پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-05-20 20:33 - شماره خبر : 8823 0
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب خبر داد:

افزایش ۸ درصدی مصرف برق در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب گفت: امسال در استان کرمانشاه پیک یک‌ هزار و ۱۰ مگاوات را تجربه کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ جعفر الفتی، ظهر امروز شنبه در مراسم تقدیر از اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات شرکت برق منطقه‌ای غرب برگزار شد، ضمن تبریک و گرامیداشت روز خبرنگار اظهار داشت: با توجه به همه تلاش‌هایی که در وزارت نیرو در راستای تولید برق و توزیع آن صورت می‌گیرد و با همه سختی‌هایی که پشت سر گذاشته می‌شود که برق به منازل مردم برسد اما نیازمند حمایت رسانه‌ها هستیم که این خدمات را برای مردم تبیین کرده تا مردم بیشتر با این حوزه و مشکلات آن آشنا شوند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب عنوان کرد: امسال با توجه به شرایط اقلیمی، در حال سپری کردن تابستان بسیار سختی هستیم که نسبت به میانگین دمای متوسط کل کشور، حداقل سه تا چهار درجه سانتی‌گراد از میانگین سال‌های گذشته و دوره بلندمدت افزایش دما داشتیم که میزان مصرف برق را به شدت افزایش داده است.

الفتی‌نیا اذعان کرد: با افزایش هر یک درجه دما در کشور، بیش از یک‌ هزار و ۸۰۰ مگاوات انرژی در شبکه برقی کشور باید تولید و مصرف شود، که این میزان از مصرف برق، تقریباً دو برابر مصرف برق استان کرمانشاه است چرا که ما امسال در استان کرمانشاه پیک یک‌ هزار و ۱۰  مگاوات را تجربه کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب خاطرنشان کرد: متأسفانه در همه کشور این شرایط حاکم است و پیک مصرف بسیار بالا است و طی چند روز گذشته پیک مصرفی نزدیک به ۸۰ هزار مگاوات را تجربه کردیم، یعنی چیزی حدود ۷ هزار مگاوات بیشتر از دوره‌ اوج مصرف سال قبل بوده است.

وی در ادامه افزود: میانگین رشد مصرف در سال‌های متمادی در دوره پنج ساله و دوره ده ساله چیزی حدود ۴.۵ تا ۵ درصد پیش‌بینی می‌شود که هر سال افزایش مصرف داشته باشیم، اما امسال دو برابر میانگین ۵ ساله و ۱۰ ساله در مصرف برق رشد داشته‌ایم و این عدد، عدد بسیار بالایی است که کار وزارت نیرو برای تأمین انرژی را بسیار سخت می‌کند.

الفتی‌نیا با بیان اینکه میزان مصرف برق کشور ایران چند برابر بیشتر از کشورهای با اقلیم گرم‌تر است، گفت: میزان مصرف انرژی در کشور ایران با سایر کشورها به هیچ عنوان قابل قیاس نیست چرا که کشوری هم‌چون مصر که به مراتب از ایران گرم‌تر است اما در اوج مصرف ۳۲ هزار مگاوات برق مصرف می‌کند در حالی که در کشور ایران در فصل تابستان و تنها به واسطه مصرف وسایل سرمایشی، ۳۵ هزار مگاوات افزایش بار نسبت به زمستان داریم و این یعنی اینکه   مصرف وسایل سرمایشی در ایران، بیشتر از کل مصرف انرژی در کشور مصر است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب با اشاره به میزان تولید برق در کشور، بیان کرد: در راستای تولید برق می‌توان گفت نباید به همان اندازه که تولید می‌کنیم مصرف داشته باشیم و نباید به اندازه پیک مصرف در بالا‌ترین میزان خود نیروگاه نصب کنیم، چرا که در زمان عدم استفاده از وسایل سرمایشی، نیروگاه‌های کشور با ۷۰ یا ۸۰ درصد ظرفیت در مدار هستند.

وی گفت: برای دوره کوتاه پیک بار مصرف، هیچ‌گونه توجیه اقتصادی وجود ندارد که نیروگاه ساخته شود و این موضوع در هیچ جایی از دنیا مرسوم نیست و در همه دنیا بنا به دلایل مختلفی ناترازی برق با شدت بیشتر یا کم‌تر وجود دارد.

 الفتی‌نیا اظهار داشت: بهایی که برای انرژی در کشور پرداخت می‌شود نسبت به کشورهای دنیا مبلغ بسیار کمی است که باعث می‌شود در ساخت و ساز و توسعه شبکه با مشکل مواجه شویم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب در پایان گفت: الگوی مصرف در کشور ایران الگوی مصرف درستی نیست به همین خاطر، از خبرنگاران انتظار می‌رود به عنوان افرادی که در جامعه حرف و قلم آنها اثر دارد در راستای مصرف برق فرهنگ‌سازی کنند و با اطلاع‌رسانی که انجام می‌دهند مردم را نسبت به اهمیت این موضوع آگاه کنند.

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/4a57Z
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار