حالت تاریک
مدیرعامل مجتمع شرکت پیوند بیستون فارس خبر داد:

بهره‌برداری از بزرگترین نخلستان کشور تا سال 1404

بهره‌برداری از بزرگترین نخلستان کشور تا سال 1404

مدیرعامل مجتمع شرکت پیوند بیستون فارس گفت: بزرگترین نخلستان کشور در شهرستان قصرشیرین تا سال 1404 به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، علی ادیب‌نیا بعدازظهر امروز یکشنبه در طی بازدید معاون امور اقتصادی وزیر کشور از مجتمع شرکت پیوند بیستون فارس شهرستان قصرشیرین اظهار داشت: مجتمع باغ 4 هزار هکتاری شرکت پیوند بیستون فارس که وابسته به بنیادمستضعفان است مهم‌ترین نقش در مهار بخشی از آب‌های سطحی کشور دارد که از کشور خارج می‌شد.

مدیرعامل مجتمع شرکت پیوند بیستون فارس شهرستان قصرشیرین با بیان اینکه این مجموعه به شکل نعل اسب است و از سه طرف با عراق همسایه است، افزود: ما توانستیم از خروج حجم بالایی آب از کشور جلوگیری کنیم و همان آب را به تولید برسانیم.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ بزرگ‌ترین نخلستان کشور از ارقام تجاری خاص از جمله رقم «پیارم» و «مجول» بهره‌برداری می‌شود، گفت: حدود ۷۵۰ هکتار از این زمین‌ها برای تولید خرما به‌کار می‌رود.

ادیب‌نیا ادامه داد: با سرمایه‌گذاری که در استان صورت گرفته است چندین واحد گاوداری بزرگ در استان داریم که تامین بخش بزرگی از گاوداری‌های استان در این مجموعه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بخشی از چوب کشور نیز در اینجا با کشت درختانی هم‌چون اکالیپتوس تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: زمین درجه ۳ به زراعت، درجه ۲ به تولید چوب و اراضی درجه ۱ به تولید خرما اختصاص پیدا می‌کند.

ادیب‌نیا تصریح کرد: در بلند مدت بخش زراعت حذف خواهد شد و به خاطر ارزش افزوده، کشت خرما جایگزین آن می‌شود.

وی گفت: در این منطقه بزرگترین سیستم بسته‌بندی خرما ایجاد و حدود ۵ هزار تن خرما تولید خواهد شد و تولید چوب نیز بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن خواهد بود.

ادیب‌نیا بیان کرد: هم اکنون فاز ۱ این مجموعه فعال بوده و حدود ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم در آن مشغول به‌کار هستند به‌دلیل کاشت خرما و انگور تقریباً ۳ برابر این تعداد برای کارهای مختلف مشغول به‌کار هستند.

ادیب‌نیا ادامه داد: در پایان این طرح حدود ۳۰۰ نفر مشغول به‌کار خواهند شد و در آینده نزدیک سردخانه‌های زیر صفر و بالای صفر نیز در اینجا مستقر خواهند شد.

مدیرعامل مجتمع پیوند بیستون فارس با بیان اینکه مهم‌ترین اثر این مجموعه بهره‌بندی مردم منطقه از آن خواهد بود چه از لحاظ اشتغال و چه از نظر افزایش کیفیت زندگی در میان مردم منطقه، گفت: از سوی دیگر جمع‌آوری آب‌های سطحی، بهره‌وری آب در منطقه را افزایش می‌دهد و الگوی کشت را بهبود می‌بخشد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از