حالت تاریک

تب نوزاد را از روی لباس تشخیص دهید!

تب نوزاد را از روی لباس تشخیص دهید!

محققان دانش‌بنیان لباس‌های تب‌نمایی را تولید کرده‌اند که در صورت بروز تب در کودکان، تغییر رنگ می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، به نقل از جهان نیوز، زهرا بهروزی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه تولید و تکمیل منسوجات پیشرفته و نوآورانه درباره این لباس تب‌نما گفت: شرکت ما، هسته‌های جدیدی با استفاده از دانش روز با هدف هوشمندسازی منسوجات با بهره گیری از نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی ایجاد نمود که حاصل آن معرفی منسوجات آنتی باکتریال، ترموکرومیک، آبگریز و سوپرجاذب است. این شرکت دارای ظرفیتی معادل یکصد هزار دوجین انواع منسوجات هوشمند در سال است.

وی ادامه داد: تب، واکنش دفاعی بدن و علامت یک بیماری است و ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود. به خصوص در مواردی که تب طول بکشد یا تکرار شود و در زمان معین تشخیص داده نشود می‌تواند منجر به اتفاقات خطرناک برای کودکان شده و سلامتی آنها را به خطر بیاندازد.

بهروزی ضمن اشاره به اینکه این محصول نمونه مشابه داخلی نداشته است، افزود: با توجه به این‌که بچه‌ها قادر نیستند وضعیت جسمی خود را به خوبی توصیف کنند، شاید تشخیص تب داشتن یا نداشتن کودک، برای پدر و مادر کاری دشوار باشد؛ والدین می‌توانند به وسیله لباس کودک تب نما، تب فرزند خود را بلافاصله تشخیص داده و بعد از آن برای درمان آن اقدام کنند.

این کارشناس فناور تصریح کرد: لباس‌های تب نمای بیرانو هنگامی که دمای بدن کودک از 37 درجه سانتی گراد بالاتر می‌رود، به آرامی تغییر رنگ می‌دهد و با افزایش دما به بالاتر از 38 درجه سانتیگراد، کاملا سفید می شود. پس از معالجه کودک و رفع خطر،تغییر رنگ لباس به حالت اولیه به والدین نشان می‌دهد که شرایط کودک به حالت طبیعی برگشته است.

به گفته وی، این محصول که در قالب انواع لباس‌، جوراب و کلاه تولید شده‌اند برای  در مواردی که کودک در دمایی حدود دمای اتاق (۲۵ درجه سانتی‌گراد) قرار داشته باشد، پاسخ می‌دهد و تنها در صورتی که کودک در کنار سیستم‌های حرارتی باشد، ممکن است پاسخ ندهد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه پروژه لباس کودک تب نما از بطن یک ضرورت اجتماعی ایجاد شده است و دارای سه بعد فیزیکی، فناوری نوین و هوشمندی است، خاطرنشان کرد: از بعد فیزیکی، لباس کودک تب نمای بیرانو از مرغوب‌ترین نوع نخ بافته شده است. منسوج استفاده شده در این لباس 100 درصد نخ پنبه بوده و کاملا از بدن و پوست حساس کودکان محافظت کرده و مانع از بروز حساسیت می‌شود همچنین در بعد فناوری نوین نیز تکنولوژی ترموکرومیکی به کار رفته، با استفاده از بهترین مواد اولیه تهیه شده که با تلاش شبانه‌روزی گروه تحقیق و توسعه (R&D ) مجموعه بیرانو کاملا بر روی منسوج تثبیت شده و با هیچ نوع شست وشویی از بین نمی‌رود و در آخر، بعد هوشمندی لباس تب‌نمای هوشمند بیرانو، شرایط محیط را حس کرده و خود را با آن سازگار می‌کند و قادر به انجام وظایف بر اساس یک طرح از پیش تعیین شده است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از