حالت تاریک
رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه:

آنفلوانزا ویروسی شایع در کرمانشاه است

آنفلوانزا ویروسی شایع در کرمانشاه است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه آنفلوانزا ویروسی شایع در کرمانشاه است، گفت: خوشبختانه آنفلوانزای فصلی مرگ و میر بالایی ندارد.

محمدرضا نادری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، با بیان اینکه آنفلوانزا یک بیماری فصلی که دوره کمون آن بین ۱ تا ۳ روز است، اظهار داشت: هنگامی که ویروس وارد بدن شخص می‌شود بین یک تا سه روز طول می‌کشد تا علائم آن مشخص شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه افزود: علائم این بیماری نیز بین دو تا هفت روز خود را نشان می‌دهد شخص بیمار ۲۴ ساعت قبل از بروز علائم و بین سه تا هفت روز پس از بروز علائم این ویروس را دفع می‌کند.

وی ادامه داد: فرد مبتلا حتماً باید از ماسک استفاده کند و دست و صورت خود را به صورت مکرر بشوید همچنین این شخص باید فاصله خود را با بقیه افراد رعایت کند.

نادری با بیان اینکه برخی از علائم شایع ویروس آنفلوانزا تب و لرز، ضعف عضلانی و تنگی نفس است، گفت: اکثر افراد جامعه این ویروس را تجربه کرده‌اند و آنفولوآنزا در سه نوع A،B ،C وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین آن آنفلوانزا نوع A است اکثراً در اوایل فصل سرد نوع A شایع می‌شود و در اوج آن نوع B غالب می‌شود اما امسال از همان ابتدا آنفلوانزا نوع B قالب بوده که کودکان علائم گوارشی نیز از خود نشان می‌دهند.

نادری تصریح کرد: امسال آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته زودتر شروع شد و بیشتر نیز کودکان درگیر بودند که دوره بیماری کسانی که واکسن آنفلوانزا تزریق می‌کنند نسبت به سایرین کوتاه‌تر است.

وی با اشاره به اینکه شدت بیماری و طول دوره آن در کسانی که واکسن تزریق نکرده‌اند بیشتر است در حال حاضر داروهای مربوط به این بیماری به میزان کافی در کشور وجود دارد و کسانی که واکسن نزده‌اند و به این بیماری مبتلا شده‌اند طبق تجویز پزشک می‌توانند این داروها را تهیه و استفاده کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: داروهای آنفلوانزا بیشتر برای کسانی که بیماری زمینه‌ای و یا نقص ایمنی بدن دارند تجویز می‌شود، کسانی که این شرایط را ندارند باید دوره بیماری را کامل کنند و نیاز به تجویز داروها برای افراد قوی نیست.

وی ادامه داد: از آنجا که مبتلایان به این بیماری به صورت اورژانسی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند آمار دقیقی از تعداد مبتلایان در دسترس نیست. اما نسبت به سال قبل شاهد افزایش بوده‌ایم و هر ساله معمولاً پیک این بیماری را در ماه‌های دی و بهمن شاهد هستیم.

نادری بیان کرد: به غیر از دو نوع A و B آنفلوانزا سویه جدیدی که نشان‌دهنده یک بیماری ویروسی خطرناک دیگر همچون کرونا باشد نداشته‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: آنفلوانزا معمولی و هر بیماری دیگری که ریه‌ها را درگیر کند در صورتی که شخص نقص ایمنی بدن داشته باشد ممکن است با خطر مرگ همراه شوند.

وی گفت: آنفلوانزا خوکی و پرندگان ۵۰ درصد آمار مرگ و میر بیشتری دارند اما با توجه به آمار مرگ و میر مشخص می‌شود که جهشی در سویه‌های آنفلوانزا معمولی ایجاد نشده است.

نادری افزود: خوشبختانه آنفلوانزا فصلی مرگ و میر بالایی ندارد مگر در کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا اینکه دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و به دارو دسترسی ندارند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از