حالت تاریک
کنگاور قطب کشت گیاهی ناشناخته و کم توقع؛

ترویج کشت کاملینا راهکار پیشگیری از واردات روغن

ترویج کشت کاملینا راهکار پیشگیری از واردات روغن

چند سالی است که بارش باران و نزولات آسمانی روز به روز کمتر و زمین تشنه‌تر می‌شود برهمین اساس کشت گیاهان کم‌آب‌بر نظیر کاملینا حائز اهمیت بیشتری است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ دیار آناهیتا که روزگاری دارای رودخانه‌های پرآب و چشمه‌های جوشان بود، شهر الهه آب‌های روان نام گرفت اما اکنون از خشکسالی رنج می‌برد و سهمش از بارش‌های پاییز و زمستان بسیار اندک شده است، کمبود باران به مرور باعث کمبود محصولات کشاورزی و به وجود آمدن مشکلات اقتصادی دیگری می‌شود که اگر چاره‌اندیشی نشود چالشی بزرگ در زندگی مردم ایجاد می‌کند.

یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب کشت گیاهان کم‌آب طلب و جلوگیری از کشت محصولاتی است که نیازمند آب فراوان هستند که در این میان کاملینا گیاهی ناشناخته، کم توقع و استراتژیک برای کاهش واردات روغن است که با توجه به تشدید خشکسالی‌های اخیر نقش بسیار مهمی در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت دارد و معرفی این گیاه می‌تواند گامی موثر در اقتصادی کردن کشاورزی و ایجاد اشتغال جدید و پایدار باشد.

برای آشنایی بیشتر با این گیاه به سراغ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم؛



گیاه کاملینا نماد اقتصاد مقاومتی در دانه‌های روغنی

محمد خزایی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد با اشاره به اینکه خشکسالی یکی از مهمترین و شایع‌ترین مشکلات جوی و اقلیمی است که کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: ایران با قرار گرفتن در نیمه شمالی کره زمین اقلیم گرم و خشکی داشته و جزو کم بارش‌ترین کشورهای غرب آسیا محسوب می‌شود و نبود بارش باعث شده این موضوع در دراز مدت به کم‌آبی و خشکسالی تبدیل شود.

وی ادامه داد: گیاه کاملینا می‌تواند نماد اقتصاد مقاومتی در دانه‌های روغنی ایران باشد و همچنین این گیاه علاوه برمقاومت به خشکی و سرما مقاومت بالایی نسبت به آفات و امراضی رایج در دانه‌های روغنی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور با تاکید بر اینکه در سال زراعی جاری، شهرستان کنگاور با کاشت بیش از هزار هکتار کاملینا قطب کاشت این دانه روغنی در غرب کشور شد، تصریح کرد: با تامین و تدارک نهاده‌های مورد نیاز نظیر کود و بذر توسط سازمان جهاد کشاورزی، کشاورزان شهرستان کنگاور اقدام به کاشت حدود هزار و ۳۰ هکتار دانه روغنی کاملینا در اراضی دیم خود کردند.

خزایی خاطرنشان کرد: این میزان سطح نزدیک به نیمی از سطح زیر کشت کاملینای استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است و شهرستان کنگاور را به قطب کاملینای غرب کشور تبدیل کرده است.

وی اذعان داشت: بیش از ۹۵ درصد مزارع مذکور به صورت مکانیزه کشت شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از هزار تن محصول کاملینا از مزارع کاملینای شهرستان کنگاور برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور گیاه روغنی کاملینا را  بسیار مقاوم به خشکی ارزیابی کرد و افزود: این گیاه با توجه به کاهش نزولات جوی الگوی کشت مناسبی برای تناوب با گندم و جو است و در صورت حمایت دولت و تضمین خرید شاهد توسعه روزافزون این محصول با ارزش خواهیم شد و توسعه این محصول می‌تواند باعث کاهش وابستگی به واردات روغن و ارزآوری برای کشور شود.

گفتنی است حدود ۹۵ درصد مصرف دانه‌های روغنی کشور وارداتی است و سالانه حدود ۳.۳ میلیون تن روغن و دانه‌های روغنی به کشور وارد می‌شود که کشت کاملینا در زمین‌های دیم می‌تواند تولید روغن را در کشور افزایش دهد.

زینب رشتیانی

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از