رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اسلامآبادغرب مطرح کرد:
جایگاه ویژه روز جمعه در اندیشه شیعه
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اسلامآبادغرب گفت: روزهای جمعه در اندیشه شیعه جایگاهی برجسته دارند و بهعنوان زمانی خاص برای تعمیق ارتباط با حضرت ولیعصر (عج) و یادآوری اهمیت ایشان در زندگی روزمره شیعیان شناخته میشود.
حجتالاسلام والمسلمین ارسلان کریمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: روزهای جمعه در فرهنگ اسلامی و بهویژه در اندیشه شیعه جایگاهی برجسته دارند و بهعنوان زمانی خاص برای تعمیق ارتباط با حضرت ولیعصر (عج) و یادآوری اهمیت ایشان در زندگی روزمره شیعیان شناخته میشود.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان اسلامآبادغرب افزود: چهار ویژگی عمده این روز مقدس، ارتباط ویژهای میان آن و حضرت مهدی (عج) برقرار کرده است؛ ابتدا، خود روز جمعه روز تولد امام زمان (عج) است؛ دوم، طبق احادیث ظهور ایشان نیز در روز جمعه خواهد بود؛ در دعای روز جمعه نیز به این ارتباط اشاره شده است، جایی که میخوانیم: «هذا یوم الجمعه و یومک المتوقع فیه ظهورک»، این دعا تأکیدی بر انتظار و امید همیشگی شیعیان به ظهور مهدی موعود (عج) است.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر، در احادیث، روزهای هفته با مقام والای معصومان (ع) پیوند داده شدهاند؛ در حدیثی از امام هادی (ع)، شنبه به پیامبر اکرم (ص)، یکشنبه به امام علی (ع)، و جمعه به حضرت ولیعصر (عج) اختصاص داده شده است؛ این پیوند روحانی بین امام زمان (عج) و روز جمعه، شیعیان را بر آن میدارد که این روز را بهیاد ایشان و برای درخواست تعجیل در ظهورشان اختصاص دهند.
کریمی بیان کرد: اهل بیت (ع) نیز توجه ویژهای به مقام و منزلت امام زمان (عج) داشتهاند؛ در روایتهای متعددی از بزرگان دین آمده است که آنها در احترام به حضرت ولیعصر (عج) تا آنجا پیش رفتهاند که برای یاد و نام ایشان قیام میکردند؛ بهعنوان مثال، امام رضا (ع) در واکنش به ابیاتی در مدح امام زمان که شاعر در محضر ایشان خواند، به نشانه احترام کامل قامت ایستادند، دست مبارک خود را بر سر نهادند و با خشوع دعا کردند؛ شیعیان با پیروی از این سیره اهل بیت (ع)، به هنگام شنیدن نام یا لقبی از امام زمان (عج) دست بر سر گذاشته و به ایشان ادای احترام میکنند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان اسلامآبادغرب اذعان کرد: علمای شیعه بر ارتباط روزانه با امام زمان (عج) تأکید دارند؛ به گفته بزرگان دینی، خواندن سوره «یس» یا زیارت «آل یاسین» و هدیه آن به حضرت، یکی از روشهای ارتباط با ایشان است؛ سوره یس بهعنوان قلب قرآن در نظر گرفته میشود و زیارت آل یاسین نیز یکی از بهترین زیارتهای امام زمان (عج) به شمار میرود؛ به نقل از مرحوم حاج شیخ عباس قمی، صاحب کتاب «مفاتیحالجنان»، در دعای ندبه و سایر دعاها، به شیعیان توصیه شده تا زیارت آل یاسین را به محضر امام زمان (عج) هدیه کنند.
وی تأکید کرد: ضروری است که شیعیان نسبت به ادعاهای بیاساس درباره ارتباط مستقیم برخی افراد با امام زمان (عج) هوشیار باشند؛ در طول تاریخ، عدهای با ادعای دروغین نیابت و ارتباط با حضرت، سعی در فریب مردم و بهرهبرداری از احساسات دینی آنها داشتهاند، کاب «غیبت» شیخ طوسی یکی از منابع ارزشمند در این زمینه است؛ شیخ طوسی نقل میکند که حتی در عصر غیبت صغری، وقتی چهار سفیر خاص امام زمان (عج) بهعنوان نواب اربعه معرفی شدند، شیعیان از آنها نشانه و معجزه میخواستند تا اطمینان یابند که آنها نمایندگان واقعی حضرت هستند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان اسلامآبادغرب خاطرنشان کرد: متأسفانه، یکی از آسیبهای مهدویت در عصر کنونی، وجود برخی افراد بیتخصص و سودجو است که با تفسیر نادرست علائم ظهور، سعی دارند تا مردم را به اشتباه بیندازند؛ این افراد، گاه به واسطه تعبیرهای خودساخته از احادیث و اخبار مربوط به ظهور، به جوانان القا میکنند که امام زمان (عج) بهزودی ظهور خواهد کرد، در حالی که تنها هدفشان سودجویی و فریب است، چنانچه امام خمینی (ره) نیز در برخورد با یکی از این افراد که مدعی پیامرسانی از طرف امام زمان (عج) بود، با صلابت و هوشیاری درخواست کرد تا مدعی پاسخ سئوالات خاص ایشان را از امام (ع) بیاورد، که البته موفق به پاسخ نشد.
وی در پایان گفت: مرحوم آیتالله بهجت (ره) تأکید میکرد که شیعیان، علاوه بر دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان (عج)، باید برای قابلیت ظهور نیز دعا کنند؛ یعنی، باید از خداوند بخواهیم که آمادگی و شایستگی لازم را برای ظهور حضرت ولیعصر (عج) در جامعه به وجود آورد؛ امروزه، شیعیان وظیفه دارند که با اخلاص و مراقبت بر اعمال خود، جامعهای آماده برای استقبال از ظهور حضرت مهدی (عج) بسازند.
انتهای خبر/