سازشی بوده است.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از چالش‌های حوزه کار این بود که میانگین رسیدگی به پرونده‌ها ۱۱۳ روز بود که یکی از دلایل آن کم‌بودن تعداد شعب هیأت تشخیص بود.

وی گفت: تعداد شعب هیأت تشخیص از دو شعبه به ۶ شعبه افزایش پیدا کرده و میانگین رسیدگی از ۱۱۳ روز در سال یک‌هزار و ۴۰۰ به ۴۹ روز در سال یک‌هزار و ۴۰۱ کاهش پیدا کرده و هم اکنون میانگین رسیدگی به پرونده‌ها به ۴۰ روز رسیده است.

احمدی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ هزار نفر افراد از کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، ادامه داد: اکنون ۳ هزار و ۲۰۰ نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند‌.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: میانگین مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری از ۶ تا ۵۰ ماه به نسبت سابقه کار، مجرد یا متأهل‌بودن متغیر است.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات این اداره، تشکیل انجمن‌های صنفی کارگری است که اکنون تعداد ۲۵۹ تشکل کارگری در سطح استان فعال هستند و شاهد کمترین تنش و تجمع کارگری در استان بوده‌ایم.

احمدی در ادامه درخصوص حوزه تعاون گفت: تعداد ۳ هزار و ۲۰۰ تعاونی فعال در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، خدماتی، مسکن، مرزنشینان، مصرف کارکنان و... با عضویت یک میلیون و ۶۷۰ هزار نفر در حال فعالیت هستند.

انجام صادرات ۶۳ میلیون دلاری تعاونی‌ها در مرزهای کرمانشاه 

وی با بیان اینکه تعداد ۶۰۰ هزار نفر از شهرستان‌های مرزنشین با اشتغال ۵۰ هزار نفر عضو تعاونی‌ها هستند، تصریح کرد: در سال گذشته به میزان ۶۳ میلیون دلار صادرات در مرزهای استان از طریق تعاونی‌ها انجام شده است.

احمدی به تعدادی از تعاونی‌های شاخص اشاره کرد و گفت: شرکت لبنیاتی «مانیزان»، بیستون؛ بزرگترین بیمارستان خصوصی غرب کشور، شرکت تایر کُرد شهرک صنعتی، شرکت بنیادداروی پاوه و تعدادی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت تعاونی اداره می‌شوند و موفق عمل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد ۵۶ تعاونی تشکیل شده، خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد یک‌هزار و ۸۵۰ فرصت شغلی ایجاد شده است.

احمدی با اشاره به تدوین سند اشتغال، گفت: بر اساس سند اشتغال سال گذشته تعداد ۳۴ هزار و ۵۱۷ فرصت شغلی به‌صورت ناخالص ایجاد شده است.

وی ادامه داد: خلأیی که قبلا در موضوع اشتغال وجود داشت، راستی‌آزمایی بود که اکنون توسط سامانه «رصد» به صورت تلفنی و بازدید میدانی انجام می‌شود.

احمدی گفت: تعهد اشتغال در سال گذشته ۴۰ هزار و ۵۶۰ شغل بود که ۳۴ هزار و ۵۱۷ مورد آن محقق شده و ۹۶ درصد صحت‌سنجی ایجاد اشتغال در سامانه رصد انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۱۸ هزار کارگر ساختمانی بیمه‌شده در سطح استان داریم، گفت: سرانه پوشش بیمه در سال یک‌هزار و ۴۰۱ به میزان ۳۸ درصد بوده که در سال یک‌هزار و ۴۰۲ به ۳۹.۳ درصد رسیده است و افزایش ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه نرخ بیکاری سالیانه توسط مرکز آمار ایران اعلام می‌شود، گفت: طبق آمار شاهد نرخ بیکاری فصلی در استان بوده‌ایم که تقریبا ۲ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در سال گذشته ۲۳ جلسه برگزار شده که ۱۲۴ مصوبه داشته و از این تعداد ۱۱۷ مورد اجرایی شده است.

احمدی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در استان توسط بانک‌های عامل پرداخت شده، گفت: حدود ۱۲ هزار مجوز به صورت الکترونیکی صادر شده که اکثر آنها مشاغل خانگی بوده است.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درخصوص تعهد اشتغال برای سال آتی گفت: در شورای عالی اشتغال تعداد ۲۶ هزار و ۲۴۷ مورد شغل برای استان کرمانشاه مصوب شده است که بیش از ۱۴ درصد آن باید اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از