حالت تاریک

اغلب موارد ناباروری زوجین قابل درمان است

اغلب موارد ناباروری زوجین قابل درمان است

مسئول برنامه جوانی جمعیت شهرستان سنقروکلیایی گفت: با پیشرفت‌های علمی، اغلب موارد ناباروری، قابل درمان است و زوجین نابارور نباید دچار ترس شوند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، فاطمه محمدی در نشستی با محوریت ناباروری و تحکیم بنیان خانواده در شهرستان سنقروکلیایی، اظهار داشت: باروری یا توانایی داشتن فرزند و موفقیت در فرزندآوری، یکی از مهمترین اتفاقات زندگی مشترک برای همه زوجین است و نقطه مقابل آن یعنی ناباروری با ایجاد اختلال در تولید مثل، همواره پیامدهای متعدد و اغلب ناخوشایندی را برای زوجین ایجاد می‌کند.

مسئول برنامه جوانی جمعیت شهرستان سنقروکلیایی در ادامه افزود: به طور کلی، احتمال ناباروری زمانی قوت می‌گیرد که زوجین به مدت یک سال یا بیشتر مقاربت داشته باشند و از هیچ روش جلوگیری از بارداری استفاده نکنند، ولی باردار نشوند.

وی ادامه داد: در این میان، توصیه می‌شود خانم‌هایی که سن بالاتر دارند به جای یک سال، شش ماه پس از مقاربتی که منجر به بارداری نشده، برای بررسی بیشتر به پزشک یا ماما مراجعه کنند.

این کارشناس مامایی ضمن اشاره به اینکه ناباروری یک مشکل نسبتاً شایع جهانی است و معمولاً در ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین مشاهده می‌شود، تصریح کرد: بررسی‌های کشوری نشان می‌دهد در کشور ما شیوع عمری ناباروری در زوج‌ها ۲۰٫۳ درصد است و می‌توان گفت در کل کشور بیش از شه میلیون زوج ایرانی در طول عمر خود هر نوعی از ناباروری اولیه یا ثانویه را تجربه می‌کنند.

وی گفت: مشکل ناباروری هم به زن و هم به شوهر مربوط می‌شود و نمی‌توان ناباروری را تنها ناشی از علل زنانه دانست در واقع وقتی که زوجین با مشکل ناباروری مواجه می‌شوند هر دو باید مورد بررسی، معاینه و آزمایش لازم قرار گیرند.

محمدی ضمن برشمردن عوامل مختلف باروری در زنان و مردان، افزود: عوامل باروری اکثراً به سبک زندگی افراد بر می‌گردد البته تعدادی از این عوامل خارج از کنترل انسان هستند و برخی از عوامل در طول زمان تغییر می‌کنند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه بیشتر این عوامل از طریق مراقبت از خود و بهبود شیوه زندگی قابل کنترل هستند و منجر به کاهش خطر ناباروری و در عین حال افزایش موفقیت روش‌های درمان ناباروری می‌شوند.

محمدی ضمن اشاره به سبک زندگی سالم برای زوجین برای رسیدن به هدف مشترک داشتن کودک سالم، تصریح کرد: رژیم غذایی خوب، ورزش منظم، ترک عادات نامطلوب، نظم خواب و آرامش روحی و معنوی به زوجین کمک خواهد کرد تا آمادگی داشتن دوره‌های بارداری خوب، فرزندانی سالم و زندگی گرم و شیرین را کسب کنند.

وی در ادامه ضمن برشمردن عوامل مؤثر در قدرت باروری، بیان کرد: مصرف سیگار و دخانیات و قرارگرفتن در معرض دود سیگار و دخانیات، وزن بسیار زیاد یا کم، تغذیه، خواب، نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب و ورزش منظم، مصرف مواد محرکی مانند ماری جوانا و کوکائین و مکمل‌های بدنسازی و الکل، قرار گرفتن در محیط‌های شغلی خطرناک، رانندگی طولانی مدت یا نشستن طولانی مدت در آقایان، استرس و فشارهای روحی، استفاده از سفیدکننده‌های حاوی کلر و دیوکسین، مصرف برخی از مواد آرایشی مانند ضدتعریق، لوسیون‌ها، برق ناخن و لاک، اسپری مو و داروهایی نظیر استروییدها، داروهای زخم معده، داروهای بیماری قلبی و آنتی بیوتیک و… روی قدرت باروری تأثیر می‌گذراند.

محمدی در پایان تأکید کرد: خوشبختانه با پیشرفت‌های علمی، اغلب موارد ناباروری، قابل درمان است و زوجین نابارور نباید دچار ترس و دلهره شوند و در کشور ما نیز درمان ناباروری هم‌پای علم روز جهان نسبت به دهه‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و دسترسی به خدمات درمان ناباروری از طریق مراکز تخصصی درمان ناباروری در سراسر کشور میسر شده تا جایی که امروزه در تمام استان‌های کشور مراکز درمان ناباروری با امکانات و روش‌های پیشرفته درمان ناباروری وجود دارد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از