حالت تاریک
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه خبر داد:

45درصد از مخازن سدهای کرمانشاه پر است

45درصد از مخازن سدهای کرمانشاه پر است

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: : در حال حاضر ۶۱۱ میلیون مترمکعب آب پشت ۱۲ سد مخزنی کرمانشاه ذخیره شده که معادل 45 پرشدگی است.

رسول فرهادی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: در حال حاضر ۶۱۱ میلیون مترمکعب آب پشت ۱۲ سد مخزنی کرمانشاه ذخیره شده که معادل 45 پرشدگی است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه افزود: ۷۳۸ میلیون مترمکعب از ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سد‌های استان کرمانشاه خالی است که معادل 55 درصد می باشد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی که مهر ماه سال 1401 بوده است میزان یک میلیارد و ۴۱۴ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان ذخیره سد‌های استان مربوط به سد‌های گاوشان و داریان است.

فرهادی افزود: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از ظرفیت سد‌های استان خالی است، اما با توجه به پیش‌بینی ها بارش‌های مناسب برای سال آبی پیش رو داریم. البته در هر شرایطی بایستی مدیریت مصرف را مد نظر قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه برداشت آب از چاه های مجاز را یکی از مهم ترین علت های مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی و شکل گیری دشت های ممنوعه در استان عنوان کرد و گفت: ۱۳ محدود مطالعاتی دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

فرهادی خاطرنشان کرد: وقتی دشتی ممنوعه اعلام می شود یعنی میزان برداشت آب از مقدار بارش باران در آنجا بیشتر است و دائماّ سطح آب سفره زیرزمینی آن در حال افت است که تبعات وخیم بعدی آن می تواند فرو نشست زمین زراعی باشد.

وی شکل گیری دشت های ممنوعه در استان را ناشی از برداشت بیش از حد آب از چاه های مجاز و غیر مجاز دانست و گفت: اکنون در استان کرمانشاه بیش از ۱۰ هزار حلقه چاه مجاز داریم و حدود پنج هزار حلقه چاه غیر مجاز کشاورزی نیز شناسایی شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه کشت محصولات نامتعارف با اقلیم استان را از دیگر عوامل مهم شکل گیری وضعیت دشت های ممنوعه استان ذکر کرد و گفت: رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم هر منطقه از مهم ترین راهکارهای جلوگیری مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از