حالت تاریک
امام‌ جمعه سرپل‌ذهاب:

دانشگاه مطلوب انقلاب پرورشگاه متخصصان مسلمان متعهد است

دانشگاه مطلوب انقلاب پرورشگاه متخصصان مسلمان متعهد است

امام‌ جمعه سرپل‌ذهاب گفت: مادامی که دانشگاه پرورشگاه متخصصان مسلمان و متعهد نباشد دانشگاه مطلوب انقلاب نخواهد بود و این نمی‌شود مگر اینکه اساس و روش و سیستم در دانشگاه‌ها اسلامی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی ساداتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان سرپل‌ذهاب با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: نام‌گذاری روز شهادت آیت‌الله مفتح به‌نام روز وحدت حوزه و دانشگاه یادگار ارزشمند امام راحل است و این مسئله هم مانند همه تدابیر و تصمیم‌های مهمی که در راه جریان صحیح و اسلامی جامعه ما آن حکیم عالی‌مقام و آن انسان والا و بصیر مطرح کردند یکی از برکات وجودی ایشان بوده است.

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه که امام خمینی(ره) به‌عنوان یک شعار مطرح کردند اغلب از واقعیت تلخی در جامعه ما یا تمام جوامع اسلامی منشأ می‌گرفت که آن واقعیت تلخ ساخته و پرداخته مستقیم دست استعمار بود.

خطیب جمعه شهرستان سرپل‌ذهاب تصریح کرد: آن واقعیت تلخ این بود که وقتی استعمارگران نقشه فتوحات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی خود را طراحی می‌کردند به یک مانع عمده برخورد کردند و آن اعتقادات دینی ملت‌ها بود که مزاحم تجاوزطلبی استعمارگران بود، از این رو استعمار در کشورهای اسلامی به این نتیجه رسید که باید نسل‌های رو به رشد کشورهای اسلامی از دین جدا شوند و برای این کار دو راه باید پیموده می‌شد.

وی با اشاره به دو راه استکبار برای جداکردن نسل‌های روبه رشد کشورهای اسلامی از دین، اذعان داشت: راه اول اشاعه شهوات و بازکردن راه شهوت‌رانی بود که همه ادیان عالم مخالف آن هستند اما دین اسلام منظم‌تر و دقیق‌تر از سایر ادیان با عنان‌گسیختگی شهوات انسان‌ها مخالف است زیرا پرورش روح انسان بدون محدود کردن شهوات امکان‌پذیر نیست پس وقتی که شهوت انسان، عنان‌گسیخته باشد همان حیوان است و رشد انسانی امکان ندارد، لذا ادیان با شهوات و عنان‌گسیختگی آن مخالف هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ساداتی گفت: راه دوم استکبار در جریان علمی و فکری یعنی  رود تفکرات علمی جدید به کشورهای اسلامی بود در نتیجه طبیعتا پیشرفت‌های علمی‌ که اروپا به آن دست یافته بود، جاذبه داشت زیرا وسیله‌ای برای بی‌اعتقادی به دین و خاموش کردن شعله ایمان دینی در دل‌ها و از بین بردن بیداری وجدان دینی در آحاد مردم قرار دادند برهمین اساس دانشگاه‌ها را از اول بر پایه بی‌اعتقادی گذاشتند و نه‌تنها دین را در دانشگاه‌ها ضعیف کردند، بلکه به معارضه با آن پرداختند.

وی افزود: هدف معارضه با دین به‌عنوان دین نبود، بلکه درصدد بودند بتوانند بر کشورهای اسلامی سلطه پیدا کنند که برای این کار مجبور بودند نسلی را پرورش دهند و تربیت کنند که آینده کشور را چه از لحاظ اداره و چه از لحاظ سازندگی کشور به‌دست بگیرد و به دین اعتقادی نداشته باشد و به ایمان مذهبی پایبند نباشد و بتواند در تصرف آنها موثر واقع شود.

خطیب جمعه شهرستان سرپل‌ذهاب تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف و این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ و جامعه الگو سوق داده شدند و مردم دنیا با نگاه به این ملت جرأت پیدا کنند تا فکر تحول را در ذهن خودشان بپرورانند و در عملشان پیاده کنند و در راه ایجاد چنین کشور و جامعه و ملتی، علاجی به‌غیر از این نیست که دانشجو و طلبه حوزه و دانشگاه، روحانی و روشن‌فکر تحصیل‌کرده در کنار هم، به سمت یک هدف حرکت کنند.

وی با بیان اینکه نکته مهم در دانشگاه‌ها روش حاکم بر آن است، افزود: در دانشگاه‌ها روش‌ها و روابط، باید صددرصد اسلامی شود و مدیریت‌ها باید برای اسلام در دانشگاه‌ها اصالت قائل شوند مادامی که دانشگاه پرورشگاه متخصصان مسلمان و متعهد نباشد دانشگاه مطلوب انقلاب نخواهد بود و این نمی‌شود مگر اینکه اساس و روش و سیستم در دانشگاه‌ها اسلامی باشد.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری مسابقه دانشگاهیان در پاسداشت ارزش‌های اسلامی، اذعان داشت: ارزش‌های اسلامی در دانشگاه باید مورد مسابقه قرار بگیرد، اسلام در دانشگاه غریب نباشد عمل و تعهد اسلامی یک چیز انگشت‌نما نباشد، نماز، امانت، صدق گفتار، صفا، برادری، عمل جهادی، درس خواندن از روی علاقه، صمیمیت، کمک به یکدیگر در فراگیری تلاش برای تعمق در معلومات و دانش‌های مختلف رایج باشد.

امام جمعه شهرستان سرپل‌ذهاب باتاکید بر لزوم احساس مسئولیت داشتن دانشگاه نسبت به انقلاب، گفت: نکته دیگری که در دانشگاه ما باید مورد توجه باشد، این است که این قشر جوان باید همیشه نسبت به مسائل انقلاب احساس مسئولیت کند و خودش را از مسائل انقلاب برکنار نداند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت صله رحم در دین مبین اسلام اظهار داشت: صله رحم به‌عنوان پیوند دوستی و احسان به خویشاوندان و بستگان در فرهنگ ایرانیان جایگاه برجسته‌ای دارد تا آنجا که در تمام آیین‌ها و رسومات ایرانی و اعیاد و مراسمات مذهبی توسط مردم انجام می‌گیرد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از